![]() |
Wat is debetrente?
Hallo,
Korte vraag over debetrente. Wat is dit precies? Ik dacht dat je dat alleen betaalde over het bedrag dat je rood staat. Maar vandaag zag ik dat er bij mij (Rabo Studentenrekening) 2 cent debetrente is afgeschreven, voor 01-01-2006 t/m 31-12-2006. En aangezien ik niet rood kan staan, en dus ook niet rood heb gestaan in 2006, vraag ik me af waar dit vandaan komt? |
Als je niet rood kunt staan, kan het (schijnt) toch wel, maar dan is het heel duur. Zou het kunnen zijn dat je heel kort rood gestaan hebt (zonder dat je het gemerkt hebt?)? Dus bv op maandag €10 rood staan, op dinsdag weer stufi oid zodat het weer opgeheven is?
|
Ook als je eigenlijk niet rood kunt staan, kun je toch rood staan door bijvoorbeeld een automatische incasso. Als er niet meer genoeg geld op je rekening staat, worden automatische incasso's toch afgeschreven.
|
Nee, ik heb niet rood gestaan, 100% zeker.
Ik heb niks dat automatisch wordt afgeschreven, en weet dus altijd van tevoren hoeveel geld ik op mn rekening moet hebben staan als er wel iets afgeschreven gaat worden. Bovendien komt het hooguit twee keer per jaar voor dat ik daadwerkelijk dicht bij de 0 zit. Daarom vind ik het dus ook zo vreemd. Bovendien wordt dat toch niet pas na afloop van een jaar afgeschreven dan? Ik ga er niet de bank over bellen ofzo (dan kost het me veel meer dan 2 cent), maar ik wil eigenlijk wel graag weten waar dit ineens vandaan komt. |
Citaat:
(e-mail?) |
Ik dacht altijd dat je alleen ongeoorloofd rood kon staan (zo heet dat), door een automatische incasso met urgentie (bijv: GWE, huur, verzekering e.d.). Dus niet door automatische incasso van de voetbalclub ofzo.
Maar even contact opnemen met de bank is inderdaad de enige mogelijkheid. Als je niet wilt bellen zou je een keer langs kunnen gaan als je toevallig in de buurt bent van een filliaal. Ik heb ook een keer een paar cent debetrente moeten betalen, maar ik ben er niet achteraan gegaan. |
Citaat:
|
http://www.abnamro.nl/nl/particulier...overzicht.html
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou ja, technisch gezien klopt het verhaal wel, maar ze zouden het niet voor jouw rekening moeten laten komen :)
|
Citaat:
Ik dácht dat er Europese regelgeving ging komen waardoor de banken aan deze praktijken een einde moesten stellen, maar ik ben niet zeker... In België heeft de bevoegde minister in elk geval al initiatieven gelanceerd tegen een dergelijke gang van zaken. |
Of een bankmedewerker schrijft gewoon van elke account 2 cent af als debetrente (y) :o
|
Ok, bedankt, problem solved dus..
Zo leer je nog eens wat.. |
Citaat:
Dus als je bv 1000 euro van je spaar- naar gewone rekening overschrijft (en daar staat bv 3000 euro op) en diezelfde dag 1000 van gewone rekening naar elders, je een dag 1000 euro rood staat? (Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp...) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar als je niets op je gewone rekening hebt staan, je stort 1000 op je gewone en dezelfde dag betaal je van die rekening iets van 1000 euro, dan sta je een dag (of zelfs twee) in 't rood ja, voor dat bedrag. |
Citaat:
Maar nu snap ik waarom :mad: :mad: :mad: . |
Citaat:
Ik heb soms dat m'n vader vrijdag geld stort, dat geld er maandag zogezegd opstaat (zie ik in de bank), maar als ik dan wil betalen met m'n kaart, dat niet gaat (kan niet onder nul gaan). Als ik dan geld afhaal, lukt dat wel, hoewel ik dan zogezegd ook onder nul sta en dus debetrente moet betalen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is overigens precies hoe banken werken, dus hun goed recht. Anders zouden banken nauwelijks iets kunnen verdienen aan betaalrekeningen. |
Citaat:
|
Citaat:
Wel als je bank failliet gaat zeker? ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18. |