![]() |
Arafat sjaal
hoi
M'n ouders zijn christen maar zelf heb ik geen geloof. Nou had ik eergister op de Waterlooplein een Arafat sjaal gekocht omdat ik hem heel erg mooi vond en dan kon ik lekker warm blijven. Toen ik ermee thuis kwam, zei m'n moeder dat het een palestijnse sjaal is en dat het voor de islamieten bestemd is. M'n stiefvader werd ook heel erg boos, en zei dat als ik hem niet terug zou geven, dat ik geen zakgeld meer van hem krijg. Dus ik heb gelogen dat ik hem terug heb gebracht en dat ik in plaats daarvan een spikeband heb gekocht. Maar ik snap het niet, is het echt een islamitische sjaal, en ik wil hem heel graag houden omdat ik hem gewoon mooi vind. Maar wat vinden jullie ervan? |
* geeft een zakdoekje
wat zijn je ouders onrechtvaardig, ik zou weglopen als ik jou was en gaan protesteren met je arafatsjaal... |
Dat sjaaltje staat ervoor dat je je solidair voelt met de Palestijnen in de kwestie tussen Palestina en Israel. Aangezien die volgens de linkse kant van de maatschappij meer hebben geleden dan Israel. Je leeft erdoor dus mee met de Palestijnen en je wilt dat de Palestijnen bevrijd worden. De israeliers en de palestijnen moorden elkaar namelijk nogal uit. Misschien zijn ze ook een beetje geschrokken doordat dit sjaaltje deze betekenis heeft, het werd/word over het algemeen gedragen door wat meer radicale mensen. En door de hippies tijdens de jaren 70.
Maar het is inderdaad ook een modevoorwerp geworden. En dat zou ik tegen je ouders zeggen, laat ze eens op straat letten op hoeveel jongeren die dingen dragen in de meest mooie kleurtjes. |
Pardon?! Dat heet een mode-item! *slap*
- Whatever the fuck. Ik zou mijn ouders toch wel hard uitlachen wanneer ze zoiets zouden zeggen. Maargoed, ze zouden het nooit zeggen. En ik zou/zal zo'n ding nooit dragen. |
Ik draag al jaren zulke Arafat of Palastina sjaals, en heb nog nooiit kritiek gekregen oid. alleen zij deze sjaals lastig te wassen, want dan gaan ze pluizen. ;)
Helaas zijn de nieuwe sjaals (voor de commercie) niet echt, maar nep. Ze zijn gemaakt van een dunnere kwaliteit stof, ze komen waarschijnlijk uit China. :o |
Ik vind het Israëlische leger veel stoerder en Krav Maga (y)
edit: typo |
Grappig genoeg is (een groot gedeelte van) extreem rechts, net als extreem links, ook solidair met die stenengooiers.
Jammer dat ik dat plaatje niet meer kan vinden: er staan 2 soldaten op. De Israelische soldaat voor de vrouw met kinderwagen, de Palestijnse schuilt achter de vrouw met kinderwagen. |
ha! bij in mijn vriendengroep heet zo'n arafatje een minimalsjaal omdat er bij minimalfeestjes veel meisjes er 1 hebben.
|
ik wilde vroegah ook altijd zo'n sjaal tot ik op een wijze dag besloot dat iederfuckingeen zo'n sjaal heeft en ik verder geen flikker met palestijnen te maken heb dus hem daarom ook al niet hoef te dragen.
|
Nja, bedankt voor de reacties.
Ja ik heb ze uitgelegd dat het meer in de mode begint te komen en vooral door de alternatieve mensen word gedragen. Maar dan zeggen ze weer, dat die mensen die het dragen de palestijnen supporten! :confused: |
Als er zo'n hoop gezanik aan een sjaal vastzit dan zou ik hem niet eens meer willen dragen. Braaf naar je ouders luisteren hee.
|
dan maar geen sjaal, toch?
|
Ik ga echt niet naar m'n ouders luisteren.
