![]() |
Trams, lightrail en ander hip stadsijzer op de rails
Tram van Grote Markt naar Veendam
Gepubliceerd op 11 januari 2007, 18:11 Laatst bijgewerkt op 11 januari 2007, 21:42 Groningen - De stad Groningen krijgt een tram die ook over bestaand spoor kan rijden. Zo krijgt in eerste instantie Veendam een rechtstreekse tramverbinding met de Grote Markt. De tram rijdt later ook door naar Assen en andere plaatsen. B en W van Groningen besloten gisteren definitief aan de gang te gaan met het tramplan, dat in totaal tegen de 1,5 miljard euro kost. Volgens verkeerswethouder Karin Dekker (GroenLinks) heeft de regio een tram nodig omdat het steeds drukker wordt en heeft een tram positieve effecten op de stad. De regio Groningen Assen, waarin twaalf gemeenten en de provincies Groningen en Drenthe samenwerken, richt voor de aanleg een extern projectbureau op. De eerste tramlijn (150 miljoen euro) loopt van het Hoofdstation naar Zernike, via de Grote Markt en station Groningen Noord. De route moet eind dit jaar bekend zijn. Het definitieve besluit volgt binnen twee jaar. Voor het uitwerken van de eerste plannen vragen B en W deze maand 3 miljoen euro aan de gemeenteraad. De Zernikelijn kan in 2014 klaar zijn. Het totale plan beloopt tientallen jaren. Voor de startnotitie is gebruik gemaakt van een brochure van Rob van der Bijl. bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/gr...0.ece?secId=22 ---- Enfin, trams, lightrails (Tram+, Rijn Gouwe Lijn, Groningen om maar wat te noemen), ze zijn hip in politiek Europa. Kijk alleen naar de gigantische groei van het aantal steden met een tram in Frankrijk. Sinds kort gaat ook weer Parijs aan de tram. In verscheidende Duitse steden zijn lightrailprojecten 'booming' en daar wordt zelfs al enkele jaren grof geld verdiend met dit concept. Nu is mijn vraag, wat vinden jullie van al deze ideeën? |
wha-evah
|
Een zeer wild plan, ik geloof niet dat het realistisch en haalbaar is.
Omdat: * afstanden zijn te groot * gebied is te weinig bevolkt * welk materieel kan door uitgestrkte polders ploegen en toch snel zijn * kosten Het is wel goed dat er een tram komt, en in Groningen is het zeker toepasbaar, naar Zernike of de RUG voor mij n part. ZO kan ik wel meer steden bedenken, in Arnhem zou het een perfecte vervanger zijn van de bussen en in Nijmegen zou een tramlijn naar Heyendaal zeer bruikbaar zijn, om maar wat te noemen. Dat iz zeker goed toepasbaar en ik denk dat daar meer toekomst inzit als in busvervoer. Echter, een tram dit tot zover u9it de stad komt, is niet geschikt om met normaal trammaterieel te rijden. |
Klinkt als uit de hand gelopen stadspromotie. 1,5 miljard euro...
|
Een tram naar Veendam is te duur en te nutteloos.
In de stad en naar forenzenparkeerplaatsen geloof ik er wel in. |
Ongeloofelijk, hoe ze zoiets verzinnen, misschien een leuk vervoersmiddel voor de Drenthse schapen?
|
Citaat:
Als het gebied weinig bevolkt is is de aanleg van een goed OV systeem misschien wel de juiste boost voor de regio waardoor de investering zn geld waard is en de kosten verantwoord zijn :p |
In Dublin is de Luas een goed voorbeeld van hip stadsijzer. Huizen kilometers buiten het centrum bij een tramhalte zijn stukken duurder dan vergelijkbare huizen binnen het centrum, puur omdat het wegverkeer in Dublin een ramp is.
@Quantes: vanuit Brussel rijden typische stadstrams naar Tervuren. Het is mogelijk, maar door het comfort en de snelheid (max 70k/u) zou ik eerder de auto nemen. |
De Provinciale Staten verkiezingen komen er weer aan, dan krijg je dit soort rare plannen. Ik denk zelf dat trams niet echt werken buiten de grote steden. Een lightrail zou nog kunnen maar dan wel in dichtbevolkt gebied waar wel behoefte is aan goed OV.
|
Randstadrail, in een gebied dat dichter bevolkt is en waar een snelle en efficiënte lightrailverbinding wél wenselijk is, werkt al niet...laat staan het zoveelste nutteloze prestigeproject waar niemand op zit te wachten.
