![]() |
macht
Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?
Hoe kan het dat de ene macht machtiger is dan een andere hoeveel macht over je zelf kun je verliezen? Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens? Hoeveel macht geeft iemand weg? zijn er mensen met een reactie? |
1.Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?
2.Hoe kan het dat de ene macht machtiger is dan een andere 3.hoeveel macht over je zelf kun je verliezen? 4.Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens? 5.Hoeveel macht geeft iemand weg? 2, 3, 5: definieer "macht". 1: hij was gevangen. 4: omdat ze bang zijn voor vervolging en/of door sociale druk. |
235
macht is het vermogen tot handelen. 1 dus als kanibalen mij vangen en opeten dan is dat goed..? want ik ben gevangen en volgens hun wetten mogen ze mij zonder reden opeten? 4 *denk* hmm.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
1.Hoe kan het dat saddam hoessein ter dood veroordeeld wordt door een macht die hij niet erkent?
2.Hoe kan het dat de ene macht machtiger is dan een andere 3.hoeveel macht over je zelf kun je verliezen? 4.Waarom houdt iedereen zich netjes aan wetten ook al zijn ze het er niet mee eens? 5.Hoeveel macht geeft iemand weg? ------------------------------------------- 1. Ik denk niet dat je macht hoef te erkennen om er door beïnvloed te worden. Macht = het vermogen om je wil op anderen op te leggen zelfs al is dit tegen hun eigen wil. 2. Meer of minder vermogen 3. Macht over jezelf verliezen? Wat is überhaupt persoonlijke macht? 4. Sociale controle 5. .... |
Citaat:
hoe angstig ben jij als je een boete krijgt? |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Koppensnellers lagen er ook niet echt wakker van dat het misschien een beetje lullig is om mensen te onthoofden om een trofeën te komen. Toch duurde het voort tot een macht van buiten, historisch gezien veelal een koloniserende mogendheid, het uit kon bannen, en dat ook door weinig anders dan dat iedereen die toch koppen ging snellen kon rekenen op actie van het leger van het koloniserende land. Wat dat betreft is 'goed' of 'acceptabel' weinig anders dan de som van wat de mensen vinden en wat de 'powers that be' (lees: legers, dictators etc) toelaten. |
Citaat:
je bent het vast niet met elke wet eens? |
Citaat:
Dat ik in mijn meningsuiting gediscrimineerd wordt bij wet zal ik bij gebrek aan genoeg invloed om het te veranderen voor lief moeten nemen. |
Citaat:
als belgie ineens al jou normen en waarden neemt als wetten.. zou je dan verhuizen? |
Citaat:
|
je kan wel heel hard schreeuwen dat je een macht of op rood geilende kannibaal niet erkent, maar als deze je doodmaakt ben je toch echt dood
|
Gedood worden en gezag erkennen heeft niets met elkaar te maken.
Wetten zijn goede wetten als ze afdwingbaar zijn dmv sancties. |
dus als ik heel consequent ben en iedereen die een rode hoed opzet bij mij op school sla.. dan is het consequent en navolgbaar..
maarruhmm k denk niet dat mensen mij als machtig zien dan.. macht over de rode hoedjes ofzo.. en dat ik opgepakt wordt door een grotere macht.. dus dat is geen macht maar mijn regel is wel afdwingbaar door sancties..!! |
Citaat:
|
Citaat:
maar wat is macht dan? |
Citaat:
Je hebt dan wel macht, maar nog geen autoriteit hé. En hoe wil je hier eigenlijk over discussiëren? Je moet eerst aflijnen hoe je macht ziet. |
macht (de ~)
1 mogelijkheid om dingen te laten gebeuren zoals men wil 2 (~en) persoon of groep die de heerschappij heeft op een bepaald gebied 3 (~en) vermogen om iets te doen, te beïnvloeden 4 (~en) mogendheid 5 (~en) [wisk.] product van gelijke factoren => graad 6 grote hoeveelheid => hoop macht·heb·ber (de ~ (m.), ~s) 1 met macht bekleed persoon => potestaat 2 gemachtigde mach·tig (bn.) 1 indrukwekkend, imposant 2 [inf.] heerlijk, geweldig 3 (van spijzen) zwaar op de maag liggend => dat staat in de maag, voedzaam 4 (van personen, volkeren enz.) veel macht hebbend => invloedrijk, veelvermogend www.vandale.nl |
En dan nog de sociologische definities etc.
|
maar die staan nergens kant en klaar natuurlijk :)
http://www.rationelepolitiek.nl/acht...g_en_macht.htm ik dacht: ik geef een beginnetje. in principe geven zelfs deze definities al genoeg stof tot nadenken/discussie beinvloeding en vermogendheid vind ik ... ehm... machtige termen |
Macht is anderen dingen laten doen voor je eigen bestwil, of dingen kunnen dat anderen niet kunnen ten koste van de anderen. Controle (als in besturing) dus.
