![]() |
polarisatie op alle gebieden (poging tot overkoepelende discussie)
op dit moment vindt in onze maatschappij, maar ook over de hele wereld een proces plaats met één duidelijke trend: polarisatie.
geloven worden steeds extremer gelovig, politiek links of rechts georienteerden worden steeds linker respectievelijk rechtser... hoe en waarom gebeurt dit? ik bedoel: extreem-linkse terroristen, neo-nazistische skinheads, moslims die de holocaust ontkennen, "jesus camp" achtige taferelen, eo-jongeren, de afname van populariteit van centrumlinks en centrumrechtse partijen... |
1 woord voor de meeste gevallen: Internet
|
wat ik bedoel eigenlijk is: wat is er mis met de middenweg?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Uiteraard speelt internet een belangrijke rol, maar het heeft ongetwijfeld ook te maken met de scheiding/spanning moslim/niet-moslim die de laatste jaren op internationaal niveau is toegenomen, wat zijn invloed heeft op nationaal niveau.
De spanning tussen twee verschillende groepen, resulteert denk ik tot sterkere identificatie met jou geloof of afkomst, of juist een sterkere afzet tegen bepaalde geloven of bevolkingsgroepen. |
Hoe kom je erbij dat op internationaal niveau de polarisatie toeneemt?
|
ik denk dat er helemaal niet zoveel sprake is van polarisatie als TS beweert, het lijkt misschien meer zo door toename van communicatie mogelijkheden, maar er zijn tegenwoordig geen kruistochten, hippies, echte nazi's of oorlogen in West-Europa meer. Je zou dus juist kunnen zeggen dat we in een relatief rustige tijd leven.
|
Citaat:
|
Volgens mij komt het door de toegenomen invloed van de media waardoor de polarisatie veel groter lijkt dan dat het daadwerkelijk is.
|
Citaat:
|
ik denk dat het een kwestie van jezelf proberen te onderscheiden van anderen door een duidelijke keuze te maken.
|
historisch gezien is de uitspraak dat de polarisatie toeneemt natuurlijk onzin
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Polarisatie is van alle tijden en alle plaatsen, geen nieuwe uitvinding die nu opeens om zich heengrijpt.
|
Citaat:
|
Ik denk dat het komt door globalisering
|
Citaat:
Je zou hoogstens kunnen stellen dat door globale media polarisatie vaker te constateren is van buitenaf, maar ook dat heeft natuurlijk geen effect op de vorming ervan op zich. |
Citaat:
|
Citaat:
Om eerlijk te zijn is het internationaal misschien helemaal niet het geval, ook in het "nabije" verleden waren er genoeg conflicten tussen bevolkingsgroepen, maar die kwamen gezien belangen (afrika bijvoorbeeld) minder in de picture. Uitgaande van haar voorbeelden doelt ze denk ik met name op het westen en de Islam. |
Het komt doordat mensen als T_ID en ik samen op één forum zitten. :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@ boebsie: ah. |
Ik ben nog altijd progressief paars. (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
"je bent voor ons of je bent tegen ons"
Dat soort uitspraken zorgen voor polarisering |
Het komt door de opwarming van de aarde!
Maar zoals al eerder genoemd werd: hoe zou het komen dat mensen het gevoel krijgen dat de polarisatie toeneemt? |
omdat polarisatie niet meer vanzelfsprekend was zoals het meestal was.
De grootste vormen van polarisatie zijn de nationaliseringsbewegingen, die sinds de tweede wereldoorlog sterk op zijn retour was, en de secularisatie die ertoe leid dat mensen het gevoel hebben dat hun religie in het geding is. oh ja, ik hoef er natuurlijk niet bij te zeggen dat dit mijn mening is, want dat leek me wel duidelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
waarom ze naar die persoon luisteren :confused: |
Citaat:
maar leeft dit gevoel dan enkel bij mij? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43. |