Laat ze die anderhalf miljard liever gebruiken om het bedrijfsleven in de provincie Groningen een impuls te geven en de vele mensen die op het Groningse platteland in armoede moeten leven door werkloosheid, aan banen te helpen! |
Ik reis zelf meerdere keren in de week met een lightrail en ben er verre van positief over. Dat ding heeft veel vaker kuren dan de gewone trein en qua snelheid maakt het op het traject waar ik reis niet veel uit.
|
Ik ben hier in de Randstad sowieso nog niet dusdanig positief over het OV dat ik ook maar overweeg de auto te laten staan. Als ik de auto al laat staan, dan is dat voor kleine afstanden die ik ook lopend of op de fiets kan afleggen. Regent het, dan neem ik sowieso altijd de auto ;)
De nadelen bij slecht weer, en de drukte vind ik overigens de grootste nadelen van het OV. Vertraging, slechte aansluitingen e.d. geef ik nog niet eens zoveel om, maar als ik in een winderig bushokje sta te wachten op de bus, op een tochterig perron kou sta te vatten in afwachting van de trein, dan weet ik weer waarom ik doorgaans de auto pak. En als ik in een propvolle bus zit (of sta) waarin de mensen als haringen in een ton zitten en ook nog eens in elkaars nek staan te hoesten (gôh, wat gek dat ik verkouden word...) dan ben ik het het helemaal goed zat. Als ik dan de volgende keer die overvolle bus zie rijden terwijl ik ontspannen achter het stuur van mijn Mercedes zit, dan besef ik het toch elke keer weer dat ik eigenlijk helemaal niets te klagen heb ;) |
Citaat:
En 1,5 miljard euro. Oost-Groningen is een heel ander terrein als pakweg de omgeving waar de RijnGouweLijn ligt, in Oost-Groningen zitten geen echt grote werkgevers of iets in die richting, het opleidingsniveau ligt er lager en de gemiddelde mleeftijd hoger als elders in Nederland. Redenen genoeg aan te aan te nemen dat die 15 miljard er nooit uit gehaald kan worden. Plus, wat Daantje ook al zegt, 12 maart zijn er weer verkiezingen... |
Citaat:
Arnhem en Nijmegen (KAN) hebben toch ook een studie laten uitvoeren naar mogelijke tramverbindingen? Citaat:
Spoortracé's geven een economische impuls aan de regio, bedrijven vestigen zich maar wat graag langs het spoor. Een spoor verplaats je ook niet zo makkelijk, terwijl een busroute makkelijk gewijzigd kan worden. Citaat:
|
Citaat:
En het is natuurlijk later de bedoeling dat dat ding nog verder de stad in wordt getrokken. Al betwijfel ik of dat ooit uitkomt. |
Citaat:
Een stoptrein zou tot nu dus gewoon voldoen, mede omdat een treinstation een grotere reikwijdte dan een lightrailhalte, dus dan kan je één van de twee-minuten-haltes schrappen. En dat het materieel niet doet wat het moet doen, is verder niet zo interessant voor het idee. Dat is meer een kwestie van het onderhoud beter plannen en zorgen dat alles gewoon werkt bij aflevering van het materieel. |
Citaat:
|
Citaat:
Owh natuurlijk het feit dat er twéé trajecten zijn is een beetje (N) Maar voor de rest is het wel hip ja :o Owh andere ideeen, misschien van Utrecht CS naar de Uithof? :) |
Ik begrijp het voordeel niet... We hebben treinen voor langere afstanden? Of, lees is nu iets over het hoofd? [edit] ik las iets verkeerd :o [/edit]
|
Citaat:
De plaatselijke overheid zal daar wel niet blij mee zijn, die hebben natuurlijk ook een vinger in de vervoerkundige pap. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Utrecht CS - Uithof wordt nu een hele nieuwe busbaan aangelegd dus ik denk niet dat dat 'm wordt in de eerstvolgende 10 jaar. Zou wel een succes zijn though. Kost een hoop minder geld.