Ik blijf dat sjaaltje lekker dragen. M'n moeder weet overigens dat ik het sjaaltje niet terug heb gebracht, en ze vind het niet erg. Maar ik moet alleen oppassen dat m'n stiefpa er niet achter komt. Dan maar dragen naar school.. :rolleyes: |
had je dat niet kunnen bedenken voor je dit topic opende?
|
Dan moet je niet mekkeren. Recalcitrant kind, bah.
|
Ik wilde alleen weten of het echt een palestijnse/islamitische sjaal was.
|
En nou niet proberen om het goed te maken. Nu is het al te laat.
|
whatever. :)
|
nu hebben wij ons helemaal druk zitten maken om niks! :nono:
|
Ach, ouders als je 15 bent. Ik heb hetzelfde gezeik gehoord...
Daar zijn het ouders voor. Ze maken zich graag druk over dingen die voor ons heel normaal lijken. Stel je voor dat iemand het dragen van zo'n ding verkeerd zou begrijpen en je zou aanvallen op basis van de politieke mening die je lijkt uit te dragen... *zucht* Er zijn een aantal dingen die inderdaad een bepaalde gekleurdheid hebben, maar veel van die zaken zijn ook modegevoelig. Die palestijnse sjaals, Che Guevara koppen, kruisjes, hoofddoeken,... enz. |
Citaat:
wat probeer je hier nu precies te insinueren? |
Citaat:
|
Citaat:
|
ja, laat ze creperen.
|
Citaat:
(n) |
oh god gaan we letterneuken?
dat verreweg de meeste palestijnen schijnheilige teringlijers zijn wat je wil hoor |
zelf dat niet
|
Citaat:
|
doet het eerst zelf even, kankergezwel met nagels.
|
Citaat:
je verdient de djoef op uw muil van de week (y) |
Citaat:
|
Citaat:
en de israeliërs zijn gewoon heilig? |
bah dadelijk gaan we nog eens even meten wat nu erger was, het conflict tussen in het middenoosten of l'horreur tijdens de tweede wereldoorlog. (n)
maar zo'n sjaaltje is toch helemaal geen 'alternatieve' accessoire meer? |
Citaat:
|
Citaat:
al zijn de 'niet-alto dragers' van die sjalen meestal niet te spotten met zo'n van 10 km stinkinde zwart-witte. |
Citaat:
:D |
Zo'n sjaal is inderdaad een Palestijns symbool. En zo zijn er nog wel meer items die naast een zwaar beladen symbolische waarde ook een mode-item zijn geworden. Ik denk dan spontaan aan Ché Guevara-afbeeldingen. Natuurlijk is niet iedereen die zo'n poster of koffiemok heeft een marxist.
Ik kan me best wel inbeelden dat zo'n dingen met een zware symbolische betekenis moeilijk te vatten zijn voor mensen die het mode-aspect niet inzien, of voor mensen die het gewoon een afschuwelijk lelijk ding vinden. Voor de lieve vrede kan je beter af en toe gewoon luisteren naar je ouders. En natuurlijk is het ook een optie om het gewoon te gebruiken om te rebelleren. Op zich is het zelfs mooi meegenomen dat je thuis kan rebelleren zonder naar keiharde foeilelijke metal te moeten luisteren ;-) |
Die knipoog gaf de doorslag.
|
Ik zelf vind die sjaals zo tijdloos, praktisch en alternatief zodat je ze altijd kan dragen. In de de landen van herkomst worden ze al jaren, zoniet eeuwen gedragen, en zullen nooit verdwijnen. ;)
|
Citaat:
|
ach ach ach, een sjaal is een sjaal en blijft een sjaal
|
Citaat:
|
de plo-sjaal als mode accessoire vind ik een beetje passé, maar als mensen het dragen om hun solidariteit met de palestijnen te tonen dan heb ik geen bezwaar op het dragen van zo'n sjaal
|
Op mijn 15e liet ik mijn ouders niet bepalen wat ik wel en niet droeg, en stiefvaders hebben sowieso al minder recht van spreken. Mensen met 501's en fleecetruien dragen tegenwoordig PLO-sjaals, dus waar gaat dit nou helemaal over?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
wat een gedoe om niks.
als je stiefpa je geen geld meer geeft omdat je zo'n sjaal wil dragen zoek je maar werk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21. |