Citaat:
Hourglass schreef op 27-12-2006 @ 17:46 :
Ik ben onwijs benieuwd naar muziek uit de balkan, heb je n lijstje met namen msichien voor mij? Je PM staat uit dus probeer ik het even zo maar.
|
Als je het niet erg vindt, ben ik zo vrij om wat namen te noemen. 'Balkanmuziek' is niet in één stijl samen te vatten, dat kan ook niet anders, de Balkan omvat meerdere landen.
Ik ken voornamelijk muziek uit het voormalig Joegoslavië. Ik ken wat oude volkmuziek uit verschillende streken maar zeker ook popnummers van toen en nu. Mijn moeder luistert Bajaga, Bjelo Dugme, Magazin en traditionele volkmuziek uit Macedonie, Kroatië en Servië. De laatste jaren worden er groepen gevormd zoals bijvoorbeeld Synthesis en het ensemble van Goran Bregovic waarin traditionele muziek in een modern jasje wordt gestoken. Vlatko Stefanoski is bijvoorbeeld ook een bekende gitarist uit Macedonië. Odjila is een 'balkan'groep die zigeunermuziek heeft gespeeld, en vrienden van mijn ouders spelen in Etno Saraj. En dan zijn er nog zoveel andere artiesten en zigeunergroepen die niet genoemd zijn...
Maar zoals ik al zei ben ik opgegroeid met deze muziek dus het is mij niet vreemd. Ik kan me wel voorstellen dat het voor buitenstaanders even wennen is.
|