![]() |
Film over Plato's grot
..Zoek ik voor mijn pws. Ik heb al The Matrix en A Clockwork Orange gezien en al beide 3 kantjes verklaring geschreven, maar nu zoek ik nog 1 film. Liefst een beetje een bekende, want dan is de kans groot dat ik hem al gezien heb. De band met de grot hoeft niet teveel aanwezig te zijn, maar zoek echt dat, dus geen andere filosofie!
|
Ik zal het eens aan mijn broer vragen en je het morgen weten te zeggen (y)
|
Heel graag! Pws moet maandag ingeleverd worden, dus er zit wel een beetje haast bij ;)
|
The Truman Show ;)
|
Citaat:
|
Toevallig alle films gezien die hier worden genoemd maar wat bedoel je met plato's grot? Misschien kan ik je dan helpen.
|
Citaat:
Iets minder simpel: http://en.wikipedia.org/wiki/Allegory_of_the_cave |
Citaat:
|
Citaat:
Maar 'is wat we zien werkelijkheid?' is niet echt de point van de grot vergelijking. Maar goed, nu nog je pws omgooien is een beetje laat lijkt me. |
Citaat:
Deze uitleg is het meest geschikt voor in de filmkunst, me dunkt. |
ik denk dat je eternal sunshine of the spotless mind misschien ook kan gebruiken
|
Pi!
Misschien kun je op de één of andere manier aan dat artikel in de XI komen, waarin een vrij uitvoerige vergelijking tussen Pi en Plato's grot stond. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ga The Truman Show doen, bedankt allemaal.
Nog één vraagje voor de kenners hier: ik zoek ergens een stukje waarin wordt uitgelegd hoe plato's grot door de eeuwen heen werd gezien (vroeger gebruikt in kunst, e.d.) maar kan dat nergens vinden.. heeft iemand een tip? |
Goodbye Lenin! is ook te vergelijken met de allegorie. Zelfs héél letterlijk.
|
Citaat:
|
Wow, super ja! Ik denk dat ik die maar ga doen, aangezien ik die gewoon hier in de kast heb staan. :)
|
En het is toch The Truman Show geworden, net even gekocht bij de videotheek.
Geinteresseerden wil ik mijn pws wel mailen als het af is. Enne, ben opzich niet echt een leek, heb filosofie als schoolvak. :) |
Stuur maar eens (y)
|
Citaat:
Ik heb vanmiddag The Truman Show gekeken en ik vond hem echt geweldig! Wat een film! Zit nu de vergelijking te schrijven. :) Als iemand nog tips heeft, hoor ik die graag |
Oe, ik kan weinig bijdragen, maar ik zou het wel gaaf vinden als je je werkstuk wilde mailen als ie af is? (a)
|
Hij is affff.. :) als de geinteresseerden even hun emailadres pm'en, zal ik hem vanavond of in het weekend even mailen.
Ik lever hem morgen al in, dus hoef niet per se commentaar, maar altijd leuk. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14. |