![]() |
ijzer bijpakken & stoelgang.
Ik slike op advies van de doktor ijzer bij (moeheid) maar ik heb wat last met me stoelgang... die is tegewoordig wat harder, eig zijn het van die bolletjes die samengeplakt zijn precies... het doet geen pijn als ik naar toilet ga, ik heb er helemaal geen last van. maar k wil er toch graag vanaf. wat moet ik eten, of meer eten om trug 'normale' stoelgang te krijgen?
|
Koffie drinken, abrikozen eten :)
Helpt bij mij wel.. |
koffie?:o
|
Ontbijtkoek, sinaasappelsap, zwarte koffie, veel drinken, genoeg bewegen, genoeg vezels dat zijn dingen die ervoor zorgen dat je stoelgang wat beter kan worden.
|
ik at voordien ook best wel gezond... fruit enzo moet ik dan nu gwn meer eten
|
Jup, meer fruit of groente, een glas lauw water kan 's ochtends ook wel wat helpen, of koffie (dat werkt een klein beetje laxerend), ontbijtkoek is inderdaad ook bevorderend.
Maar als je er geen last van hebt, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Misschien alleen iets meer drinken. |
Vitamine C helpt bij het opnemen van ijzer. Dus het is belangrijk om genoeg groente, fruit en dergelijke te eten. In vruchtendrank zoals sinasappelsap zit natuurlijk ook vitamine c.
Koffie zorgt juist dat ijzer minder goed wordt opgenomen... Na verloop van tijd zal de stoelgang zowiezo vanzelf weer normaal worden. Ik weet niet hoe erg je ijzer tekort is. Anders kan je aan je arts vragen of je een ijzerinfuus mag. Dit gaat sneller dan een tijd pillen slikken, en heeft dus als voordeel dat je stoelgang sneller weer normaal is. |
Gewoon stoppen met slikken van die ijzertabletten he. Beetje vage actie om die zomaar voor te schrijven.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat weet ik allemaal ook wel, maar vertel dat er dan meteen bij en geef niet zo'n wazig advies zonder verdere uitleg.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ok, beetje kort door de bocht wellicht maar dat is jou ook niet vreemd. Die huisarts zal heus niet zomaar wat ijzer geven. Of laat ik het anders zeggen; die heeft TS gezien en wellicht ook onderzocht. Iig iets meer gronden om tot een bepaald beleid te komen dan die paar zinnen die jij gelezen hebt. Het is goed om kritisch te zijn, maar oordeel ook niet te snel. Je hebt natuurlijk gelijk dat, mocht er bloedarmoede zijn, dat het raadzaam is om dat goed uit te zoeken. Misschien is dat wel gedaan? Dat TS dat niet vermeldt wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo is. Enfin, eindeloze mogelijkheden natuurlijk, maar dat is natuurlijk behoorlijk off topic. En om op de vraag van TS te antwoorden: Ijzertabl. kunnen inderdaad verstoppingsverschijnselen geven/ hardere ontlasting. Het omgekeerde, diarree is ook mogelijk. E.e.a. is dosisafhankelijk. Als het je dus echt stoort moet je gewoon even terug naar de huisarts en wellicht kan hij je verder helpen (evt. ander type pil?). |
TS zegt niet: ik heb van de dokter ijzer gekregen omdat ik bloedarmoede heb en dat waarschijnlijk komt door een ijzergebrek. Hij zegt: ik heb van de dokter ijzer gekregen omdat ik moe was.
Het gebeurt regelmatig dat huisartsen tegen mensen die moe zijn gewoon zonder verder onderzoek zeggen dat ze maar ijzer moeten gaan slikken, het is dus ook niet vreemd om te veronderstellen dat dat bij TS ook is gebeurd. Dus TS, als je een bloedonderzoek hebt gehad en daarna zei je huisarts dat je ijzer moest gaan slikken, blijf dan maar wel doen, maar zo niet, dan niet. |
Ik zou eerder zeggen; maar zo niet, ga dan terug naar je huisarts en laat je fatsoenlijk onderzoeken.
|
hmja dat ook natuurlijk :o
|
Koffie ontrekt juist vocht...
Verder: 1. Genoeg water drinken 2. Vezelrijke voeding eten 3. Andere laxerende voeding eten (ananas, pruimen, kokosmelk, diverse olieën, etc.) 4. Meer bewegen |
Er zijn al heel veel tips gegeven maar een flinke lepel honing door de thee, 2 maal daags, kan ook wonderen doen!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Koffie kan in sommige gevallen zelfs voor verstopping zorgen.
|
Citaat:
- ijzertekort - vitamine b12 tekort - foliumzuur tekort (- een niet-solide maligne aandoening... sla deze maar even over) deze dingen spelen allemaal een rol bij de bloedaanmaak, verder kan er nog sprake zijn van bloedverlies, of verhoogde bloedafbraak (hoewel dat over het algemeen wat onwaarschijnlijker is). je dokter kan achter de oorzaak komen m.b.v. een bloedonderzoek. zonder dat kan hij niet constateren wat de onderliggende oorzaak is van jouw vermoedde "bloedarmoede".... verder kun je ijzer ook gewoon binnen krijgen via je voeding, een rijke bron van ijzer zijn kikkererwten (rauw gedroogd, een nacht voor consumptie inweken en de dag daarop koken/bereiden hoe je wilt), heeft mij i.i.g. erg geholpen en m'n stoelgang leed er niet onder. als je ijzerpillen slikt is er volgens mij niets wat je kunt doen om weer een normale stoelgang te krijgen, behalve stoppen met ijzerpillen slikken... |
Citaat:
|
slik op die biffidus essensis cultuur
|
Citaat:
|
Bij helpt veel drinken en lijnzaad (3x per dag een eetlepel) door wat yoghurt/brood heel goed. Echt zorgen dan je genoeg vezels binnen krijgt, dus zo donker mogelijk brood, of iets van all bran ofzo.
Als je je er goed genoeg voor voelt bewegen, voornamelijk wandelen/hardlopen doet bij mij wonderen. |
ja , k ga proberen om wat meer vol koren te eten... is het advies dan dat ik moet stoppen met die pillen? er zit niet alleen ijzer in. het is zo een multi vitamine ding. van het merk "Newton". er zit 72% adv ijzer in ( aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
|
Citaat:
|
Constipatie kan idd van ijzer komen, maar er zijn ijzerkuurtjes die evengoed werken en NIET de stoelgang verstoren. Ik en mijn mama (wij krijgen heel snel last van constipatie) gebruiken zelf altijd Solgar Gentle Iron. Bij mij staat er 25 mg op, ik zou als ik jou was wel even nachecken hoeveel mg je het beste per dag kan nemen.
+ Slow-Fe schijnt nog het allerbeste te werken qua ijzeropname, maar ik weet niet in hoeverre dat samengaat met stoelgang. Ik dacht heel goed. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50. |