Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Klaar met school? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1519590)

Femme-Fatale 24-12-2006 12:15

Klaar met school?

Hoi,

Klinkt misschien gek maar ik wilde vragen wat je moet doen als je klaar bent met je school. Ik ben in februari of maart afgestudeerd ligt aan mijn laatste tentamen. Maar ik neem aan dat ik dan niet per direct een baan kan vinden, hoe moet ik dan dan regelen op financieel gebied? :confused: Dan heb ik een inkomen van 0,0. :|

Blenderhead 24-12-2006 12:22

Kennelijk is geen bijster hoge opleiding, iedereen kan bedenken dat je dan óf naar het CWI moet, óf gewoon ander werk moet zoeken.

damn....Dit leer ik m'n vmbo kids van 14.

T_ID 24-12-2006 12:22

A- uit eigen vermogen overbruggen
B- zelfde als boven, maar vraag een uitkering aan in de tussentijd, dat is bijstand, geen WW, omdat je geen arbeidsverleden hebt.
C- zelfde als A, maar je zorgt een klein baantje te hebben dat nog geen gebruik maakt van je diploma's, de gemiddelde bijbaan met meer uren dus.

Femme-Fatale 24-12-2006 12:29

Citaat:

Blenderhead schreef op 24-12-2006 @ 13:22 :
Kennelijk is geen bijster hoge opleiding, iedereen kan bedenken dat je dan óf naar het CWI moet, óf gewoon ander werk moet zoeken.

Nee het is inderdaad geen hoge opleiding (MBO), en nee ik ben ook niet bepaald slim.
Maar domme mensen moeten er ook zijn toch? :s

Bedankt voor je reactie in ieder geval. (y)

Tiño 24-12-2006 13:04

Citaat:

Femme-Fatale schreef op 24-12-2006 @ 13:29 :
Nee het is inderdaad geen hoge opleiding (MBO), en nee ik ben ook niet bepaald slim.

Bedankt voor je reactie in ieder geval. (y)

je hebt toch een opleiding met succes afgerond (bijna)

beetje trots op jezelf zijn mag echt wel hoor (y)

Bloem 24-12-2006 13:17

Heb je geen stage gelopen waar je eventueel zou kunnen solliciteren? Ga nu alvast op verschillende plekken solliciteren, wie weet heb je tegen de tijd dat je klaar bent met je studie dan wel meteen werk.

Sarah 24-12-2006 13:22

Inderdaad:
- nu alvast solliciteren
- nu alvast inschrijven bij arbeidsbureau's en uitzendbureau's

En als je niet meteen werk kunt vinden dat bij je opleiding past, dan doe je een tijdje werk onder je niveau. Jammer, maar dan heb je tenminste geld.

WW uitkering regelen is meer gedoe dan een tijdelijk baantje regelen.

Kenjirro 24-12-2006 14:35

Citaat:

De meeste mensen in Nederland doen MBO of hebben MBO gedaan. Dus dom ben je niet.

T_ID 24-12-2006 15:53

Citaat:

Sarah schreef op 24-12-2006 @ 14:22 :
WW uitkering regelen is meer gedoe dan een tijdelijk baantje regelen.
WW krijgt ze niet, immers: nog geen werk gedaan = per definitie niet voldoen aan de WW norm voor dienstverband. ;)

Bijstand kan je wel aanvragen, maar om nou voor die paar maanden je hand op te gaan houden.. Een tijdelijke baantje is inderdaad sneller geregeld.

Femme-Fatale 24-12-2006 17:09

Ohw met werk doelde ik niet gelijk op een baan als gevolg op mijn opleiding ik had het over gewoon werk wat voor werk dan ook, ik vind het best hoor om tijdelijk fulltime in een supermarkt ofzo te werken helemaal geen problemen mee, enige punt is dat ik nog niet precies mijn einddatum weet. Dus daarom kan ik nu alvast niet solliciteren, dadelijk loopt het uit en dan heb ik gezegd dat ik op die datum klaar ben en dan ben ik dat niet, dan gaat ze dat niet leuk vinden bij een baan.

Bij mijn stageplek kan ik helaas niet werken, ze hebben daar niet echt een breed budget.

Ivo 24-12-2006 17:34

Tuurlijk kun je wel solliciteren, ookal weet je nog niet precies zeker wanneer je klaar bent met je opleiding. Het zal zowieso geen jaren uitlopen, dat hoop ik althans voor je. De bedrijven waar je langs gaat weten dan in elk geval al dat jij intresse hebt in een baan bij hen. Als je dan later, zodra je wel precies weet wanneer je beschikbaar bent, teruggaat naar zo'n bedrijf maak je meer kans.

Sarah 24-12-2006 22:34

Citaat:

T_ID schreef op 24-12-2006 @ 16:53 :
WW krijgt ze niet, immers: nog geen werk gedaan = per definitie niet voldoen aan de WW norm voor dienstverband. ;)

Bijstand kan je wel aanvragen, maar om nou voor die paar maanden je hand op te gaan houden.. Een tijdelijke baantje is inderdaad sneller geregeld.

