![]() |
Mening over moderne hekserij.
Vergeef me als hier al een onderwerp over is, maar het lijkt mij dus wel interessant om een mondeling voor Nederlands over moderne hekserij te houden. Dit omdat het me wel interesseert en ook omdat hier heel veel verschillende meningen over zijn in onze samenleving. Nu zou ik willen vragen of jullie misschien je mening hier neer willen zetten. Vind je het onzin? Doe je zelf aan moderne hekserij? Ik zou graag wat verschillende visies over moderne hekserij leren kennen.
Alvast bedankt! |
Het is maar hoe je t bekijkt, wicca vind ik n beetje onzin hoewel t concept wel okee is om de aarde te helen en allemaal positive shit.. alleen jan en alleman aanroepen vind ik n beetje onzin omdat wij immers zelf god zijn en zelf de goddelijke power hebben, maar daar niet zo van bewust zijn. Vroeger wel flink in verdiept en nu helaas bijna alles vergeten. Maar ik doe gewoon me ding, of t nou onder hekserij of wat dan ook valt..geen idee und its nobody's business :)
|
ik vind het eerlijk gezegd pure onzin.
ze verzinnen godverdomme 10 andere goden per minuut, voor elk grassprietje is er wel een andere, en die namen hebben ze gewoon ergens uit een lord of the rings boek ofzo gehaald. |
Ik vind hekserij fout. Het is grote onzin.
|
an sich, laat ze maar, maar als ze mij gaan lastig vallen, dan weet ik toch wel wat ik ga doen met die bezemsteel van hun...
|
Ik vind het onzin, maar ik denk dat de geďnstitutionaliseerde religies schadelijker zijn voor de samenleving. :)
|
Het is een beetje alto en klopt uiteraard niet.
Valt natuurlijk in het niet bij gristenen die ook ergens gehoord hebben dat wicca 'teh evil' is en het daarom slecht vinden. |
wat versta je onder moderne hekserij?
Als dat enkel de (geneeskundige) werking is van sommige planten dan is het moeilijk onzin te noemen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind het onzin, maar geenzins onzinniger dan de zogenaamde gerenomeerde religien.
|
Citaat:
|
een niet zo makkelijk te definieeren groep en dus heel makkelijk om over te oordelen :).
ik denk dat er veel gefake is in dat wereldje. daar kan ik een mening van ´het is onzin´ of ´het is een trend´ over hebben. ik weet er niet zoveel vanaf. als iemand zich er lekker bij voelt, moet hij zich er vooral mee bezig houden. |
Ik geloof er totaal niet in. Deels vanwege mijn christelijk geloof, maar sowieso zie ik er geen nut van in. Volgens mij heeft hekserij totaal geen invloed.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic dus. |
ik ben een tijdje aanhanger geweest van moderne hekserij, voornamelijk de wicca kant. ik vind de hele theorie geweldig, maar in de praktijk is het net zo narrowminded, dogmatisch en "verziekt" als alle andere religies en levenswijzen.
over magie ben ik nog steeds niet uit. in principe ben ik erg nuchter, alles bestaat uit atomen en die reageren op een bepaalde, vaststaande manier op elkaar. maar ik weet ook dat placebo-effecten en wishful thinking (self-fullfilling prophecies) wel echt bestaan. dus als mensen rituelen willen doen om de maan en de zon te groeten en zo meer in harmonie willen komen met zichzelf en de wereld om zich heen, waarom niet? bovendien vind ik alle legenden eromheen, de germaanse voornamelijk, erg interessant. dat trok me heel erg. en om eerlijk te zijn vond ik het ook leuk om me af te zetten tegen het christendom, omdat daarmee volgens mij zo veel is foutgegaan... |
duizenden goden vereeren ben ik ook niet zo fan van inderdaad. (n)
|
Citaat:
|
Zelf heb ik maar een beperkte kennis over wicca, maar ik zal toch mijn mening geven.
Ik vind wicca op zich niet slecht, ik geloof ook wel dat er vroeger echte heksen waren die d.m.v. bepaalde krachten echt ver in de magie waren zegmaar. En dat men daar dus eigenlijk bang voor was, en het daarom maar heeft uitgewist (zoals met veel geloven ook) Maar ik vind het wel erg jammer dat het nu zo'n hype is geworden en dat er van die domme mensen zijn die het cool vinden om te magiccen en er vooral erg interessant mee lopen te doen en er zelf weinig tot niets van weten of begrijpen. |
dat betekend nog niet dat ik iedereen ga aanbidden, ik ga toch ook geen koe aanbidden, ;)
|
Citaat:
|
Ik ben paganist en dan hang ik met name de traditionele hekserij aan, geen wicca. Ik verzin geen 10 goden per minuut, ik heb geen bezemsteel, ik roep geen geesten op (daar geloof ik ook niet in). Wat ik wel doe? Ik doe aan kruidengeneeskunde, ik maak kaarsen en wierook en ik "bid" via een ritueel (wat niets meer is als een meditatie en een gebed in dichtvorm). Daarnaast vier ik de feesten van de oude religie. Bijv. midwinter (daar komt die spar met lichtjes vandaan). Ik zie de goddelijke macht als (en daar gaan we weer) een allesomvattende levensenergie die in harmonie is met alles en aanwezig is in alles. Moderne hekserij of wicca is ook een stroming binnen het paganisme. onzin? Wie zijn jullie om te oordelen over anderen? Het paganisme kent geen bekeringsdrang en laat iedereen in zn waarde. Dat is meer dan ik kan zeggen over andere "erkende" religies.
|
Citaat:
het "in hun eigen waarde" laten wat jij zegt, betekend eigenlijk gewoon:"verzin maar wat, je hoort er toch bij". |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wie aan andere goden offers brengt, en niet uitsluitend aan de HEER, moet onder de ban worden geplaatst en gedood worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bidden is heel breed en wordt in bijna alle geloven toegepast. Dus.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar het punt was om ontopic te blijven: bidden naar God is anders dan hekserij en als je zelf gelovig bent kun je bidden en toch tegen hekserij zijn, omdat er een aanzienlijk verschil is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat: