Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK]Redoxreacties vergelijkingen opstellen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1532979)

Ray 23-01-2007 09:50

[SK]Redoxreacties vergelijkingen opstellen

Hey, ik heb een vraagje, ik ben met redoxreacties bezig en vraag me af hoe je precies uit binas (tabel 48 ) kunt zien welke stoffen bij een reactie als oxidator of als reductor genoemd moeten worden.

Voorbeeld:
"Joodwater wordt toegevoegd aan een Na2S2O3-oplossing"
Stel de vergelijkingen op van de redoxreactie die kan optreden als deze stoffen bij elkaar worden gevoegd. Doe dit aan de hand van de halfvergelijkingen uit binas.

Nu is het opstellen van halfvergelijkingen en totaalvergeiljking geen enkel probleem, mits ik weet welke stoffen als reductor danwel oxidator optreden.

Bij mijn voorbeeld geven ze als antwoord bijvoorbeeld als sterkste oxidator I2+2e(-) <-->2I(-)
Daar kan ik in komen.
Maar vervolgens geven ze als sterkste reductor (+halfvergelijking) 2S2O3(2-) <--> S4O6(2-) + 2e(-). Hoe komen ze hier bij, ik snap dat ze niet Na (s) nemen want het komt niet voor als vaste stof maar in oplossing, maar waarom nemen ze niet bijvoorbeeld S(2-) <----> S(s) + 2e(-) ??

Bij voorbaat dank.
Ray

Anika 23-01-2007 09:56

Omdat Na2S2O3 zich splitst in twee verschillende ionen, namelijk Na+ en S2O32-. S2O32- splitst zich niet verder op, dus er zijn helemaal geen S2--ionen aanwezig. En als ze er niet zijn kunnen ze ook niet deelnemen aan een reactie :)

Ray 23-01-2007 09:58

Ah zo, dat begrijp ik, maar hoe weet ik of zo'n molecuul al dan niet afsplitst (of is dat een stomme vraag ? :p)?

Anika 23-01-2007 10:06

Pfff hoe leg je dat uit.. Nouja, ik probeer het wel.

Als een molecuul zich in ionen splitst, ontstaan er altijd twee ionen: één positieve en één negatieve. In dit geval is Na+ het positieve deeltje, en S2O32-.
Dat is volgens mij altijd zo als je een verbinding met een metaalion hebt: het metaaldeeltje is altijd het positieve ion en de rest is het negatieve ion.

Dat laatste weet ik dus niet zeker, maar volgens mij klopt het wel ongeveer, in ieder geval wel voor de opgaven die je krijgt op de middelbare school.

Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen, iemand anders misschien?

Ray 23-01-2007 10:08

Ah, ik moet gewoon even mijn 3e/4e klas kennis ophalen *oud boek erbij pakt*
Dit hebben we al wel gehad in principe, het is alleen al weer een tijd geleden.

Ray 23-01-2007 10:12

*boek doorgekeken heeft*

Ah stom, dat had ik nog wel moeten weten. Even die rijtjes van ionen weer in m'n kop stampen, dat maakt het een stuk makkelijker (Y)

Anika 23-01-2007 10:13

Mooi :) succes ermee verder

Ray 23-01-2007 10:14

Dankjewel :)

Ray 23-01-2007 10:26

Nog 1 ding: In Na2S2O3 bijvoorbeeld zullen in principe de samengestelde ionen gesplitst worden van enkelvoudige ionen en die samengestelde ionen blijven behouden door de sterke ionbinding?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.