![]() |
Wil naar school maar het kan niet!
hallo,
Ik vroeg me af als ik jullie advies kan vragen. In de eerste maand van september 2006 heb ik havo gedaan in Drachten, maar na een maand ben ik er mee gekapt en daarna deed ik de juridische opleiding in Groningen. Ik had een beslissing genomen en ik heb er zeer spijt van. Ik had dat juridische opleiding maar een weekje gedaan en daarna wou ik weer terug naar de havo in Drachten maar dat kon niet vanwege de achterstand. In de maand september heb ik veel uitgeflikt, zoals spijbelen, maar ik had gewoon schijt aan die school. Ik heb er nu heel veel spijt van. In de maand november heb ik stuk of 10 havo scholen gebeld in Friesland maar niemand wou me hebben. Ik wil nu heel graag havo doen, maar ik weet niet wat ik kan doen, ik kan niet de VAVO doen omdat ik nog geen 18 bent....Hebben jullie nog advies voor me? |
Hoe oud ben je dan wel? Want vavo's zijn soms behoorlijk soepel met de leeftijdsregels..
|
ik ben nu 16....verdomme :mad: , in de tussentijd ging ik ook naar de leerplichtambtenaar omdat ik graag naar school wilt...ze heeft me wel geholpen maar niet genoeg...zelf mijn gedrag is veranderd...misschien heeft het met karma te maken
|
Heb je überhaupt al een diploma dan?
|
Yup, ik heb een TL diploma, Ik begon zelf eerst op de BBL...en halvewege klas 2 ging ik naar TL
|
Wat is het probleem dan? Waarom zouden ze je niet willen hebben? Uiteraard moet je dan wel 4e klas havo doen.
|
dat deed ik ook, maar ik moet een half jaar inhalen alleen dat willen hun niet...., ze willen mij ook geen contract geven omdat ik volgens hun een aardige jongen ben -_-'', ik deed ook de 4e klas havo alleen ik deed helemaal niks, maar daarna deed ik heel veel huiswerk in september en ik ging toch weg...., de decaan had me nog opgebeld voor de herfstvakantie en volgens hem deed ik helemaal geen flikker, en volgens de leraren ook niet...ik liet een leraar mijn maatschappij huiswerk zien en hij zei tegen me je bent flink vooruitgegaan, alleen dat geloofde de decaan niet en hij wou me niet meer hebben, ik zit nu elke dag thuis, ben 2 maanden niet meer naar school geweest, maar ik blijf wel up to date, en ik stress ook heel veel...
|
Ah nu snap ik het, je wil dit jaar nog beginnen met je havo. Tja dat wordt toch erg lastig. Ook mijn school (Bogerman Sneek) zal je niet zomaar willen hebben, een half jaar is erg veel.
|
ik zal er alles voor doen, ik wil zelf mijn leven voor geven....wat moet ik anders?, de mbo wil ik zowiezo niet doen, ik weet niet eens welke opleiding ik wil doen...de mbo wil ik zelf nooit mee beginnen
|
Mischien een havo school vragen of je al een paar vakken dit jaar mag volgen. Mischien een paar half jaar vakken.
Dan ben je nu al een beetje bezig met school en start je volgend jaar met een paar vakken minder. :) Mischien dat je zoiets kan regelen, op deze manier ga je naar school, kom je in contact met mensen, ontmoet je mischien wat leeftijd genoten om dingen te doen zoals uitgaan. De kans is erg klein dat je nu nog wordt toegelaten en het jaar haalt. :( |
dat snap ik....., ik heb het wel verprutst...ook al is het een jaar...het zal mijn hele leven wel achtervolgen
|
Citaat:
Ik wil niet lullig zijn maar je zit je nu wel een beetje aantestellen. Ik snap dat je enorm depri wordt van dit thuis zitten en niks doen en dat zal nog wel erger worden naarmate het jaar vorderd. Maar je hele leven nee. Gebruik het als een ervaring om van te leren en volgend jaar als een stimulans om het jaar te halen. |
Hm....-_-'', dat klopt, maar het is wel een nare herrinering :s , ik heb er ook veel van geleerd, maar vind het zo raar dat scholen zo moeilijk over doen -_-''
|
Citaat:
|
Jij doet moeilijk, jij bent uiteindelijk degene die na een half jaar besluit om toch maar havo te doen, tja dan lukt het simpelweg niet. Mensen kunnen gewoon niet alle stof en toetsen aanpassen voor jou, áls het je al zou lukken. Een halfjaar is eigenlijk gewoon te veel om in te halen.
