![]() |
Zalig Kerstfeest
of Dies Natalis Solis Invicti als je dat liever hebt.
|
Van hetzelfde.
|
Zalig is Katholiek :)
We hadden paar uur terug een preek over wat Kerstmis nu eigenlijk is. Er kwam uit dat het een Feest van God is, bezieling, bezinning. Iets dat samenbrengt. Dat vond ik wel mooi. |
Hetzelfde! Ik doe er niet aan op de christelijke manier maar op mijn eigen manier, ik sluit het verleden af accepteer n hoop dingen, verwerk ze en zit nu de "dark side of the sun" door te strugllen, zonder angst en met veel kracht! hoewel sommige dagen moeilijk door te komen zijn..Grappig hoeveel mensen er last van een winter dip hebben maar geen enkel idee hebben wat de onderliggende rede daarvan is. :)
Namasté |
Van hetzelfde!
Wij doen het eigenlijk ook niet op de Christelijke manier, maar voor mij is het wel erg belangrijk omdat het net wat er al gezegd is samenbrengt ;) |
Ook een Zalig Kerstfeest aan u allen!
Bij ons in de kerk was er een gezinsdienst geloof ik waarbij de kleinsten centraal staan. Aangezien ons gezin niet helemaal fan is van de kerk en wij thuis niet meer zo klein zijn, zijn we niet gegaan.. Dus lekker uitgebreid kerstontbijt/brunch gehad :) . Misschien vanavond nog het avondmaal vieren. |
Ik moest er wel om lachen dat ik bij de EO tijdens de kerstliederen (ik had de afstandsbediening niet) een grote kerstboom in de kerk zag staan. :)
|
Toch grappig dat kerst als een christelijk feest wordt beschouwd terwijl de oorsprong zo heidens is als maar kan :D
|
Citaat:
|
Ja, gezegende kerstdagen.
|
Citaat:
|
geile kerstdagen
of morbosus hominibus (als je dat liever hebt) |
Citaat:
|
Citaat:
of trap eens open deuren in :rolleyes: |
Citaat:
|
wow, doorzichtig hé. :p
Achteraf gezien vind ik dit wel zo grappig: Citaat:
|
maria en jozef in een beestenstal, volgend jaar vasten met kerst.
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe kan het christendom ontstaan uit een christelijke oorsprong dat dus al behoort tot het (vroege) christendom? Dat is toch niks nieuws onder de zon? Ik zou het voortborduren op noemen, maar daar is nu helemaal geen sprake van. |
Het kerstfeest zelf is zo christelijk als het maar kan: herdenken van de komst van Christus naar deze aarde.
Maar het is inderdaad wel in de plaats gekomen van heidense feesten. Zoals het midwinter- of joelfeest op 21 december. Bij deze feesten werd het boze verjaagd en het goede verwelkomd. In de Scandinavische talen heet het kerstfeest nog: jul. Op 25 december werd rond de Middellandse Zee de zonnegod vereerd.(Ra in Egypte, Helios in Griekenland enz) Je ziet dat deze feesten te maken hebben met de komst van het goede, het licht... De kerstboom is een voorbeeld van een overblijfsel van het midwinterfeest. Waarschijnlijk ook de andere 'kerstversieringen'. Maar dit heeft niets te maken met een Bijbels kerstfeest. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Gefeliciteerd enzo. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55. |