![]() |
Achternaam veranderen
Ik weet niet of het hier thuis hoort, zo niet verplaats het maar ;-).
Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder (en ik ook) wil graag dat mijn achternaam de meisjesnaam van mijn moeder wordt (het is nu de achternaam van mijn vader). Nou ben ik een beetje een het googlen geweest en zag dat er veel regels aan verbonden zijn, maar kan er niet echt wijs uit worden. Vooral niet omdat mijn moeder mij verteld heeft dat mijn stiefzus (of halfzus ik weet die verbanden niet zo, iig de dochter van mijn vader uit een huwelijk voor mijn moeder) wel haar achternaam heeft laten veranderen. Iemand die hier toevallig een beetje verstand van heeft en weet hoe het zit met de regels en de kosten ?(het lijkt mij namelijk tamelijk duur) |
ik heb toevallig laatst daar een stuk over gelezen op postbus 51...
www.postbus51.nl zoek: naamswijziging of achternaam wijzigen |
In jou geval moet het gewoon kunnen en het lijkt me raar als ze je verzoek zullen afwijzen. Ik ken meerdere mensen die later de naam van hun moeder hebben aangenomen omdat de ouders gescheiden zijn. Als ik de website van postbus 51 zo doorlees kost het je of 390 euro of 110.
Ik heb 2 achternamen 1 spaanse van mijn vader en daarachter de nederlandse van mijn moeder. Ik vind de combinatie echter verschrikkelijk en ik zou mn tweede achternaam graag veranderen. Zou het liefst gewoon de tweede achternaam van mijn vader aannemen. Hier staat echter niks over op de website, denk ook niet dat deze situatie vaak voorkomt. Maar wat ik me afvraag.. Moet je echt alles laten veranderen zoals diploma´s etc? Heb ik tenminste een keer gehoord. Is er iemand die daar misschien meer vanaf weet? |
Gevonden.
Volgens deze regels ligt het er een beetje aan of je meerderjarig was toen je ouders gescheiden zijn. Was je dat wel is het niet mogelijk, was je nog minderjarig dan kan het wel. |
Ik heb ook sinds 'n jaar of...8 de achternaam van mijn moeder. Ik zal haar nog eens precies vragen hoe dit in z'n werk ging, wat ik wel weet is dat het echt 'n aantal jaar heeft geduurd voordat het rond was, en het ook bij bijvoorbeeld je bank was doorgevoerd... Maar ik zal het morgen nog even vragen!
|
het kan wel, maar ik weet niet hoe. Mijn oma heeft haar achternaam al 2x laten veranderen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Na je 21ste kan het nog wel. Maar het is een hoop meer gedoe.
|
Citaat:
Kan het nu niet meer vinden :) maar kon zweren dat ik dat ergens gelezen had |
Je kan om allerlei redenen je achternaam veranderen, maar waarschijnlijk heb jij meer reden dan een gemiddeld iemand. Bij mij in de stad zit een bureau waar je voor naamsverandering heen kan, het kost max 750€ daar, maar er gaat idd nogal wat tijd overheen. Je moet gewoon bij zoiets of bij je gemeente informeren, die kunnen je vast concrete informatie geven.
|
Mijn ouders zijn ook gescheiden, ik heb de achternaam van mijn stiefvader aangenomen, het is destijds geloof ik via een advocaat gegaan.
|
Citaat:
en over de betaling? daarvan heb ik gehoord dat het per letter kost... Dus 10 letters verwijderen = 10 x (bedrag) = uitkomst... maar, dan ook nog 5 letters bijvoegen (nieuwe naam ) is ook weer 5 x (bedrag) = uitkomst..... succes! ik moet t ook nog steeds klaarspelen..... Greetz Jeroen |
pff dat wordt een dure bezigheid dan, enig idee wat dat bedrag is?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32. |