En idd, niet whinen, het is maar 1 jaar. Ik zou idd óf wat kleine dingen doen zodat je die volgend jaar niet hoeft of gewoon lekker van het leven genieten en wat leuke hobbies zoeken. |
je hebt gelijk, het is maar een jaar, en nu ik de vierde klas toch niet meer kan doen, kan ik dit jaar gewoon een nieuwe start beginnen op de havo :)
|
Precies, ik zou zeggen geniet van de tijd die je nu hebt, maar benut het voor een deel (als het kan) al voor werk van volgend jaar.
|
ik heb morgen een gesprek met mijn ouwe decaan, misschien dat ik een half jaar iets kan doen van havo 4, dat ik dan vrijstellingen krijgt, of ik voorkom een jaar dan ga ik spoedhavo doen
|
Ik heb ook een jaar verspild. Maar nu doe ik een leuke studie en kan mij dat ene jaar echt niks meer schelen.
Op 't HBO en op de uni zitten heel veel mensen die op wat voor manier dan ook één jaar verspild hebben. :) (blijven zitten, verkeerde opleidingskeuze, swichten van niveau) |
Opzoek gaan naar werk is mijn advies, en een school waar je volgend jaar kan beginnen aan je HAVO.
Schone lei en een nieuwe start. Je komt dan gewoon in een klas waar niemand elkaar kent en je hebt dan een half jaar werk ervaring :). |
Citaat:
Gewoon alles op alles zetten om dat halve jaar in te halen. Ook als je niet naar school kunt. Ik weet niet hoe je bent maar als je jezelf een beetje discipline kunt aanleren moet het lukken. En dan kun je misschien zelfs dit jaar nog naar school. |
wat is nou 1 jaar? Echt, gewoon even wat werken nu, leuke dingen doen en alvast wat voor de havo leren en dan kun je volgend jaar beginnen. Ik heb 3 jaar verspild en ik leef ook nog steeds!
|
Citaat:
Als je maar wel weer gaat beginnen (y) En een jaar, wat maakt dat nou uit man, je hebt er nog zat (hoop ik voor je iig :o). |
ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn ouwe decaan en ze raadt mij om mbo te doen, ik zelf ben er op tegen omdat ik niet mbo wilt doen.....want ik heb al juridisch gedaan en het was ook geen zak aan, wat kan ik nu doen? gewoon mbo kiezen en dan mijn ouders blijmaken dat ik op school zit?
|
Iets kiezen waar je zelf niet achterstaat schiet niet op. De kans dat je er dan weer mee gaat stoppen is heel erg aanwezig. Tenzij je alsnog van plan bent het dan ook echt af te maken, maar het is wel lastig.
|
ze zei tegen me dat een mbo opleiding even veel waarde heeft als een havo diploma, misschien zelfs meer omdat je al kan werken met een mbo diploma...maar het blijft moeilijk....ze raadde me aan om ICT of SPW te doen, omdat ik later in de ergens in de geneeskunde richting wilt doen...maar ik weet het niet....
|
mijn school begint daar nog wel eens aan. bijvoorbeeld de voorwaarde dat je lessen mag volgen, maar dat je wel de vierde over moet doen. maar dan kan je iig weer naar school.
waar woon je? |
In Drachten woon ik, Dat is in Friesland, ik voel me wel bang.... :mad:
|
Mijn broertje doet MBO chemie's laborant en op zijn school kun je ook medisch laborant doen, dan ben je al in de medische richting bezig. En deze mbo sluit goed aan op de manier van werken op het HBO.
Hij zit op het Mondriaan College. Deze is wel in Delft, maar ik weet niet of ze ook verspreid over nl zitten. In ieder geval veel sucses met de keuze die je maakt. |
dank je, dat zou ik onthouden
|
denk zeker dat het beter is om gewoon effe te wachten en pas het volgende schooljaar te beginnen, weetje ik heb ook zelf TL gedaan, daarna beetje rondgereist enzo, dus heb wel een paar jaar verloren, maar uiteindelijk ging ik wel terug naar de havo, en dat afgemaakt, ik ben nu 23, en doe HBO,
neem de tijd, en denk goed na over je keuzes ;) |
ik zou je in ieder geval niet aanraden om mbo (n) te gaan doen, heb zelf in de tussentijd 2 jaar lang ict gedaan, maar was niet iets voor mij, anyway, probeer toch maar het komende schooljaar, met de havo te beginnen.
|
ik heb gewoon vavo gedaan toen ik 16 was hoor.
|
Citaat:
|
De ene MBO opleiding is de andere toch niet? Wat weet je er nu van als je pas een opleiding hebt geprobeerd?
|
je hebt de TL gedaan en daar een diploma van.
Op het horizoncollege kan je ieder moment van het jaar instromen en zeker in februari. Op de meeste ROC's kan dit niet. Ik loop zelf stage bij leerplicht (in Den Helder) en adviseer veel leerlingen in een situatie als die van jou om naar het Horizoncollege te gaan. Bovendien; met een Havo diploma kan je naar het HBO maar met een VMBO-TL diploma kun je meteen naar MBOniveau 4 en vervolgens alsnog een HBO gaan doen als je dat graag wilt... Ik zou het horizon dus eens proberen. Ik vind het héél raar dat je na een week weg te zijn geweest van de havo al niet meer terugmocht...! |
Lauwers College Buitenpost al geprobeerd? Zijn erg soepel daaro ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29. |