|
Citaat:
Hij doet er even lang over, rijdt over hetzelfde spoor, gebruikt hetzelfde station.. Ik denk niet dat het in dit geval verschil uitmaakt qua aantrekkelijkheid. |
Citaat:
Je moet duidelijk onderscheid maken tussen vervoeders en de vervoersvorm. Nederland zit met het probleem dat er teveel geld en teveel mensen zijn, waardoor er meer mobiliteit is dan de wegen aankunnen. En ook al zien we Groningen/Drenthe niet als dichtbevolkt, op wereldschaal zijn ze heel dicht bevolkt. Dergelijke projecten gaan vaak de mist in/worden twee keer duurder dan gepland, omdat de regering de vinger niet aan de pols houdt. In het bedrijfsleven zal je wantoestanden en kosten die viermaal het budget overschrijden niet snel terugvinden. Daar wordt veel meer op de kosten gelet. Als voorbeeld de beruchte tramtunnel in Den Haag; Als er na de eerste grote fouten gewoon een andere aannemer op was gezet en de betaling aan aannemer 1 waren stopgezet, dan had dit een duidelijk signaal afgegeven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
voor dat geld kun je beter investeren daar waar het nodig is; de randstad.
Maargoed, leuk voor al die mensen daar voor wie de tram en metro nog enge stadse begrippen zijn. |
Anderhalf miljard? Dat moet een nulfoutje zijn. De hele provincie Groningen is nog niet eens anderhalf miljard waard.
|
Dat er een tram komt in de stad Groningen, is nog mogelijk. Er is bij mijn weten een krappe meerderheid van de Raad in elk geval voor, een breder draagvlak zou ook wel kunnen. En dat met de SP in het college...
Hoe dan ook, ik juich het toe. Trams hebben nogal wat voordelen op drukke lijnen. En als je wilt weten wat ik een drukke lijn vind: lijn 11 in Groningen op een doordeweekse dag (6x per uur overdag, tussen 8 en 9 nog vaker) of lijn 3/6 in het weekend in dezelfde stad (5x per uur een bus, deels gezamenlijk traject, waardoor er een 6-minutendienst ontstaat). |
Citaat:
dat heet hier in de randstad doodleuk zondagsrooster |
Citaat:
|
Citaat:
De metro's in a'dam rijden iedere dag van sochtends tot savonds hetzelfde, 7 dagen per week. Er is geen zondagsrooster, behalve dat ze later gaan rijden. In de andere steden rijdt er op zondag behoorlijk minder. Maargoed, MH, denk maar niet dat die buslijnen dan blijven bestaan |
In een stad waar GL mede de scepter zwaait, zal alles met verbrandingsmotoren sneller worden uitgeband.
|
Citaat:
|
hadden ze dit soort fratsen niet beter vlak na de tweede wereldoorlog kunnen bedenken, toen ze de sporen verwijderden ipv. herstelden..
|
Citaat:
|
Vanaf 1945 konden steeds meer mensen een auto krijgen. De auto werd een statussymbool, zoals men nu droomt van dure vakanties. Daarom (en uiteraard vanwege de betere mobiliteit en elk ander voordeel, want olie was er toch nog voldoende) rezen de autoboulevards als paddestoelen uit de grond.
De trams op straat hadden vooral nadelen. Ze konden moeilijk voor de deur stoppen, de rails zorgden voor stekende fietswielen (met alle gevolgen van dien bij aankomende trams) en de trams van weleer waren niet wat je noemt comfortabel. Weg ermee dus. De Duitsers hebben in de oorlog al een voorzetje gegeven door kilometers rails om te smelten tot kogels. Tegenwoordig weten we dat de olie bijna op is en storen we ons aan al die files in de stad. Steden met een sterke (landelijke of regionale) centrumfunctie hebben daarvan het meeste last. Dan kan, zoals in de Randstad of in Eindhoven, Arnhem en Groningen verbeterd openbaar vervoer een oplossing zijn. Voor de laatste is dat de tram. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:00. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.