![]() |
"Pak haatpropaganda harder aan"
(Origineel persbericht)
PAK HAATPROPAGANDA HARDER AAN Bestaande wetgeving en rechtspraak bieden wel degelijk ruimte voor 'robuuste' vervolging van onverbloemde racisten en doorgewinterde haatzaaiers. Als het gaat om die gevallen zou een duidelijk en voortvarender vervolgingsbeleid kunnen worden gevoerd, zeker nu het aantal haatuitingen op internet zo sterk is toegenomen. Openbaar Ministerie en politie zouden sterker de boodschap kunnen uitzenden dat haatpropaganda geen tolerantie verdient. Dit blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen naar de mogelijke verruiming van de strafbaarstelling van belediging en godslastering dat minister Hirsch Ballin van Justitie vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Een nieuw kabinet zal een standpunt bepalen. Na de moord op Theo van Gogh heeft de toenmalige minister van Justitie de Tweede Kamer toegezegd dat een mogelijke verruiming van de strafbaarstellingen voor belediging en godslastering zou worden onderzocht. Dit had te maken met de verharding van het opinieklimaat en de behoefte bij etnisch-religieuze minderheden aan rechtsbescherming. Daarbij ging het vooral om de vraag of het strafrecht voldoende mogelijkheden biedt om haat zaaien en beledigende uitingen aan te pakken en in te dammen. Volgens de onderzoekers is nieuwe wetgeving of het afschaffen van oude wetgeving niet noodzakelijk, maar zou het bestaande instrumentarium effectiever kunnen worden benut. Rechtspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens biedt ruimte om het bestaande vervolgingsbeleid te heroverwegen. Het Hof heeft namelijk meermalen beperkingen aan de uitingsvrijheid gesteld om godsdienstige gevoelens te kunnen beschermen. Beperkingen zijn mogelijk als uitingen geen andere functie hebben dan haat zaaien of het minderwaardig verklaren van personen wegens hun godsdienst. Het opsporings- en vervolgingsbeleid zou zich in ieder geval moeten richten op dit soort uitingen dat in geen enkel opzicht als een zinnige bijdrage aan het publieke debat kan worden aangemerkt. Dit strookt ook volledig met de richtlijnen van de Raad van Europa over 'hate speech' en 'racism and xenophobia in cyberspace'. Een sterkere en meer gerichte handhaving is ook op haar plaats bij strafbare uitingen op het internet die momenteel nagenoeg ongemoeid worden gelaten. Voorbeelden daarvan zijn directe oproepen tot geweld en haat zaaien op extreemrechtse en radicale moslimsites. De bestrijding van haatuitingen lijkt echter ook een vraagstuk voor burgers en maatschappelijke organisaties zelf. In veel gevallen zou civiele actie sterker kunnen worden benut. Ook verdienen (internationale) netwerken van meldpunten, watchdogs en andere tusseninstituties meer ondersteuning. Van deze instellingen valt ongetwijfeld het meeste te verwachten. Ze zijn goed geïnformeerd, alert, toegankelijk voor potentiële slachtoffers en werken relatief snel. Verder moet worden onderzocht op welke wijze de weerbaarheid van etnisch-religieuze minderheden tegen haatuitingen kan worden vergroot. ----------------- Blijkbaar laat de huidige wetgeving (ook op Europees niveau) genoeg ruimte over om uitingen die "geen andere functie hebben dan haat zaaien of het minderwaardig verklaren van personen wegens hun godsdienst aan te pakken en zou - indien gewenst - het niet nodig zijn om een extra wetgeving te maken om dit fenomeen aan te pakken. Wat vind jij van de huidige wetgeving? Geeft deze voldoende rechtsbescherming aan etnisch-religieuze minderheden? Moet het strenger? Of moet het juist soepeler? |
Ik ben voor het onvoorwaardelijke recht op belediging. Dan moet je maar niet zulke lange tenen hebben.
|
Om nog maar te zwijgen van het belachelijke idee om godslastering aan te pakken. Als er iets moet gebeuren dan is het schrappen van dat artikel.
