![]() |
Som meetkundige rij
Ik was bezig met het leren voor mn tentamens en ik kwam iets vreemds tegen mbt tot meetkundige rijen. Het ging om de volgende forumle:
Sum((3/16)i, 0, (4log n)-1) Dit zou volgens het boek gelijk zijn aan (3/16)4log n -1 -------------------------------------- (3/16) - 1 Net het omgedraaide van de standaard formule voor een meetkundige rij. Ook volgens wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Meetkundige_rij) Dus ik dacht drukfout, echter kwam ik bij de appendix, en ook daar stond de "gewone" formule voor de meetkundige rij, alleen dan weer met -1 vermenigvuldig dus rn-1 --------- r - 1 Zijn deze formules op de een of andere manier equivalent? Of heeft t boek het zo fout :s? |
Laat maar, na een middag denken kwam ik er niet uit. En na het posten van de topic bedacht ik me dat zowel boven als onder de breuk met -1 is vermenigvuldig. Beetje stom :bloos:
|
Heeft gewoon te maken met hoe groot r is.
Als r>1, dan is de formule het duidelijkst als je hem schrijft zoals je in je eerste post schreef. Als 0 < r < 1, dan is de formule in die andere vorm het duidelijkst. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31. |