![]() |
[TFT MONITOR] welke?
Hai!
Ik wil binnenkort een tftmonitor kopen en nu vroeg ik me af welke monitoren jullie hebben en hoe ze bevallen. Ik heb begrepen dat de merken Samsung, LG en Iiyama relatief het beste zijn. Weet niet of dit klopt. Deze twee leken me vooral heel goed, heeft iemand een van deze twee en zoja, wat zijn de bevindingen? * Iiyama ProLite E1900WS-1 * Samsung SyncMaster 931C Alvast bedankt! |
Citaat:
Het zijn allebei TN-film panels, dit blijkt uit de specificaties (want TN vermelden ze er natuurlijk niet bij, dat is niets om trots op te zijn): 16.2 miljoen kleuren ipv 16.7. Dit betekent dat de panels mbv een bepaalde techniek (dithering) kleuren ahw 'verzinnen'. Hier staat tegenover een lagere prijs.. Citaat:
Maar dan rest de vraag: wat is je budget? Ik zou serieus overwegen om een (evt) kleiner maar beter scherm aan te schaffen (PVA of MVA type). En natuurlijk hoeveel waarde je hecht aan kijkhoeken, echtheid van kleuren en écht zwart. Zorg sowieso dat je een scherm koopt met DVI aansluiting en niet enkel analoog. |
ben zeer tevreden met mijn EIZO FlexScan M1700, voor eizo nog niet eens zo'n gek duur schermpje...
|
k, tnx voor de link. mijn budget ligt rond de 300,-
|
Ben blij met mijn 15' laptop schermpje, en voor het grotere PC werk gebruik ik een 42'' plasmascherm. :)
Aan de TS, kijk eens uit naar een LG TFT scherm, heel betaalbaar en vrij goed. ;) |
Ja, leuk voor je, had die post nog een ander doel dan te laten zien dat je een 42" plasmascherm hebt? Als in: wat draagt dat bij voor de ts?
En ontopic: die 931C is erg populair, kijk eens in de grote 17" en 19" TFT-topics op Gathering of Tweakers (GoT) voor gebruikerservaringen. |
Citaat:
Wat ik je aan zou raden is om gewoon naar een winkel te gaan waar ze allebei staan en kijken welke jou het beste bevalt (uiterlijk, prestaties etc etc). |
Citaat:
http://www.disc-planet.nl/17inch.htm |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben over de samsung het minst tevreden van de 3. Ik vind ze persoonlijk niet zo'n best beeld geven. De ouwe Iiyama's waren ook qua electronica nogal zwak maar de recentere modellen lijken het (veel) beter te doen
|
Citaat:
(zegt iemand die er weinig verstand van heeft) |
Citaat:
Als je veel aan beeldbewerking doet is kleurechtheid belangrijk. Juist merken als Samsung hechten hier niet zoveel waarde aan. 19'' heb je ook niet persé meer aan; groter maar minder scherp, want de resolutie is bijna altijd hetzelfde als op 17'' :) |
Net even gekeken naar de c't, 17'' is 96 dpi waar 19'' 86 dpi doet. Dus alles is net wat minder detailrijk op die 19'' schermen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32. |