![]() |
Leenreclames verbieden?
(Origineel) SP Persbericht:
SP Tweede-Kamerlid Ewout Irrgang wil dat de wens van de Tweede Kamer om TV-reclames voor persoonlijke leningen te verbieden wordt uitgevoerd. Dit zegt hij in reactie op uitkomsten van de flitsevaluatie van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) waaruit blijkt dat tweederde van reclames niet voldoet aan de huidige regels. Zalm zegde de flitsevaluatie bij de algemene financiële beschouwingen toe aan SP-Kamerlid Irrgang. Kort daarna heeft de Tweede Kamer de motie Vietsch (CDA) aangenomen waarin wordt gevraagd om een verbod op reclames voor persoonlijke leningen op TV. Zalm wil nu eerst een 'brede evaluatie' afwachten en stelt dat Europese verdragen en de vrijheid van meningsuiting zich mogelijk tegen een verbod verzetten. Irrgang: 'Zalm moet zich niet verschuilen achter de vrijheid van meningsuiting. We hebben reclame voor tabak ook verboden omdat we niet langer wilden dat daar reclame voor werd gemaakt. Deze leenreclames verspreiden het idee dat als je geen geld hebt voor een nieuwe auto of keuken je maar een lening moet afsluiten. Mede daardoor is de afgelopen vijf jaar het aantal mensen met schuldproblemen bijna verdubbeld. De wens van de Tweede Kamer om deze reclames te verbieden moet daarom nu snel worden uitgevoerd.' Daarnaast wil Irrgang dat er scherp op de bestaande regels wordt toegezien in plaats van dat bedrijven slechts worden aangesproken bij overtreding. (ANP Pers support) Vind jij dat Irrgang gelijk heeft? Of dat Zalm het toch meer bij het rechte eind heeft? (edit: wat betreft de peiling. Quote = quotum en "door" moet in de laatste zin weg) |
Ja, direct. Mensen met een minderwaardig genenpakket moeten tegen zichzelf beschermd worden.
Je bedoelt trouwens 'quotum', niet 'quota' (dat laatste is meervoud). |
Ik hou niet van dingen verbieden. Maar dat domme volk zoud wel beter op de voorwaarden gewezen moeten worden.
|
Citaat:
Duidelijkere voorwaarden en betere informatie daarover is inderdaad erg belangrijk. Maar ik vraag me af of het bij dat soort mensen effect heeft. Het is, naar mijn inziens, een categorie mensen die daar helemaal geen zin in heeft, maar vervolgens wel komt klagen als ze eenmaal in de shit zitten. Daarom denk ik dat verbieden hier een betere oplossing is dan informatie geven. |
Citaat:
|
Verbieden hoeft niet, je hoeft alleen maar voorwaarden te stellen aan lenen, en elke kredietverstrekker die daar de hand mee licht de spreekwoordelijke vernieling in helpen. Daar zijn al plannen voor overigens, dus eerst eens zijn wat het effect daar van is.
Ik zou Leen van Frisia ook het liefst aan de hoogste boom opknopen vanwege die reclames, maar een verbod? Naah. |
Citaat:
|
Lenen vergelijken met roken, is die man wel helemaal lekker?
|
Citaat:
|
Moet de overheid ervoor zorgen dat de consument alleen passende risico's neemt? Verbieden van dit soort reclames zou erop duiden dat de overheid een soort 'gerechtvaardigd paternalisme" voorhanden heeft, een te grote beperking van de autonomie, verboden vind ik dus niet gewenst.
problematiek lijkt btw veel op die van Rabo 1, 2 en 3 arresten ;x |
Citaat:
Overigens ben ik voor, want ik vind ze irritant. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Oké, ik weet ook wel dat het niet zo ver komt bij het gros van de mensen, maar t is maar een voorbeeld en zo kan het zeker gaan) |
Citaat:
Typisch geval van vrije keus. Vrije wereld enzo :) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Wapens waarmee je iemand anders dan jezelf ernstige schade toebrengt is een ander verhaal, dat je dat niet op gelijke hoogte kan stellen met iets waar jezelf voor kiest en andere niet mee (kan?) benadeelt snap je zelf denk ik ook wel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik weet niet of jij al eens in de kroeg bent geweest, maar de gemiddelde bezoeker komt niet voorbij een portier met een honkbalknuppel. :D
|
Citaat:
Maargoed, der zijn wel tientallen andere manieren om iets te doen om mensen schade toe te brengen. Het overduidelijke verschil tussen wapens en drugs zit uiteraard in de intentie van het product. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En daar moet dan maar zoveel voor opgegeven worden?