Maar goed. In deze tijd is macht gewoon geld. Degene die de olie of het meeste geld heeft, heeft controle/macht over de wereld. |
Citaat:
maar machtmisbruik>..! dat is niet het zelfde... en het gaat niet om wereldsemacht maar om het filosofische begrip macht.. |
Citaat:
|
degene met de meeste bronnen (bv geld), connecties (president van een land) of die de meeste angst inboezemt (combinatie van voorgaande twee) is in de huidige maatschappij degene met de meeste macht.
of dat nu goed of slecht is maakt eigenlijk niet uit. het is gewoon zo. wat wel zo is, is dat mensen zichzelf ook kunnen organiseren onder het mom van strength in numbers. veel mensen met allemaal relatief weinig macht kunnen zo toch een machtig instrument vormen en macht uitoefenen op de machthebbers. ergo; in theorie kun je macht krijgen en macht hebben, maar als je niet in het juiste nest ben geboren moet je er wel wat meer moeite voor doen |
Citaat:
|
Macht is sociaal. Zonder sociale structuur geen macht.
Verder is deze discussie echt niet boeiend, want iedereen kan hier zijn definitie geven, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer. |
Citaat:
|
Citaat:
hoort dit niet op het poezie forum? |
Citaat:
ik ben blij dat mensen mij verplichten dingen te doen, anders zou ik hopeloos ronddwalen |
Citaat:
ik ben blij dat mensen mij verplichten dingen te doen, anders zou ik hopeloos ronddwalen |
Citaat:
" Macht is alle redenen wat we kunnen hebben, om te doden.''
Dit komt uit Schinderslist ( Film woII). Iig zou dachten de duitsers dus vroeger over macht.. Wou ik er even bij vermelden ;) |
Citaat:
|
Jij hebt het volgens mij nu over een heel specifiek soort macht.
|
Citaat:
Ga eerder voor iets algemeners dat meerder vormen van macht kan dekken. Macht is de som van alle mogelijkheden om onze doelen te bereiken. |
Citaat:
|
Macht is de mogelijkheid om te doen wat je wilt zonder daarvoor gecorrigeerd te kunnen worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
"Macht is de som van alle mogelijkheden om onze doelen te bereiken." Maar wat zijn onze doelen?
Macht is de som van alle mogelijkheden om onze kwade of goede doelen te bereiken. Vind ik een betere definitie. |
Citaat:
het maatk toch niet uit wat de doelen zijn, hij heeft het over ALLE doelen |
Citaat:
|
Mijn definitie voor macht is;
"het iemand iets laten doen volgens jou wil" Iemand hoeft niet tegen of met deze wil te zijn :) als hij het maar doet. En er zijn natuurlijk ook soorden macht. - Respectievelijke macht. - Dwingende macht. - Onwetende macht. Ik denk dat ik niet hoeft uit teleggen hoe dat werkt :D |
Citaat:
Zoals ik al hoger heb gezegd, zal iedereen uitkomen bij dezelfde definitie van macht. Een kenmerk van macht is dat het sociaal is. Macht vormt de basis voor autoriteit en maakt het mogelijk dwang uit te oefenen. Kan de TS nu eens afkomen met een definitie? |
Citaat:
Als ik aan jou vraag aan tafel of je de melk aan me wilt aangeven. Je vind me aardig en je respecteerd me. Dwingende macht Doe iets of ik schiet je helemaal neer Onwetende macht Doe iets, het is goed wat je doet. Je weet dat toch zelf wel. Als je dat doet ben je goed bezig. terwijl je zelf niet weet waar je mee bezig bent |
Citaat:
Bij het tweede beschrijf je dwang, maar dwang kan pas uitgeoefend worden wanneer je macht hebt. Je verwart oorzaak en gevolg. Bij het derde zeg je dat je niet weet wat je doet terwijl je handelt, maar een kenmerk van macht is dat je tegen je wil in kan bewogen worden tot handelen. En bewustzijn is een essentieel kenmerk van handelen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48. |