![]() |
Goudvis in een kom
Is dat echt zo zielig als veel mensen denken/beweren? En is het bekend dat een vis ongelukkiger is in een ronde kom of dat het slecht voor hem is?
|
Ik had laatst gehoord dat een vis een geheugen heeft van zo'n 3 seconden oid en dat het dus niet zo veel uitmaakt.
|
Citaat:
Ik weet niet of het echt zo zielig is als beweert wordt. Maarja, als je zeker wilt zijn koop je een rechthoekige bak, die kosten ook niet zoveel :) |
in theorie is huisdieren hebben altijd zielig. het blijven dieren in gevangenschap. ik denk echter dat de vorm van de kom niet zo veel uitmaakt, de grootte lijkt me veel relevanter
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Volgens mij was het zo dat doordat een kom een ronde bovenkant heeft er relatief erg weinig zuurstof in het water kan, en dat is slecht en zielig. Ofzo.
|
Een naar boven toe smaller wordende kom (wat bij een ronde meestal zo is) laat inderdaad minder zuurstof bij het water.
Verder zoeken vissen meestal hoeken op, en bij ronde kommen zijn die er niet, dus kunnen ze oneindig rondjes gaan zwemmen. Ook kunnen ze uit de kom springen omdat ze zich "gevangen" voelen (net als vissen die op zee in een net gevangen worden). Bij een vierkante/rechthoekige bak komt dat bijna niet voor. |
te weinig zuurstof: plantjes of O2 tablet
gebrek aan hoeken: plantjes of huisje of whatever gevangen voelen: onzin |
Ik moet zeggen dat vissen in een vierkante bak ook regelmatig springen. Vaak was ik mn platy's en guppen kwijt, lagen ze onder het bureau...:s
|
Citaat:
|
Citaat:
en dat je in een ronde kom vaag ziet en hoort voorzover vissend at kunen |
Citaat:
Wacht dan liever een paar jaar en neem een lekker groot aquarium met allemaal vissen, planten, etc. Daar zullen zowel jij als de goudvis meer plezier van beleven dan in deze situatie. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe irritant vind jij het als het raam waar je doorheen kijkt de beelden die je wilt zien vervormt?
Ikzelf hou er niet van, vissen in een ronde kom... ze schijnen dan ook minder lang te leven (maar of dat echt waar is weet ik niet hoor). |
in gevangenschap leven ze sowieso korter... mijnes werd 12 ofzo...
zo vaak op het punt gestaan m door de wc te spoelen |
Citaat:
Zaten allebei in een ronde kom en zijn 12 of 13 geworden :cool: Wat mij trouwens is opgevallen is dat goudvissen langer leven als de kom niet heel vaak wordt schoongemaakt :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb een cilindervormige bak (twee ronde kanten, twee rechte kanten). Die heeft natuurlijk ook wel een klein wateroppervlak maar ik heb een pomp zodat er toch weer wat meer zuurstof in het water komt :) Mijn vis ziet er serieus niet ongelukkig uit en ik heb hem nu al twee jaar :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Beetje nutteloze up idd
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06. |