![]() |
Olifantenkerkhof
Verbazend niet?
Op de route die Afrikaanse olifanten volgen zijn er onderweg de beroemde olifantenkerkhoven. Wat ik zo bijzonder vind, is dat wanneer de groep daar aankomt, ze even stoppen, de botten voorzichtig aanraken met hun slurf en er wat zand overheen gooien. Misschien is er een hele logische verklaring voor, maar voor mij blijft het toch een mysterie van de natuur. |
Wij doen het ook. Als een van de slimmeren binnen het dierenrijk vind ik het van olifanten niet zo raar. Wel mooi.
|
Hm ja, olifanten kennen ook rouw om overledenen, vaak wel enkele dagen. Blijkbaar weten ze gewoon wat de dood "betekent" en waar de beenderen vandaan komen.
|
hebben alle soorten olifanten dat? of alleen de afrikaanse?
ben vooral benieuwd naar mammoeten en mastodonten :D |
Volgens mij doen alle soorten olifanten dat, maar wonderlijk is het zeker. Er was laatst ook een documentaire te zien op RTL4 dacht ik, over het gevaar en de intelligentie van olifanten. Zo verwoesten ze ook complete dorpen in o.a. India als ze 1 van hun jongen kwijt zijn, of bijvoorbeeld beschoten worden. Heel bijzonder.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
nee, die zijn slimmer. ergo; ik wil een dwergolifant als huisdier
OT: heel veel primaten blijven toch ook hun dode kinderen knuffelen totdat ze praktisch gaan rotten? zijn er meer dieren die dit soort medeleven tonen? dit soort besef van leven en dood, van afscheid nemen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, ik wist niet dat olifanten dat deden. Wel interessant en mooi.
|
Citaat:
Zo werken honden, en dar is opzich niets mis mee zolang je er geen misbruik van maakt. |
Ik dacht dat zo'n dingen voorbehouden waren voor de ordo primata en hominiden.
Weer een zekerheid weg in mijn leven :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Olifanten hebben trouwens ook een vorm van humor. Er was een keer een documentaire over, hadden ze een camera geinstalleerd op de kop van de euh leiderolifant. Dat alle dieren met elkaar communiceren was al bekend, maar bij olifanten is het zo dat ze ook communiceren als er helemaal niks te zeggen valt. En je hebt dus soms dat één olifant wat lawaai maakt of bepaalde bewegingen oid, en dat daarna de olifanten in het buurt allemaal een bepaald soort geluid in combinatie met bepaalde bewegingen maken. De theorie is dan dat die eerste olifant een grapje vertelt en dat de andere olifanten er om moeten 'lachen'. Geen grap, overigens. ;) Olifanten zijn echt gave beesten. |
Citaat:
Dat van die dolfijnen is, denk ik wel algemeen bekend bij dierenliefhebbers maar het blijft grappig. Ik heb op discovery zelfs eens een duiker horen vertellen hoe een dolfijn tegen hem begon aan te rijden! Dat lijkt me dan wel weer even schrikken... :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17. |