![]() |
Groei meisje medisch stopgezet
In de VS hebben de ouders van een dochter met een ernstige hersenafwijking ervoor gekozen om haar door medisch ingrijpen niet verder te laten groeien.
Toen het 9-jarige meisje, Ashley, drie jaar geleden prepuberale tekenen begon te vertonen, traden de ouders in overleg met een kinderziekenhuis in Seattle. Daar werd besloten haar baarmoeder te verwijderen, opdat ze niet vruchtbaar zou worden. Ook werden delen van haar beginnende borsten verwijderd, zodat deze niet verder groeiden. Bovendien krijgt ze een stevige oestrogeenkuur, waardoor haar botten amper groeien. Volgens het Britse dagblad The Guardian, dat gisteren over de zaak berichtte, noemen de ouders haar het ‘Kussenengeltje’, omdat ze haar vaak op een kussen leggen waar ze de hele dag op blijft liggen. Door haar handicap zal Ashley de rest van haar leven het verstandelijk vermogen houden van een drie maanden oude baby: ze zal nooit rechtop kunnen zitten, lopen of praten. Haar ouders voeden haar met de fles. Volgens de ouders, die sinds maandag op een weblog over hun dochter schrijven, verbetert het ingrijpen de kwaliteit van Ashleys leven. Ze zoeken de publiciteit omdat een medisch tijdschrift kritisch over de kwestie berichtte. Onder meer een commentaar in The Archives of Pediatric & Adolescent Medicine noemde de behandeling „een experiment zonder gepaste onderzoekscontrole”. „Dit is een technologische oplossing voor een sociaal probleem”, aldus een van de co-auteurs van het artikel. Na deze kritiek is de ingreep op internetfora onder meer „een mijlpaal in onze gemakzuchtige maatschappij” genoemd. Een van Ashleys artsen zegt dat zijn team eenzelfde behandeling overweegt voor soortgelijke patiëntjes. Dit wordt nog overlegd in de ethiekcommissie van het ziekenhuis. De artsen erkenen dat de baarmoederverwijdering controversieel is, gezien de zeer omstreden sterilisatie van gehandicapten, vorige eeuw. Volg het blog van Ashleys ouders op ashleytreatment.spaces.live.com Stelling: Verbied ouders om hun (gehandicapte) kind naar eigen goeddunken te kneden/hervormen. |
Door mij was ze niet op maar onder een kussentje gelegd, doch dit terzijde...
Wat moet zo'n schaap met PMS klachten, buikpijn en menstruatiebloed? |
Als de etische commissie het heeft goedgekeurd mag je kneie wat je wilt.
|
Ik denk ook dat ze het makkelijker zal krijgen als ze kind blijft. Het is voor buitenstaanders veel makkelijker om aardig te zijn voor een debiel kindje, dan voor een debiele volwassene. Debiele kindjes zijn nog wel aaibaar, een mongool van vijftig met het verstand van een vijfjarige daarentegen niet.
Als zij aaibaar blijft, zal ze ook meer geaaid worden. |
Citaat:
|
Auw! Die zat. :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens bevreemdt het mij nogal dat dit in de VS kennelijk kan. Over het algemeen staat men daar met god, de bijbel en met hel en verdoemenis klaar zodra je op wat voor manier dan ook de 'sanctity of life' aan wilt tasten. |
Dat er uberhaupt artsen te vinden zijn die hier aan meewerken?
Etisch mogen ze toch alleen ingrijpen als dat noodzakelijk is, en groeien lijkt me niet levendsbedreigend of wel? |
Alsof het normaal is dat je op je zesde al in de prepuberteit komt?
|
Citaat:
|
En flaporen, wat doen we daarmee?
|
Genetisch manipuleren (y) Alles voor een leuk leven, je leeft maar 1 keer.
|
Citaat:
Van dit specifieke geval weet ik niet alle medische details, dus ik laat maar in het midden of het goed of slecht is. |
Alle niet-medisch geindiceerde besnijdenissen, inderdaad. Sommige jongens hebben last van vernauwing van hun voorhuid, en daar moet wel wat aan gebeuren.
|
Citaat:
|
Als je dat gaat invoeren, zal jij eens zien wat een enorme toename er zal zijn van gevallen van vernauwing, en anders gebeurt het wel met de keukenschaar.
|
Citaat:
|
En dan? Krijgen ze een voorwaardelijke veroordeling of een boete. Dat voorhuidje is er dan al af, die komt er echt niet mee terug.
Teveel mensen zien het als een religieuze plicht, of iets voor de hygiene. Er is totaal geen draagvlak voor een verbod. |
Citaat:
Citaat:
|
Bij maatregelen als ontzetting uit de ouderlijke macht zul je altijd tegen het probleem aanlopen dat de put pas gedempt wordt, als het kalf al verdronken is.
|
Citaat:
|
Maar deze discussie hoort in dat andere topic.
|
Serieus, ik zie het probleem niet :confused:
Behalve dan dat men beter tot euthanasie of, nog eerder, abortus had over kunnen gaan. |
Het is Amerika. Amerika en euthanasie gaan niet in één zin.
|
Citaat:
|
die ouders waren ook niet helemaal 100% volgens mij dan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als een kind later groot is, mag het zelf beslissen of dat stukkie eraf mag. Ouders hebben niet het recht om iets weg te snijden aan een gezond lichaam wat nooit meer teruggroeit. Dat heet verminking.
Dezelfde ouders schreeuwen moord en brand als hun kind thuiskomt met een piercing, en dat wil dat kind notabene zelf, en als je het ijzerwerk verwijdert groeit het gaatje nog gewoon weer dicht ook. |
Citaat:
|
Gadver jongens, doe eens niet zo klef. Ik mis de oude tijd nu al.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, ik kan me in deze zaak voor stellen dat de ouders over gaan tot deze procedure. Eerst lijkt het ongeoorloofd, maar aangezien het kind er niks van merkt en er een beter leven door zal krijgen is het een goede stap, die de ouders mogen zetten. Ik zal deze zaak overigens zeker aanvoeren als in een debat over abortus weer een gemakzuchteling roept dat abortus evil is en de ouders maar 'hun verantwoordelijkheid moeten nemen'. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Je kind blootstellen aan risico's zonder reden is over het algemeen iets waarvoor je uit de ouderlijke macht ontzet kan worden. Maar ja, offtopic. Het achterhoedegevecht over het zogenaamde nut van besnijdenis kan vast ergens op W&F. |
Citaat:
Citaat:
|
Niet echt een ethisch verantwoord onderzoek. :p
|
Je mist het punt: is het gezond? :p
|
Citaat:
|
Citaat:
en moeten alle ouders die hun kinderen chirurgisch ingrepen zonder medische reden laten ondergaan slechte ouders zijn? wat dan als een kind gevaarlijkt agressief gepest wordt om zijn flaporen? mag dat gecoriigeerd worden? en andere cosmetische/plastische chirurgie, zoals het corrigeren van een hazenlip? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38. |