Profielwerkstuk 80 uur logboek
Even serieus he, je moet zogenaamd 80 uur aan profielwerkstuk besteden. Nou heb ik er hooguit 20 uur aan besteed en ik vind het wel prima zo.
Maar heeft iemand ingenieuze ideeën wat je in het logboek kan zetten qua tijdsbestek? Om nou neer te zetten dat ik 5 uur aan een inhoudsopgaven, een titelblad en een bronnenlijst heb gewerkt is ook zo'n onzin snap je? ;) |
Als je werkstuk zo prima is, waarom dan uren erbij rekenen?
Overal een kwartiertje bij plakken helpt ook wel is. :o |
Dan heb je toch veel langer naar informatie gezocht? Uittypen kan ook best lang duren. Zeg dat je een middag naar de bibliotheek bent geweest. Gewoon wat lullen.
|
--> School & Studie
|
Ik had vorig jaar een project waarbij ik iedere keer dat ik het logboek bijwerkte daar ook 5 minuten voor mocht opschrijven :D
|
je bent toch ook wel uren bezig geweest met bronnen opzoeken, kijken of het goede bronnen zijn, referenties toevoegen, kijken naar de objectovoteot van bronnen en het lezen ervan?
|
Nadenken over je profielwerkstuk/kort overleg mag je ook meerekenen. 20 uur lijkt me erg weinig..
|
Ik heb deze week mn pws ingeleverd.
Ik kwam op ongeveer 50 uur uit. -naar de bieb en op internet bronnen zoeken. -lezen -ik deed ongeveer een uur over het schijven van 1 blz (reken maar uit: pws moet bij ons 35 pag zijn voor een E&M profiel.) -documentaire kijken -overleggen met degene met wie je je pws maakt (wij moesten met zn 2en 1 pws maken) -doorlezen van elkaars stukken, lay-out, verbeteren enz.. |
Citaat:
Veel te luie mensen, bah. Wat typisch in het Nederlandse onderwijs tegenwoordig. :( |
ik snap uberhaupt niet hoe je het voor elkaar krijgt. dat kan toch alleen met al bestaande informatie in eigen woorden overtypen a la brugklaswerkstukniveau? hoewel ik dat ook nog gerust om me heen zie met 60 uur. ik heb er zelf trouwens eerder tijd afgetrokken, want ik voel me zo stom als ik wéér drie uur aan iets gewerkt had waar ik al klaar mee was.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zie niet hoe je aan 80 uur moet komen. Bij ons wordt daar dan ook heel soepel mee omgegaan. Ik heb dan ook geen logboek hoeven in te leveren, alleen een soort van werkplan.
Ik denk dat ik ook ongeveer 25 uur eraan heb besteed, en het is gewoon voldoende, zie ook niet in waarom ik meer uren eraan zou gaan besteden omdat ik het aantal uren niet heb gehaald, als het af is is het af. |
Je kan makkelijk 80 uur eraan besteden. En ik ben met je eens hoor, dat eisen stellen aan het aantal uur weinig nut heeft. Gewoon zeer streng op de kwaliteit gaan letten. (y)
|
Ik kan je niet echt helpen want ik en degene met wie ik het maakte hadden er per persoon zo'n 300 uur pure arbeid aan besteed.
Maar inderdaad - overleggen, informatie zoeken, uittypen, nakijken, fouten verbeteren. Zoiets? |
Ik denk dat ik de 80 uur met gemak ga halen. Maar ik vind het onderwerp van m'n profielwerkstuk dan ook superleuk en de onderzoekjes en diepgang in de deelvragen vind ik interessant. Lekker pluizen naar oorzaken en via het ene begrip plotseling bij iets onbekends komen. Je krijgt er dan misschien geen cijfer voor, maar het is leerzaam en gewoon een verplichting. Waarom zou je je er makkelijk vanaf maken? Had je maar een interessanter onderwerp moeten kiezen. :p
In ieder geval, 60 uur is sowieso wel makkelijk te halen. Tien uur nadenken over het onderwerp en deelvragen, tien uur informatie zoeken, vijftien uur aan je deelvragen, vijftien uur aan een onderzoek/interview en tien uur afwerking, zoals inleiding, conclusie, nakijken, lay-out, eventueel extra dingen toevoegen. Hier en daar wat smokkelen met de tijden en klaar. Trouwens, 20 uur is twee dagjes werken. Simpel pws dan. :) |
Ik heb er ook 20 uur aan gewerkt en ben zogenaamd uren beziggeweest met bronnen doorlezen wat opeens niet zo heel gek is omdat ik een hoop engelse wetenschappelijke onderzoeken a 50 pagina's als bronnen heb. Dat ik met de zoekfunctie er in 10 min. doorheen was hoeft m'n leraar niet te weten.
|
Citaat:
|
80 uur he...
