![]() |
Hoe differentieer ik dit?
Hey,
Ik moet deze formule differentieren, ik mag alleen geen getallen invullen. Hoe moet dit? http://img166.imageshack.us/img166/5427/formulesz2.png |
naar welke variabele ?
|
|
De afgeleide van een breuk ziet er als volgt uit:
(T'N - N'T) / N2 T = teller N = noemer T' is dus de afgeleide van de teller T = Ub2.Ru N= (Ri+Ru)2 T' = 2 Ub.Ru N' = 2(Ri+Ru) = 2Ri + 2Ru invullen levert: (2 Ub.Ru x (Ri+Ru)2) - ((2Ri + 2Ru) x (Ub2.Ru)) ---------------------------- (Ri+Ru)4 dan nog even vereenvoudigen en klaar! |
Citaat:
|
Ja? Hehe, weer wat geleerd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
naar Ru
|
maak gebruik van de quotiëntregel (of productregel )en kettingregel. beschouw al die andere variabelen als constant.
|
Als voorzetje: haal Ub^2 buiten de afgeleide. Dan krijg je
Ub^2 * (Ru / (Ri + Ru)^2 )'. Dat wordt dus quotiëntregel... En dan Ri zien als gewoon getal, dus Ri' = 0. |
maar styhn zei toch dat ik geen quotientregel mag gebruiken? En waarom is Ri'=0? Ri kan toch ook van u af?
|
Citaat:
|
Citaat:
Uitwerken van de afgeleide van Ru/(Ri+Ru)² geeft [(Ri+Ru)²-2*Ru(Ri+Ru)]/(Ri+Ru)4 als het gezochte resultaat, met (Ri+Ru)(Ri+Ru-2*Ru)=0 als voorwaarde voor een extreem, dus Ri-Ru=0, dus Ru=Ri. Je vindt dan Pu=Ub²*Ri/(4*Ri²)=1/4*Ub²/Ri als maximale waarde voor Ru=Ri. |
Ik ben bang dat de informatie nog tekort schiet en dat Ri een functie is van Ru: een extra kettingregeltje erbij nog, dus.
@TS: als dit niet zo is, dan staat het antwoord hierboven, als het wel zo is, post even de hele vraag (wat zijn Ub, Ri en Ru?) |
Citaat:
|
Een vraagje tussendoor.
Kan je de de formule ook omschrijven als: Ub^2 * Ru * (Ri + Ru) ^-2 en dan differentieren? Dit lijkt mij makkelijker of komt het gewoon op hetzelfde neer? |
Citaat:
Wellicht is dat voor jou inderdaad makkelijker, als je het toepassen van de quotientregel lastig vindt. Dan zul je alleen even moeten onthouden hoe je de quotientregel kunt afleiden uit productregel plus kettingregel (maar dat weet je al), voor het geval je een keer een rechtstreekse vraag krijgt over de quotientregel. (Zo deed ik het vroeger zelf ook altijd. Ik was heel slecht in het onthouden van formules. Dus ik gebruikte altijd een beperkte set formules die ik wel kon onthouden, en leidde tijdens proefwerken en examens alle overige formules gewoon ter plekke even af) |
Maar het blijft natuurlijk een stuk makkelijker als je die formules gewoon kent.
Of als je ze (zoals tegenwoordig gebruikelijk) gewoon op mag zoeken op een formulekaart. Is eigenlijk tegenwoordig ook heel logisch. In het dagelijks leven (lees: tijdens ons werk) zoeken we toch ook van alles even op op het internet (als onze directe collega's het ook niet weten, natuurlijk)? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51. |