Ja, sorry, ik bedoelde bijstand :o

Magican 27-12-2006 14:12

Citaat:

Kenjirro schreef op 24-12-2006 @ 15:35 :
De meeste mensen in Nederland doen MBO of hebben MBO gedaan. Dus dom ben je niet.
Hier zou ik dus wel een bron voor willen. Gewoon uit nieuwsgierigheid wil ik wel weten hoeveel procent van het Nederlandse volk welke opleiding(en) heeft afgerond.

x-spekkie-x 27-12-2006 14:21

Citaat:

Magican schreef op 27-12-2006 @ 15:12 :
Hier zou ik dus wel een bron voor willen. Gewoon uit nieuwsgierigheid wil ik wel weten hoeveel procent van het Nederlandse volk welke opleiding(en) heeft afgerond.
Van het CBS :)

Zocht je dat?

Magican 27-12-2006 14:57

Jup, dankje :)

SuperSanne 28-12-2006 13:05

Citaat:

dat zou je verbazen. Werk zoeken kunnen de meeste mensen wel bedenken, maar het CWI is een ander verhaal. Ik heb zat vrienden die aan de universiteit studeren, die denken dat het CWI de nieuwste mora magnetronsnack is. De TS heeft dan tenminste nog het benul om het aan iemand te vragen, i.p.v. maar een beetje schaapachtig rond te kijken tot er iemand uit zichzelf hulp aanbied. Schaam je niet, er zijn er zoveel die na hun studie niet echt weten waar ze nou moeten beginnen ;)

Roepka 29-12-2006 15:29

Een bijstanduitkering kun je pas aanvragen als je langer dan 3 maanden bent afgestudeerd en nog geen baan hebt. Dit is de tijd die de overheid maximaal denkt dat je na je afstuderen nodig hebt om aan een baan te komen. Tot die tijd val je een beetje tussen wal en schip qua regelingen

Lente 29-12-2006 16:23

heb je niet nu een bijbaantje waar je dan meer zou kunnen gaan werken?

Santino 29-12-2006 17:26

Citaat:

Drogreden... :nono:

Elmoo 30-12-2006 11:05

Citaat:

Femme-Fatale schreef op 24-12-2006 @ 13:15 :
Hoi,

Klinkt misschien gek maar ik wilde vragen wat je moet doen als je klaar bent met je school. Ik ben in februari of maart afgestudeerd ligt aan mijn laatste tentamen. Maar ik neem aan dat ik dan niet per direct een baan kan vinden, hoe moet ik dan dan regelen op financieel gebied? :confused: Dan heb ik een inkomen van 0,0. :|

Ikzelf studeer volgend jaar af. In dat jaar dat ik afstudeer wil ik al wat brieven rondsturen naar diverse basisscholen (zit op de lerarenopleiding). Je moet er gewoon op tijd bij zijn.
Natuurlijk komt het voor dat je niet meteen een (vaste) baan krijgt. Dan kun je er voor kiezen om als invaller te gaan werken, ik weet trouwens niet wat voor opleiding je volgt...
Of je kiest tijdelijk ander werk wat je ook kunt en blijft ondertussen solliciteren op de baan die je echt wilt hebben. Uiteindelijk rol je heus wel ergens in :)

Magican 04-01-2007 01:29

Citaat:

Nee, ze is dom maar gemiddeld.

Femme-Fatale 20-01-2007 01:06

Citaat:

en nee ik ben ook niet bepaald slim.

Loop je niet wat achter, daar waren we allang over uit. ;)

rare kwast 21-01-2007 13:57

Citaat:

ja leuk maar dat lukt ook niet altijd meteen

ekki 22-01-2007 10:48

Inderdaad nu al gaan solliciteren. Sollicitatieprocedures lopen vaak best wel lang en je hebt meestal niet in één keer een baan (of je hebt geluk). Daarnaast hebben de meeste mensen een opzegtermijn, die heb jij niet, je moet alleen nog afstuderen. Dat wordt heus wel begrepen. Dus nu solliciteren lijkt me wel heel verstandig.

bracelance 22-01-2007 17:06

Wij krijgen standaard banen aangeboden gekregen richting het einde van onze studie... :D :D :D

Poepkind 22-01-2007 22:33

en als je geen baan hebt, gewoon naar CWI voor een bijstand, je moet toch ergens van leven. Wat is je opleiding eigenlijk?

ekki 24-01-2007 10:14

Citaat:

Poepkind schreef op 22-01-2007 @ 23:33 :
en als je geen baan hebt, gewoon naar CWI voor een bijstand, je moet toch ergens van leven. Wat is je opleiding eigenlijk?
Je krijgt niet zomaar bijstand en je moet alle baantjes die ze aanbieden gewoon aannemen. Al is dat het rottigste werk dat je kunt verzinnen.

Ik zou liever even naar een uitzendbureau gaan, daar een fatsoenlijk (administratief ofzo) baantje vinden en dat tijdelijk doen tot je werk hebt dat je wilt doen.

Roos 25-01-2007 12:00

Citaat:

ekki schreef op 24-01-2007 @ 11:14 :
Je krijgt niet zomaar bijstand en je moet alle baantjes die ze aanbieden gewoon aannemen. Al is dat het rottigste werk dat je kunt verzinnen.
Hehe, er was ooit een vrouw die via een uitzendbureau een baan als prostituee weigerde. Toen werd haar uitkering/bijstand stopgezet :D
Is later wel weer goedgekomen hoor, maar wel ernstig:D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.