![]() |
wiskundig probleempje [goniometrie
hej hai ik was fff bezig voor de komende toetsweek en ik bergijp de volgende vraag niet.
de baan van een punt P gegeven door: x=sin(t) y=sin4t) op [0,2pi] Bereken de lengte van de baan in twee decimalen nauwkeurig ik kan dit vraag wel met de tl-83 maken, met fnInt, maar het duurt 2/3 minuten voordat die een antwoord geeft en ik het ook graag exact wil, want in de toets vragen ze altijd met ' doe het exact' alvsat bedankt groeten, nevret |
De booglengte van een parameterkromme is de integraal over de tijd van sqrt((dx/dt)²+(dy/dt)²).
NB: sqrt = wortel Je moet dus de afgeleides berekenen, invullen in de formule en dan de integraal berekenen. |
Bij ons krijg je trouwens geen punten als je dat met de GR doet, je moet het allemaal netjes uitschrijven ;)
|
Ik denk dat het hier wel met de GR mag, gezien de opmerking over de decimalen.
|
krijg je op vwo integreren ?
ik zit nu op TUD TN, en aan het begin van het jaar kon niemand fatsoenlijk integreren. x^2 ging dan nog wel, maar lnx dx of x*arctan^2x dx ging dan weer niet. |
Citaat:
|
Citaat:
--> je mag hier dus de GRM gebruiken. Je moet het helemaal uitschrijven als er zou staan: bereken exact.... / bereken met behulp van (differentieren/integreren enz) / bereken algebraisch. btw booglengte van deze baan moet toch te doen zijn ? |
Citaat:
=sqrt(cos²(t)+16*cos²(4*t)). Er geldt: cos(4*t)=2*cos²(2*t)-1=2(4*cos4(t)-4*cos²(t)+1)-1 =8*cos4(t)-8*cos²(t)+1, dus sqrt(cos²(t)+16*cos²(4*t)) =sqrt(cos²(t)+128*cos4(t)-128*cos²(t)+16) =sqrt(128*cos4(t)-127*cos²(t)+16). Deze functie kan alleen numeriek geïntegreerd worden, dus een exacte berekening is in dit geval niet mogelijk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58. |