Al helemaal omdat het dan weer wel gebruikelijk is dat haatzaaiende uitingen vanuit een religie opeens weer wel mogen en niet vervolgt worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus als ik als atheist een jood uitscheld voor kankerjood mag dat niet, als een moslim of een gristen dat doet mag het wel, want hij doet het immers vanuit zijn religieuze overtuiging. Pff, links heeft de verkiezingen gewonnen hoor. :rolleyes: |
Ik weet niet waar jullie die aannames vandaan halen als in het persartikel staat:
"Een sterkere en meer gerichte handhaving is ook op haar plaats bij strafbare uitingen op het internet die momenteel nagenoeg ongemoeid worden gelaten. Voorbeelden daarvan zijn directe oproepen tot geweld en haat zaaien op extreemrechtse en radicale moslimsites." Dus als op 1 of andere moslimsite staat: alle joden moeten dood, dan is dat ook strafbaar. ook al staat in 1 of andere hadith dat stenen en bomen zullen roepen dat er een jood achter verscholen zit en dat ie doodgemaakt moet worden. |
Citaat:
Vandaar dus. En tenzij jahweh, allah, vishnoe of voor mijn part boedha himself binnen loopt bij het plaatselijke politiebureau dat hij zich beledigd voelt is vervolgen voor godslastering om te beginnen rechtsongelijkheid (uitingen van religie toegestaan, uitingen tegen religie strafbaar) en ten tweede een aantasten van het recht op meningsuiting zonder dat daar het verdedigen van andermans belang (zoals bij de beperking door het verbod op belediging) aan ten grondslag ligt. Die strafbaarstellingen moeten niet verruimd worden, de strafbaarstelling van belediging moet gewoon gehandhaaft worden, gehandhaaft zonder dat haatzaaien vanuit een religie daarbij de hand boven het hoofd gehouden wordt omdat dat dit zogenaamd mag door de vrijheid van religie. (waar uiteraard geen sprake van is) |
Als je andere oproept te doden of lastig te vallen uit naam van religie, lijkt me die lijn overschreden te zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Laten we ook niet vergeten dat een aantal gemeenten nog steeds een onwettige APV hebben waarin vloeken met goden verboden wordt. Religie wordt duidelijk voorgetrokken in de huidige wetgeving en jurisprudentie. Die ongelijke berechting nog erger maken lijkt me geen goede stap. |
Pak haatpropaganda harder aan, censureer het internet!
Dat is waar het op neer gaat komen en dat is waarom ik er tegen ben. |
Haatpropaganda is slecht. Censuur is mogelijk nog slechter.
Vrijheid van godsdienst is belangrijk. Vrijheid van meningsuiting is nog belangrijker. |
Ik denk dat als er gecensureerd gaat worden, je het alleen maar erger maakt. Hardcore haters laten zich echt niet tegenhouden door dat soort onbenullige overheidsbelemmeringen.
Beter lijkt het me om het bij de wortels aan te pakken en dat doe je door te investeren in onderwijs om het beter te maken(ook over de multi-culturele/religieuze samenleving). |
|
Ik vraag me nu af wat de werkelijke grond voor de uitbreiding van de strafbaarstelling is:
- de woorden van van Gogh die gekwetsten tot zijn moord deed aanzetten of: - de imams/internet die elkaar hebben opgehitst om iemand zover te laten komen het te gaan doen. Gaan we de van Goghjes aanpakken of degene die vrije meningsuiting willen inperken? ..tenzij jahweh, allah, vishnoe of voor mijn part boedha himself binnen loopt bij het plaatselijke politiebureau dat hij zich beledigd voelt.. Vind ik zeer redelijk, hoewel ik me ook kan voorstellen dat iemand (de één wat meer dan de andere) zou steigeren als ik z'n vader, moeder of andere familie mondeling door het slijk haal. Niet iedereen is in staat mondeling weerwoord te bieden of argumenten die het tegendeel bewijzen. |
Ik ben voor het afhakken van lange tenen :)
|
Ik ben voor het afhakken van vieze tongen.
|
Ik ben pertinent tegen iedere vervolging omwille van expressie en dus al helemaal tegen verzwaring van de vervolging erom. In tegenstelling tot onze lieve vriendjes van de PvdA en Amnesty en watniet zit ik niet te wachten op een censuur of een politieke politie.
