![]() |
Beginnen met basgitaar...
Hallo
Ik wil graag leren bassen, maar hoe kan ik het beste beginnen? (de basgitaar en versterker heb ik al staan ;-) En een paar boeken heb ik ook) Hoe vaak/lang kun je het beste oefenen, vooral in het begin? weet iemand nog handige sites o.i.d? alvast bedankt :) |
Zo vaak en zo lang mogelijk
|
Citaat:
En begin met oefenboeken voor beginners, toonladders en makkelijke liedjes/loopjes (seven nations army, Nirvana, Strokes, etc). |
Ik zou les nemen als ik jou was, het is dan namelijk net iets makkelijker om de juiste technieken aan te leren.
|
Citaat:
|
les is de belangrikste benodigdheid voor het leren van basgitaar spelen. als je het zelf doet, is het allemaal wel leuk en aardig, maar je kan jezelf verkeerde technieken aanleren, en dan kan je vastlopen met het spelen. maar dat alleen in het ergste geval.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(van een beetje kramp val je niet dood, toch?) iig, bedankt voor de reacties allemaal :) .. Les zou wel handig zijn, maar ik heb vrijwel geen tijd over om (op een vaste tijd per week) naar les heen te gaan naja, in ieder geval heb ik met noten/ toonladders al een kleine voorsprong omdat ik ook bugel speel, moet ik alleen nog aan de bassleutel wennen :) |
iedergeval een aantal lessen nemen om de begin technieken te leren, daarna 1 keer in de maand mischien als je weinig tijd hebt. dan heb je toch iemand die je fouten opmerkt en je leuk nieuw matriaal kan geven.
|
Citaat:
|
dat hebben er wel meer.
|
Citaat:
Heel veel mensen zeggen van "oefenen totdat je kramp krijgt" of "oefenen tot je vingers bloeden". Het is gewoon een uitspraak. In het begin zul je wel wat kramp krijgen in je vingers maar dat is normaal. |
ik heb met drummen bv nooit last gehad van blaren; ligt net aan je techniek (Y).
|
Doorspelen als je kramp hebt.. dat werkt voor mij dan het beste.. en wat loopjes zoeken waarbij je je vingers zover mogelijk moet uitrekken.. vooral dus veel flexibiliteit in je vingers krijgen..
|
Citaat:
Houd in je achterhoofd de regel 1 vinger per fret. |
Gebruik die pink! (frethand, meestal linkerhand)
Verder, HERHALING HERHALING HERHALING HERHALING HERHALING HERHALING HERHALING! Speel stukken die je leert tot je ze slapend kunt. En neem iig om te beginnen wat lessen om de juiste houding en techniek te krijgen zodat je niks forceert. En het belangrijkste in de "standaard" muziek. METRONOOM! Er is niks zo afschuwelijk als een niet strakke bassist (uberhaupt een niet strakke muzikant) dus zorg dat je altijd dat irritante tikding gebruikt. EDIT: En voor wat alternatieve vinger/hand krachtoefening en uberhaupt ter afwisseling tegen RSI raad ik persoonlijk een powerball aan. |
Toonladders oefenen, elke dag 5 tot 15 minuten is voldoende. Verder wat de rest ook zo'n beetje zegt.
|
ok, bedankt voor de tips allemaal :)
|
idd goeie tip om meteen je pink te gebruiken bij het spelen. en blijven oefenen, nummers naspelen, en steeds een stapje hoger natuurlijk
|
Dit is zo ongeveer het 300ste topic over beginnen met basgitaar spelen. Er zit ook een zoekfunctie op dit forum (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18. |