Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Low-budget, gezonde hapjes? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1516421)

Yana 17-12-2006 14:24

Low-budget, gezonde hapjes?

Hey,

Ik geef binnenkort een feestje en ik zou eigenlijk graag ook wat lekkere dingetjes neerzetten die ik zelf ook durf te eten. Ik kan natuurlijk stukjes komkommer, wortel etc. neerzetten, maar heeft iemand misschien ook nog andere ideetjes? Ik dacht zelf al aan fruitsalade oid.

Alle tips welkom :)

Miracle 17-12-2006 15:16

Gezonde spiesjes
Zet korte en lange (sate)prikkers op tafel. Zet hier in schaatjes bij met: cherry tomaatjes, komkommer en wortelballetjes. Eventueel kun je er ook nog mozarelleballetjes, sla of fruit bij zetten. En er zijn vast nog wel andere dingen die je er aan kunt doen. :)

da leentjuh 17-12-2006 15:56

Ik weet niet of je het durft, maar zoute stokjes of japanse mix oid bevatten relatief weinig kcal.
En verder zou je blokjes 20 of 30+ kaas kunnen nemen, of runderrollade met filet americain, maar dat laatste is niet vegetarisch (weet niet of je dat bent, dacht het eigenlijk wel).

Yana 17-12-2006 16:01

Citaat:

da leentjuh schreef op 17-12-2006 @ 16:56 :
Ik weet niet of je het durft, maar zoute stokjes of japanse mix oid bevatten relatief weinig kcal.
En verder zou je blokjes 20 of 30+ kaas kunnen nemen, of runderrollade met filet americain, maar dat laatste is niet vegetarisch (weet niet of je dat bent, dacht het eigenlijk wel).

Vegetarisch voor het merendeel, af en toe eet ik biologisch vlees. :)

Die spiesjes zijn wel een leuk idee. En ik kan natuurlijk ook stokjes en japanse mix neerzetten inderdaad :). Het hoeft niet allemaal light te zijn, maar ik wil niet alleen maar chips en vette dingen neerzetten.

Miracle 17-12-2006 16:14

Je kunt ook kaas, worst , vegetarische ham/worst aan de spiesjes doen inderdaad. :)

martijn1985 17-12-2006 17:34

waarom zou je bepaalde dingen niet durven eten?

Bloem 17-12-2006 17:40

Citaat:

martijn1985 schreef op 17-12-2006 @ 18:34 :
waarom zou je bepaalde dingen niet durven eten?
Omdat er mensen op deze wereld rondlopen met een eetstoornis.

ikkuh15 17-12-2006 17:56

je kan ook reepjes wortel/bleekselderij/bloemkool/... neerzetten en hier een soort dipsausjes bij maken: zoals tzatziki of hummus (kikkererwtenpasta)

of van die mini paprikaatjes vullen met iets van light-kaas oid...

Poepkind 17-12-2006 19:38

Zeer lekker recept:
Snij een aubergine in schijven
Gril die even aan beide kanten, tot ie zachtig wordt en garig.
Neem knoflook, 2 3 teentjes, peper een blikje tomaatblokjes op sap. Pers knoflook en meng het met blokje tomaat. Doe een halve beker wit spul erbij (creme fraiche of yoghurt, hangt er vanaf welke smaak je wilt). Overgiet de schijven met de saus. Doe er zout en peper bij. Laat het een nacht staan, dan trekt alle smaak erin.
Je kan zo'n schijfje op een prikker eten, maar het druipt natuurlijk wel. Als beleg op een stokboordje/ cracker is het echt lekker. (hoop niet dat je sjans wil maken bij iemand, want er zit dus echt een sterke knoflook smaak aan;))

En niet alleen paprika op prikkers geven, want dan denken mensen dat je ze aanziet voor konijnen.