Dus nee, nee, duizendmaal nee. |
Wat als een autoritair iemand oproept tot het beperken van expressie door anderen vanwege hun etnisch-religieuze achtergrond met als direct gevolg dat dit nageleefd gaat worden?
|
Citaat:
|
En hoe moet er dan gehandeld worden als het voorbeeld van Mill zich voordoet?
|
ik mag dus wel ruzie maken, maar niet ruzie zoeken?
|
Citaat:
Beetje als het verschil tussen "god is een klootzak" en "breng alle volgelingen van goden om het leven" het onderscheid is daarin vrij duidelijk denk ik. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Volgens mij is dit niet zo, maar ik heb het gehele rapport met bijbehorende rechtzaken nog niet doorgenomen (alleen gedeeltes). |
Citaat:
|
Maar op zich is het zeggen dat iemand lijdt aan een ziekte niet gelijk aan haat zaaien of het minderwaardig verklaren van die persoon.
(dat je ziek bent, maakt je nog niet minderwaardig) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
T_ID en Juno laten de onderbuik weer even op samenzweerderige toon leeg, zie ik?
|
Pardon? Ik ben hier nauwelijks actief geweest vandaag.
|
Citaat:
Citaat:
|
En hoe laat was die post?
Hoeveel posts heb jij sedertdien geplaatst? En ik? dank U. Niet iedereen is blijven steken in het seventies allochtonen-doodknuffelen waarvan in de jaren 80 duidelijk werd dat het niet werkte, dat de tweede generatieproblematiek niet vanzelf ophield maar opgevolgd werd door de derde generatieproblematiek. Dat was een klap in het gezicht van iedere socioloog, dat kan ik je wel vertellen. Want dat had niemand verwacht. |
Citaat:
Het ging om de samenzweerderige links-basherige, "boehoe we zijn zo zielig want buitenlanders mogen alles en wij niks" toon. Zoals gewoonlijk. |
Ze heeft het over religie, niet over buitenlanders.
|
Somige buitenlanders hebben een religie, dat is genoeg voor Mark. Ik ben tegen religie, en dus ben ik ook tegen buitenlanders.
Ik heb ook niks tegen buitenlanders an sich, wat hij steeds maar schijnt te denken. Ik heb iets tegen de onaantastbare positie van de religie van sommige buitenlanders, die zich lijnrecht stelt tegen sommige verworvenheden van deze rechtsstaat. Vrouwen rechten, bijvoorbeeld. Of die van homo's. Of joden. Ik heb verder even erg de schurft aan gristenen, omdat ze hun manier van leven en denken als objectief het beste beschouwen en menen andersdenkenden daarom in hun vrijheid te mogen beknotten. Dit is een seculiere samenleving, dat hou ik graag zo en dat verdedig ik tegen autochtoon en allochtoon reli-fascisme. |
Ik heb iets tegen dat constante samenzweerderige toontje dat Juno hierboven tentoonspreidt, wat je maar al te vaak op verjaardagsfeestjes aan de borreltafel van dronken ome Wim en tante Annie hoort. Het afschilderen van mensen die niét meegaan in de Wilders-retoriek en wél willen werken aan samenwerking tussen verschillende (groepen) mensen als "allochtonenknuffelaars", is hier een typisch voorbeeld van. Het zijn dit soort misplaatste beschuldigingen door extreme personen aan het adres van redelijke mensen wat mij de keel uithangt. "Jaja, links heeft de verkiezingen gewonnen"... Alsje-ba-lieft, zeg. (n)
|
Geloof het of niet, maar er was een tijd dat ik zeer links was.
|
Citaat:
|
Op een dag merk je dat het niet werkt.
|
Citaat:
Nee, het constant stigmatiseren en discrimineren van alles wat allochtoons is, werkt wél, wou je zeggen? Laat me niet lachen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05. |