lay out: 2 uur voorwoord: 0.5 uur inleiding: 1 uur nawoord: 0.5 uur bronvermelding: 0.5 uur informatie verzamelen internet: 3 uur informatie verzamelen bibliotheek: 4 uur lezen van informatie over het onderwerp: 18 uur selecteren van relevantie informatie om de hoofdvraag en deelvragen te beantwoorden: 10 uur Informatie omzetten in eigen woorden en beschrijven: 15 uur conclusie typen: 12 uur = 67 uur eventueel: opstellen enquetevragen: 10 uur conclusies trekken uit enquete: 8 uur opstellen interviewvragen: 5 uur conclusies trekken uit interview: 4 uur voorbereiden presentatie: 8 uur controleren betrouwbaarheid van de bronnen: 5 uur tekeningen / beeldmateriaal ter verduidelijking van de geschreven tekst opzoeken/maken: 2 uur opzoeken van actuele informatie in kranten en tijdschriften en deze verwerken in het onderzoek: 4 uur overleg met docent over het onderwerp: 3 uur bezoek gebracht aan dierenpark/museum/concert/workshop (ligt aan je onderwerp: 5 uur. Als het werkstuk met 2 personen was: overlegtijd: 9 uur Als het werkstuk met 2 personen was: elkaars stukken lezen en feedback geven: 4 uur ehm, verzin wat! :p |
tja, als je een film maakt bijv. snap ik best dat je er 1000 uur insteekt.
maar goed. mijn pws over film en filosofie heb ik ongeveer 15 uur aan besteed, maar 80 uur opschreven. voor elke geschreven bladzijde reken ik 3 uur, film kijken heb ik zogenaamd 2x gedaan, etc |
Citaat:
Degene met wie ik 't deed had 10 minuten aan muziek gecomponeerd, toen hebben we 't samen opgenomen (deels op school, deels bij hem thuis), ik had enkele simpele olieverfschilderijen gemaakt, toen gingen we een bos in en maakten we zo'n 300 foto's van die schilderijen in dat bos, van ons, van dat bos en van random items die we onderweg tegenkwamen, vervolgens zetten we al die foto's op de muziek in een artistiek-verantwoorde volgorde en eh ja. Dat laatste was het meeste werk trouwens, de laatste twee weken hebben we elke dag zo'n 8 uur aan dat kutwerkstuk gezeten. Veel te perfectionistisch ook, we vonden 24 frames per seconde ook niet nauwkeurig genoeg want soms kon een foto niet op een bepaalde toon terwijl we dat wel wilden :D En het ging fakking traag omdat het zo nauwkeurig moest. Laatste dag hebben we trouwens ook de nacht moeten doorhalen om het af te krijgen, van halfvier 's middags tot 7 uur 's ochtends oid aan gewerkt. :| En dat was dan alleen het praktische gedeelte, het schriftelijke theoretische deel hebben we grotendeels die middag geschreven. Maar uiteindelijk wel afgekregen en nog een prijs mee gewonnen, dus, hippe shit (y) |
hehe, herkenbaar. Heb je heel het werkstuk af, moet je nog gaan puzzelen hoe je al die uren gaat invullen :D
|
Bij mij op school moest je dat werkstuk met z'n 2en maken. Zodoende heeft mijn partner het logboek gemaakt :). Weet niet hoe hij dat heeft gedaan, zag er wel ok uit en onze leraar is erg lui en zij ook: 'En bij het logboek zet je maar wat neer, dat maakt me echt niet uit'.
|
ik had 5 uur
en we hadden voldoende (y) Alsof uitmaakt of je nou voldoende of goed hebt. neeej |
veel informatie zoeken in logboek zetten.. 40 uur zoeken ofzo ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ontopic: ik kwam ook dik over de 80 uur heen, maar dat kwam vooral door de superslechte samenwerking en ruzies met de 2e persoon.
|
Op 20 uur kun je inderdaad geen deftig eindwerk maken, hoor; maar je moet zoals iedereen hier zegt echt wel alles tellen. Stel je ben naar een of andere bibliotheek geweest, daar 2 uur opzoekingen gedaan en 1 uur rijstijd, dan tel je daarvoor 3 uur (ook al was er maar 2 uur echt aan je werk besteed en heb je van die 2 uur misschien een half uur in de stripafdeling rondgeneusd.