Donald Duck 17-12-2006 20:02

Blokjes kaas met een dipmosterdje

of maak een knoflooksausje, smeer dat op plakjes stokbrood en dat dan even roosteren onder de grill (staat vast wel ergens een recept van op internet).

blurred 18-12-2006 10:52

Rauwkost doet het meestal erg goed met een dipsaus erbij. Magere yoghurt + knoflook + kruiden = een erg lekkere en toch magere dipsaus.

J3s 18-12-2006 13:36

Hamrolletjes met daarin monchou & uitjes, kaasrolletjes met daarin Boursin & paprika, gevulde tomaatjes met kwark/kaas/slaatje/etc.

Poepkind 18-12-2006 18:01

Citaat:

J3s schreef op 18-12-2006 @ 14:36 :
Hamrolletjes met daarin monchou & uitjes, kaasrolletjes met daarin Boursin & paprika, gevulde tomaatjes met kwark/kaas/slaatje/etc.
hmmz klinkt goed (y)

Mrs Mojo Risin 18-12-2006 18:01

Snij tomaten in plakes. Doe op elk plakje een beetje zaanse mayo (kan natuurlijk ook lowfat enzo), doe er stukjes ui op en bestrooi het met een beetje zout, peper en basilicum. Delicious!

Quis 18-12-2006 18:39

Zoals je zelf al zei: fruitsalade doet het meestal erg goed. Op mijn eindexamen feest (zomer, zucht) had ik bohl (of hoe je dat ook schrijft) gemaakt. Allerlei seizoensfruit met vruchtensap. Aan een kom moeserende witte wijn toegevoegd, aan de ander niet.
Komkommer gaat altijd razend snel als ik dat op tafel zet. Zelf houd ik ook erg van zuidvruchten (gedroogde abrikozen, dadels, vijgen) of studentenhaver.

Yana 18-12-2006 20:30

Enigszins eetprobleem. Geen stoornis alsjeblieft.

Er staan wel wat lekkere dingen bij inderdaad! Dat tomaten-recept lijkt me lekker! Dat moet vast lukken. Verder is dat dipsausje ook een goed idee!

EggeD 18-12-2006 22:53

Inderdaad vijgen, top voor feestjes. Is ook lekker met zachte kaas. In de winter zijn kaasjes sowieso lekker, typisch icm vrucht en noot. Gaat misschien een beetje voorbij het low-budget gedeelte, maar daarbij moet je dan geluk hebben. :)

madelief21 21-12-2006 11:04

satéprikkertjes met uitje, augurkje, stukje ham je weet wel....

fruitsalade....

groentensalade bijv. huzaar met allerle fruit en groenten... of wat dan ook....

italiaanse broodsalade; stukjes brood, beetje wijn, zongedroogde tomaatjes, andere stukjes groenten, beetje azijn, beetje zout... hele recept ligt hier indien interesse....

toastjes met filet american. ( filet is mager... )

van die japanse mix.... of van die low fat.... chips....

je kunt vast tips on- line vinden... misschien onder weight watchers ofzo....

Daantje_0705 21-12-2006 12:12

Dadels doorsnijden en vullen met roomkaas is ook lekker en een recept wat je tegenwoordig niet meer zo vaak tegenkomt. Ik weet niet of je dat aandurft? Uiteraard kan je zelf kiezen wat voor roomkaas je erin stopt.

Lotte 21-12-2006 12:18

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 21-12-2006 @ 13:12 :
Dadels doorsnijden en vullen met roomkaas is ook lekker en een recept wat je tegenwoordig niet meer zo vaak tegenkomt. Ik weet niet of je dat aandurft? Uiteraard kan je zelf kiezen wat voor roomkaas je erin stopt.
Zonder roomkaas zijn ze ook lekker (y)

Miracle 21-12-2006 13:09

Dadels kunnen ook erg goedkoop zijn, moet je wel uitkijken waar je ze koopt. :)

milkzhake 21-12-2006 13:37

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 21-12-2006 @ 12:12 :
monchou!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.