![]() |
Delphi en text bestanden
voor de studie ben ik bezig met delphi het lukt allemaal vrij aardig maar het volgende krijg ik niet voor elkaar
ik heb een .txt met de volgende data er in Code:
347 444 456 327 en dit heb ik tot nu toe: Code:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject); readln zorgt ervoor dat ik de eerste kolom (dus de linker 4 waardes) in de array krijg maar hoe zorg ik er nou voor dat ie bijv alleen de 2e kolom in de array gooit? |
Citaat:
Code:
var inhoud : array[1..4] of array of [1..4] of integer; Verder heb ik eens geprobeerd om die file in te laden als file of integer in plaats van textfile (file of string), maar dat gaf geen goede resultaten (daarmee had je anders gewoon read(file,x) en dan die x in je array steken voor alle waarden zonder stringmanipulaties, maar volgens mij kan die enkel werken met binaire bestanden en die van jou is een tekstbestand met getallen in tekstvorm en geen binaire getallen). Probeer ook je code wat leesbaarder te maken: indentatie en deftige namen voor je variabelen. Als je later met grotere projecten zal werken, zal je het nut daarvan in ieder geval inzien. Hieronder de onvolledige code van mezelf; Code:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject); Waarschijnlijk kun je wel voortbouwen op deze code (let er ook vooral op hoe meer leesbaar dit alles is door indentatie, bij jouw code heb je syntax highlighting nodig om er iets meer in te zien). maar je mag met indentatie doen wat je wilt, zo lang je een beetje consistent blijft en je zelf makkelijk je weg vindt in de code; maar het is volgens mij een van de vereisten om goed leesbare code te maken :-) |
hey bedankt voor je tijd :)
wat je zei over 2 loops gebruiken was even een "oja!" moment voor mij, tis eigenlijk heel simpel kheb t nu zo (het gaat eigenlijk om een bestand van 512 regels en 8 kolommen) Code:
procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject); kheb m ook nog zo ver gekregen dat ie de waardes van 1 hele kolom in een lijngrafiek zet (alleen meerdere lijnen in 1 chart lukt me niet maar is ook meer iets om voor de lol te weten) nou moet ik nog de correlatie berekenen tussen de verschillende kolommen met een stuk code dat ik gekregen heb maar dat doe ik morgen wel want die ziet er niet prettig uit :( en ja leesbaarheid is niet zo geweldig maar ik doe verder toch nix met programmeren, tis alleen een vak dat ik moet halen :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:05. |