![]() |
huidig mensbeeld
middeleeuwen, renaissance, verlichting, nu. kort gezegd, we kennen de termen, maar hoe kijken we nu eigenlijk naar de mens? vernieuwde aandacht voor spiritualiteit of zijn we nog even rationeel?
|
Nog even rationeel als wat/wanneer?
|
Een stuk rationeler en hopelijk gaat dat nog een tijd door.
|
Citaat:
|
Nog steeds rationeel, en ook veel naar bewijzen willen zoeken, dus de Verlichting heeft nog steeds invloed op het huidige mensbeeld. Aan de wetenschap en de evolutietheorie wordt veel waarde gehecht (dat laatste snap ik dan weer niet, want dat is net zo goed een geloof als christendom/hindoeïsme enz., maar wordt niet als een geloof gedacht).
|
Citaat:
|
was juice zegt
|
Citaat:
|
het aantal atheisten gaat omhoog. laten we hopen dat dat nog een hele tijd blijft.
|
Ik vrees dat religieus/reactionaire krachten steeds meer terrein winnen. The age of reason is aan afkalving onderhevig. We zijn een nieuw apocalyptisch tijdperk aan het binnentreden.
|
dat valt mee denk ik. het aantal atheisten stijgt, samen met de wetenschap. al vind ik het wel erg dom dat al die new age dingen in worden... fucking hippies
|
Breder perspectief, minder tunnelvisie.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mag ik even een teiltje? |
Citaat:
|
Feit is dat het aantal gelovigen stijgt en het aantal atheisten daalt, dus ook onder hoog opgeleiden mensen. Kwestie van logisch redeneren.
|
Naar mijn idee zijn we weer langzaam naar een emotionele periode aan het gaan.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik hoop iig niet diezelfde bron die beweerde dat het aantal atheisten stijgt |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik meende iets te herinneren van dat eerst 94 % religieus was en nu 84 % religieus.
jammer dat het niet zo is heb het ff nagekeken hier:http://www.religioustolerance.org/worldrel.htm gristendom zakt, islam stijgt, het ietsisme zakt, atheisme blijft gelijk. ach ja, we kunnen alleen maar hopen dat de mensheid wat zinniger wordt. |
Ik vraag enkel om die cijfers omdat diegene van LL een eenzijdig beeld geven. De wereldbevolking groeit vooral door arme streken (waar religie vaak wet is) waar onderwijs ontbreekt/zwaar onder niveau is of al vanaf het begin religieus geindoctrineerd is.
|
Citaat:
Ik hoop dat het wel rationeler wordt, maar ik ben bang dat je religie nooit helemaal uit iedereen krijgt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
spiritisme new religions. daar valt het onder, denk ik zo. |
Citaat:
|
Citaat:
ze zijn inderdaad jong, daarom dat "New" ervoor. |
Citaat:
|
Citaat:
'Invented tradition' is de term dat daarvoor gebruikt word. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
" Stories written down centuries later by Christian monks provide clues to this Celtic religion, as do descriptions by Roman writers who witnessed European Celtic rituals. Human sacrifice existed, but only in times of great need. Worship was more celebrational than liturgical, with people gathering on the Quarter Days -- February 1 (Imbolg), May 1 (Beltine), August 1 (Lunasa), and November 1 (Samain, our Halloween) -- to celebrate the cycle of the seasons. Rome's conquest of most of Europe, and later adoption of Christianity, suppressed such Celtic rituals, but in Ireland, beyond Rome's influence, the old religion continued.
Christian missionaries like Patrick arrived in Ireland in the 5th century A.D., settling close to royal centers of power and targeting local kings and their families. Conversion was a piecemeal operation, but Christianity spread from the top down. Missionaries like Patrick understood that much of the sophisticated religious system already in place fitted in with Christianity. There was convergence and accommodation as many pagan practices were absorbed into the Celtic Irish church, making the new religion easier to accept. Compared to Christianity's spread elsewhere, conversion was gradual and non-violent." http://www.pbs.org/wnet/ancientireland/religion.html Een voorbeeldje. |
Ik lees daarin dat veel oude elementen nu nog terug zijn te vinden, niet dat het leeuwendeel van de oude gebruiken nog steeds bestaat of bekend is. Een belangrijk verschil.
|
Citaat:
|
These eight seasonal festivals consist of the solstices and equinoxes - four moments during the year which are dictated by the relationship between the Earth and Sun – and the four ‘cross-quarter' festivals which are not determined astronomically, but are related to the traditional pastoral calendar.
The summer and winter solstices are celebrated when the sun rises and sets at its most southerly point (the northern hemisphere's midwinter) and at its most northerly point (the northern hemisphere's midsummer). The summer solstice occurs on the longest day of the year, usually the 21st or 22nd June in the northern hemisphere and the 21st or 22nd December in the southern. The winter solstice occurs on the shortest day of the year, usually the 21st or 22nd December in the northern hemisphere and the 21st or 22nd June in the southern. The equinoxes occur when day and night are equal. The spring equinox usually occurs on the 21st or 22nd March in the northern hemisphere and the 21st or 22nd September in the southern. The autumn equinox usually occurs on the 21st or 22nd September in the northern hemisphere and the 21st or 22nd March in the southern. The other four festivals are also related to the seasons, but are not tied to specific astronomical events. Instead they have evolved from traditional festival times linked to farming practices begun in western Europe thousands of years ago: lambing in early February, bringing the cattle out to pasture in early May, the start of the harvest at the beginning of August, and the preparations for winter at the end of October. http://druidry.org/modules.php?op=mo...d=0&page_id=61 Het vieren van de festivals is een mooi voorbeeld van een oud gebruik wat dus nog steeds bestaat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.