![]() |
Familie tasjesdief wil snel vervolging
De familie van de twee jaar geleden doodgereden Ali el B. dreigt naar het gerechtshof te stappen als het Openbaar Ministerie (OM) niet voor 17 januari een beslissing neemt over vervolging van de bestuurster. Die dag is het exact twee jaar geleden dat Germaine C. de 19-jarige man doodreed in Amsterdam-Oost, vlak nadat B. met een metgezel een tasje uit haar auto had gegrist.
Ons geduld begint op te raken'', aldus advocaat Nancy Dekens woensdag, die de belangen van de familie behartigt. Via een procedure bij het hof wil ze het OM dwingen de vrouw te vervolgen. Ook als justitie besluit de bestuurster niet te vervolgen, stapt de advocaat naar het gerechtshof om vervolging af te dwingen. Justitie laat naar aanleiding van berichtgeving van RTV Noord-Holland weten het zelf niet in de hand te hebben. Het gerechtelijk vooronderzoek is nog niet afgerond, aldus een woordvoerster van het OM in Amsterdam. ,,We kunnen pas een beslissing nemen als alle feiten boven water zijn.'' Justitie hoopt dat het onderzoek in het eerste kwartaal van 2007 is afgerond. ,,Daarna nemen we zo snel mogelijk een besluit.'' Nadat C. van haar tasje was beroofd, reed ze hard achteruit. El B. raakte bekneld tussen haar auto en een boom en overleed ter plekke aan zijn verwondingen. Na het incident in de Derde Oosterparkstraat liepen de emoties onder familie en vrienden van El B. hoog op. http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...l_snel_ve.html |
Uhm? Bedrijfsongeval? Risico van de ondernemer? Als je rare dingen doet kun je onvoorspelbare reacties krijgen. Ik hoop dat ze het op noodweer gooien en haar vrijspreken. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat ze in paniek is geraakt en eventjes ontoerekeningsvatbaar is geweest.
|
IK hoop dat ze het op doodslag gooien en haar snel voor een flink aantal jaar in de bak steken. Wat nou, 'bedrijfsongeval'? Is het oké dat iemand steelt? Nee, natuurlijk niet. Moeten we diegene daarom doden? NEE, natúúrlijk niet. Ik kan dan ook totaal geen begrip opbrengen voor die vrouw. Ik vraag me af wat mensen bezielt die het 'net goed' vinden voor de tasjesdief. Voor eigen rechter spelen doen we niet, en het is ook al niet de eerste keer dat die vrouw dit deed. Dus opsluiten die hap. (n)
|
Het ligt een beetje aan de situatie. Ik vind het moeilijk te oordelen.
|
Vind ik dus ook. Het kan best zijn dat ze het niet eens haar bedoeling was om die kerel te doden. Hoewel, als ik Mark mag geloven heeft ze dit wel eens eerder gedaan en komt ze toch een stukje minder geloofwaardig over.
|
Pff, die mafkezen hebben maar te wachten totdat het onderzoek is afgerond. Je kunt eventueel kritiek hebben op de duur van het onderzoek, maar dat moet wel afgerond worden voordat er een proces plaats vind.
Verder is het onzin om te spreken van een zwaar misdrijf, daarvoor zijn de omstandigheden te lastig te beoordelen. Voor hetzelfde geld wilde ze de mafkees klem rijden en ging dat mis, of wilde ze weg komen (straatcriminelen zoals de dode in deze zaak staan immers bekend om hun zachte en diplomatieke methodes, not dus) dus het is lastig tot onmogelijk om vast te stellen met welke intenties die straatrover werd doodgereden. Dood door schuld (door roekeloos rijgedrag) met als vonnis een werkstraf lijkt me passend. Als ik me goed herinner is dat ook ongeveer wat er normaal gesproken gevonnist wordt als het gaat om dodelijke ongevallen op de weg. |
Citaat:
Heeft ze in voorarrest gezeten? Want dan zou ze met aftrek van voorarrest, misschien ook direct vrijgelaten worden. Valt dit trouwens niet onder het beroepsrisico van een tasjesdief? ;) |
Naar het Belgisch recht is dit een misdaad.
Ik zou noodweer pleiten (y) Overigens kan ik me niet vinden in het feit dat ze het recht in eigen handen heeft genomen, maar dat is voor advocaten en het hof om uit te maken. |
Noodweer-exces.
Ze hebben wel lef he. Ik zou mijn ogen uit mijn kop schamen als mijn zoon een bekende draaideurcrimineel was. |
gevalletje van beide kanten fout maar hij is niet echt meer te straffen aangezien ie al dood is en zij leeft nog dus ik vind wel dat ze dr een straf mogen geven omdat ze iemand heeft vermoord, want t maakt t niet goed dat ie je tas probeerde te jatten....
|
Citaat:
daarnaast, als je iemand overvalt kun je verwachten dat die persoon zich zal proberen te verweren. Dat dat een beetje uit de hand kan lopen lijkt me logisch, maar het lijkt me sterk dat het haar bedoeling was om de crimineel - en daarmee bedoel ik dus de tasjesdief - te doden. als mensen in paniek raken - en dat kan heel goed gebeuren bij een meisje van 19 dat overvallen wordt in dr auto - gebeuren er gekke dingen. Ik kan me zo voorstellen dat het haar bedoeling was geweest om vooruit weg te rijden en per ongeluk achteruidt reed. die familie, hoe sneu het ook is, moet niet zo zeuren. een onderzoek dient zorgvuldig te gebeuren, en als familie van een crimineel zou je het niet in je hoofd moeten halen om je bek zover open te doen. |
Het is hun recht om gebruik te maken van 12 Sv. Het is het recht van het OM om er wel of geen gehoor aan te geven. Het opportuniteitsbeginsel prevaleert in deze.
|
ik hoop dat ze vervolgt en gestraft word natuurliijk mag je niet stelen maar om dan voor eigen rechter te spelen en die knul dood te rijden? doe normaal ofzo
|
Citaat:
sorry, maar als je mensen overvalt kun je verwachten dat het ooit misgaat. of dacht je dat de dief niet vaker dingen steelde en mensen overviel ? |
Echt, heeft ze hem expres doodgereden? Doelbewust en opzettelijk geexecuteerd? (Net als Theo van Gogh?) Was jij erbij? Heb je het gezien? Kom dan niet met een dergelijke stelling.