Maar op 20 uur kan je niet veel meer doen dan 20 pagina's typen, of dan toch type in je eigen woorden: als je van hier en daar wat stukjes tekst kopiëert kan het op veel minder, maar dan beheers je je eindwerk niet. Ik zeg niet dat je heel zwaar moet tillen aan die eindwerken, maar als je er heel wat tijd in steekt, wordt een eindwerk toch wel beter en begrijp je het onderwerp zelf ook better wat op de presentatie daarvan zeker nodig is. In jouw geval zou ik aan wat anderen vragen of ze even tijd kunnen maken om je eindwerk door te lezen (eventueel op taalfouten, maar beter nog is gewoon op de inhoud laten doorlezen en vragen of ze je werk begrijpen en of ze tips/commentaar erop hebben). Dat kan je ook weer in je tijdstabel inrekenen: tijd voor overleg met die personen om je eindwerk te verbeteren en dan het eigenlijke verbeterwerk zelf. Sommige leerkrachten hebben er ook geen moeite mee als je hen vraagt of ze het eens willen proeflezen, daarvan krijg je dan vaak wel constructieve respons "dat stuk moet uitgebreider", dit stuk is fout, ... en daar komen je uren. Dat je 20 uur steekt in een opdracht in het 4e jaar (aso, that is) van 8 pagina's kan, maar als je 20 uur spendeert aan een werk van iets meer dan 20 pagina's (want volgens mij is een eindwerk meestal ongeveer van die lengte), dan heb je ofwel niet alles geteld ofwel van heel lage kwaliteit (als in copy-paste-werk). |
ik had m'n pws ook in veel minder dan 20 uur af en t is ook gewoon goedgekeurd..
ik maak altijd achteraf pas een logboek, zet gewoon allemaal bezigheden neer die k gedaan zou kunnen hebben en dan verdeel ik het aantal uren dat k eraan had moeten zitten op een logische verhouding over die verschillende bezigheden.. |
Mja hebben nu gewoon geen uren erbij gezet, niks over gehoord en vooralsnog is het goedgekeurd :D(y)
We hebben ong 23 pagina's en het meeste is wetenschappelijk spul dat we uit het engels naar het nederlands hebben vertaald :rolleyes: |
Citaat:
op de universiteit is dat plagiaat, word je van je studie afgeschopt en mag je je bij desbetreffende universiteit/faculteit 4 jaar niet meer inschrijven dusse... goed plan (Y) |
Het is maar een profielwerkstuk. Je kan moeilijk van een middelbare scholier verwachten dat ze diepgaand onderzoek doen. Als Barcawinner de bronnen heeft genoteerd is het uberhaupt geen plagiaat, dus ik snap niet waar je je druk om maakt.
|
in vwo6 vind ik het niet raar alvast een lícht wetenschappelijke houding aan te nemen. ik vind het een beetje kansloos als je blijkbaar geen interesse hebt om een eigen en intensief onderzoek te doen.
|
Mijn leraar vond knippen en plakken ook onderzoek doen, zolang je maar de juiste selectie van informatie maakt (en dan wel de bronnen erbij vermelden natuurlijk)
|
Citaat:
|
Ben ik het met je eens, ik ovnd het zelf ook leuker om dingen vanuit mezelf te schrijven, maar het mocht wel.
Achteraf wou ik dat ik een leuker onderwerp had uitgezocht zodat ik wat gemotiveerder zou zijn. Het probleem bij het PWS ligt volgens mij bij het feit dat je er een V of een G voor krijgt. Als je er een cijfer voor zou krijgen zouden mensen veel beter hun best doen, net als bij Po's |
Citaat:
|
Citaat:
(excusez-moi :o) |
Citaat:
|
Citaat:
Je mag wel met 3 boeken naast je, uit elk een selectie maken en dan in eigen woorden opschrijven wat erin staat, want dan heb je zelf een tekst gemaakt, een verwerking van andere boeken. Maar je kan inderdaad moeilijk verwachten dat een scholier zelf onderzoek gaat doen. Maar volgens mij mag je toch net meer verwachten dan een stukje tekst knippen-vertalen-plakken, dat komt de algemene kwaliteit (van het werk en van je inzicht in het onderwerp) niet ten goede. Bij andere mensen van mijn jaar heb ik dat ook gemerkt: gewoon hele stukken tekst kopiëren van WikiPedia of een stukje uit dat officiëel document, de volgende alinea uit een ander document. Vaak heb je dan wel problemen omdat de schrijfstijlen niet overeenkomen (of dat ze het zo letterlijk overnemen dat verwijzingen naar vorige stukken uit de tekst (van het originele document) echt niet meer kloppen met hun 'eigen' werk). Je kan toch wel verwachten dat een scholier wat documenten kan vastnemen, doorlezen, eventueel een samenvatting van maken, dat voor elk document en dan die samenvattingen samenleggen en op basis daarvan in eigen woorden iets schrijven. Knip-en-plak-werk is voor de lagere school en voor de eerste 3 à 4 jaar middelbaar. Daarna moet je volgens mij toch zelf iets op poten kunnen zetten... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tsja als je wordt gedwongen dan gebeurt het wel. Maar als je met een of ander veredelt PO'tje een V haalt en het interesseert je niet is de motivatie al gauw ver te zoeken
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar motivatie moet je maken en als je nooit meer doet dan nodig zul je weinig bereiken in het leven. |
Citaat:
|
Citaat:
heb hoog uit 10 uur over mijn PWS gedaan, en had 'n 8,2 :) (VWO) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.