|
Citaat:
Dat mensen niet onbegrensd door mogen lenen en dat er enige controle op zit kan ik prima mee leven. Maar het gaat hier om gewoon legale ondernemingen, die een niet rechtstreeks schadelijk product (zoals bv de tabaksindustrie) leveren. Deze producten kunnen in veel gevallen ook afgenomen worden zonder dat daar schade door geleden word, en zijn ook zo bedoelt. Waarom zouden deze ondernemingen hun producten niet aan mogen prijzen? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Naar mijn weten is roken nooit goed voor de gezondheid, maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk :confused: Dit is absoluut geen drogreden. Als het een reden zou zijn voor het legaal blijven van lenen wel. Het gaat hier echter over reclame maken voor leningen. Waar die legaal worden aangeboden, die verhandelt mogen worden en waar geen gezondheidsrisico aan zit. Op grond van welk rechtsbeginsel wil je dat verbieden? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Nee want ik ben tegen censuur. Hoe ging die quote ook alweer? Iets van: 'Elk volk dat een stukje vrijheid opgeeft voor een stukje veiligheid verdient geen van beiden en wint niets'. Maar dan in het Engels.
Vind ik wel passend hier. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Aldus wikipedia) Dus het verbieden van Leenreclames hoort hier niet bij? Er is toch een staat die een expressie aan banden legt of zie ik dat verkeerd? |
Nee, dan kan AZ (momenteel de 2e voetbalclub van ons land) niet meer bestaan. :) Ja, dan kan het lenen tegen rente eindelijk worden afgeschaft (of klink ik nu te Haram?)
|
Niet de reclame verbieden, maar de voorwaarden waaronder een lening verstrekt mag worden strenger maken. Er worden nu leningen verstrekt aan mensen die absoluut geen terugbetaalcapaciteit hebben, omdat ze te weinig inkomen hebben of al teveel lopende schulden. Bovendien is de rente te hoog. (Logisch, want zo dekt de financieringsmaatschappij haar risico op wanbetalers af.)
Gecombineerd met registratie van leningen. Niet alleen de wanbetalers moeten bij de BKR worden aangemeld, maar alle aangegane leningen. Zo kunnen clienten ook niet meer frauderen bij hun aanvraag. Of werk met een financiele bijsluiter. Die is voor beleggen al verplicht, waarom dan niet voor lenen? Daarin kan dan in duidelijke taal uitgelegd worden wat de voorwaarden zijn bij deze lening en hoe het nou zit met de genoemde rentepercentages. Veel mensen staan er niet bij stil dat dat soms jaarpercentages zijn, en soms maandpercentages. Verder moet duidelijk vermeld worden hoe het termijnbedrag is verdeeld aan aflossing en rente en kosten. Als je toch al niet zo slim bent, kun je je dat niet zelf realiseren. |
Citaat:
|
Citaat:
Nogmaals, de vergelijking tussen roken en lenen is fundamenteel onjuist. |
Ik ben wel voor. Commerciële mededelingen vallen toch al niet onder de vrijheid van expressie (je mag immers ook niet liegen), dus dat is het punt niet, dat weet Zalm ook best.
|
Citaat:
"4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame." Dus inderdaad is een wettelijk verbod op reclame juridisch mogelijk. Overigens vind ik niet dat we de definitie van censuur moeten beperken tot bepalingen die in strijd kunnen zijn met de grondwet. Overigens vind ik dit net als drugshandel; het aanbod bestrijden heeft niet zo gek veel zin zolang je de vraag niet aanpakt. Eerst dus regels voor het aanvragen van krediet, daarna pas eventueel aan banden leggen van reclame ervoor. |
Citaat:
Hoe bedoel je dit? |
Citaat:
Citaat:
Je overtuiging dat de mens slechts over geringe kenvermogens beschikt is juist. Maar waar komt je overtuiging vandaan de Haagse bureaucraten zoveel beter zijn? |
Ja voor de gigantische irritatiegehalte in dat soort reclames
|
niet verbieden. maar het zou wel goed vermeld moeten worden hoeveel geld je uiteindelijk kwijt bent. geen onverwachte kosten
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35. |