Om vast te stellen wat er nou precies is gebeurd, daar is grondig onderzoek voor nodig. Sporenonderzoek, getuigenonderzoek. Het OM is al overbelast genoeg, door al die tasjesdieven natuurlijk, dus iedere zaak ligt op een stapel te wachten. Ook deze zaak. Die familie wil wraak, dat snap ik best, maar de advocaat moet beter weten dan de lont in het etnische kruidvat te willen gooien. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Die reacties in Nieuwnieuws zijn soms echte oudejaarsconference materiaal. Ik heb in een deuk gelegen.
Nee, ik treur persoonlijk niet om een draaideurcrimineeltje meer of minder. Zaken als politiek correcte piëteit met trash zijn mij volkomen vreemd. Mijn eventueel voortijdig verscheiden van deze wereld zal hun ook worst wezen, immers. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het begint ook wel genant te worden als het OM na twee jaar nog niet heeft besloten of er vervolgd moet worden of niet. Je maakt mij niet wijs dat het zoveel tijd kost om een (op het eerste gezicht en uit de media kennelijk blijkende) redelijk eenvoudige zaak 'panklaar' te maken. Dus wat let ze?
Waarschijnlijk durven ze gewoon de beslissing niet aan, want vervolgen ze wel, dan schreeuwt de familie van de verdachte moord en brand, vervolgen ze niet, dan schreeuwt de familie van de overledende moord en brand. Overigens staat het op grond van artikel 12 Sv belanghebbenden vrij om bij het gerechtshof een klacht c.q. verzoek tot vervolging in te dienen zoals juno terecht opmerkt. Dan gaat het hof niet alleen kijken óf er vervolgd had moeten worden, maar ook voor welk feit, m.a.w. de beslissing van het OM wordt volledig getoetst. Dat neemt niet weg dat het natuurlijk ook vóór die tijd allang had kunnen gebeuren en dat het nogal vervelend is als er nu alsnog vervolgd zou worden. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik plaats daar echter een morele kanttekening bij. Dat mag. Het recht en wat ik ergens van vind kan ik uitstekend scheiden, alstublieft dankuwel. Het recht geldt ook voor tuig, (bij uitstek zelfs, want voornamelijk tuig komt ermee in aanraking) ik ben me daar net zo van bewust als jij. |
Citaat:
jezus. |
Ik ben wel benieuw wat er voor pleuris losbreekt als de uitkomst van het rechtsgeding tegen Germaine niet naar wens is, of als het beroep op 12 Sv wordt afgewezen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
"Dat is MIJN tassie, afblijven!"
Als ze juridisch heel correct en proportioneel uit haar auto gesprongen was en woorden van die strekking had geuit jegens Ali Met De Losse Handjes, had ze waarschijnlijk niet haar tassie teruggekregen, maar wel een gratis stuk staal tussen de ribben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is dat geweld? Die would-be overvaller werd meegenomen en zal het vast nog wel even gevoeld hebben, maar was het onverdient aan zijn kant? |
Citaat:
Maar ik weet het niet zeker hoor. Is hier geen rechte student die dat weet? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dood door schuld komt voor uit een ongeluk. Bijvoorbeeld iemand die met een dak bezig is laat een dakpan naar beneden donderen dat op het hoofd van een voorbijganger valt waarna deze overleid.
Bij doodslag is er sprake van opzet zonder voorbedachten rade een ander van het leven te beroven. Bijvoorbeeld: 2 mensen krijgen ruzie, beginnen te vechten en de een slaat de ander dood. Bij moord is er sprake van opzet en voorbedachten rade. Bijvoorbeeld: iemand wilt van zijn vrouw af en loopt al enkele maanden met het plan haar te vergiftigen. De grens is dus vrij dun, ik denk dat het in dit geval dus ook gewoon doodslag is maar wel met verzachtende omstandigheden. Ik denk zelf dat ze in dit geval gewoon een voorwaardelijke straf krijgt met een proeftijd van 1 of 2 jaar. Komt er dan dus gewoon op neer dat er niets aan de hand is tenzij ze binnen die proeftijd weer over een crimineel marokkaantje heen rijd. |
Citaat:
Tevens kun jij niet vaststellen dat die vrouw daadwerkelijk wist waar haar overvaller uit hing, en dus kan ze ook niet bewust op hem in gestuurd hebben. Je spreekt voor je beurt op basis van vermoedens. Het behoeft geen betoog dat er geen steek klopt van dat soort redenaties. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ooit gehoord van het spreekwoord: "een kat in het nauw maakt rare sprongen"? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Heck, ik heb wel eens iemand geflitst zien worden die ook stopte om iets te vragen. Hij vroeg of hij het ook als pasfoto kon krijgen, that is. :D |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Veel mensen die nu bij Alquaida, de maffia etc... zitten zijn ook allemaal beboet bij een snelheidscontrole en hebben daar verhaal gehaald. Zo zie je maar weer :p |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52. |