Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   zaterdag, zaterdag (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1535850)

gezweetwel 29-01-2007 12:09

zaterdag, zaterdag

zaterdag, zaterdag,
je mag je oranje laarsjes
om aan te modderen, je kan
de boom in naast de schuur

waar alle tegenstrijdigheden
met je broertje, alle stoere
buitelingen binnen plaats
vinden,

daar staat ook de hooiberg, geen
speld hoor je er vallen, noch
een meisje van vijf,

met twee staartjes en kleine
teentjes, je krult en nog
hoger gaat je truitje, lager
je broekje,

en opa zwijgt en trilt

Dionysos 29-01-2007 15:29

oh, bah.

Goed dat je over zo'n onderwerp schrijft, maar dat is toch de eerste reactie die in me opkomt.

Knap trouwens, dat je in de laatste zin pas duidelijk laat worden waar het over gaat.

Edit: In de laatste strofe :)

LiefsvanHier 29-01-2007 15:30

Het gekke is dat ik al haast vermoedde dat het gedicht de kant van incest op zou gaan (dat doet het toch, right?) terwijl ik de tweede strofe las, maar dat is helemaal niet erg, ik vind het juist heel tof dat je een soort vermoeden krijgt van wat er gaat gebeuren. Vooral de laatste zin spreekt me ook ontzettend aan, heel confronterend.

Qua woordspelingen vind ik dat je de uitdrukkingen in je gedicht heel mooi gebruikt hebt :).

Echt heel goed gedaan, ik heb alleen het idee dat er soms toch woorden missen en dat het niet helemaal goed loopt maar misschien komt dat juist je gedicht weer ten goede. Meer kritiek kan ik voor zover niet bedenken :).

Toddish 30-01-2007 15:23

Ik vind het een mooi gedicht, naar mijn mening loopt het goed door. En ik vind het leuk om iets te lezen waarvan je pas heel laat vermoed waar het heen gaat.

Ik vind de volgende zin erg vaag:

je krult en nog
hoger gaat je truitje

Maar verder een mooi en goed gedicht (y)
Zo door gaan zou ik zeggen ;)

Porcelain 31-01-2007 11:19

Doet me erg denken aan dat gedicht van vidaaa destijds in de zwartgalligheidwedstrijd :(. Brr. Ik had het eigenlijk liever niet gelezen :(.

Maar goed, ik vind verder het gedicht wel knap. Het stukje met de speld en de hooiberg ligt er wat mij betreft wat te dik bovenop, dat heb je in de rest van het gedicht subtieler gedaan. Het gemeenste is dat je die verkleinwoordjes gebruikt. Brr.

Ave 31-01-2007 11:21

Citaat:

Porcelain schreef op 31-01-2007 @ 12:19 :
Maar goed, ik vind verder het gedicht wel knap. Het stukje met de speld en de hooiberg ligt er wat mij betreft wat te dik bovenop, dat heb je in de rest van het gedicht subtieler gedaan. Het gemeenste is dat je die verkleinwoordjes gebruikt. Brr.
ja precies, bahbahbah.
Ik had m gister al gelezen maar toen kwam er nog niet meer uit dan: oh gatver.
Nou, goed gedaan in ieder geval dus. Maar wel ranzig.

gezweetwel 31-01-2007 12:19

Het was wel een beetje m'n bedoeling te shockeren :evil: Lieftallige gedichtjes over kindermisbruik, wat ben je daar ook mee...

Ave 31-01-2007 12:22

Citaat:

gezweetwel schreef op 31-01-2007 @ 13:19 :
Het was wel een beetje m'n bedoeling te shockeren :evil: Lieftallige gedichtjes over kindermisbruik, wat ben je daar ook mee...
afgezien van dat ie bahbahbah is, is ie ook wel gewoon erg goed hoor. Maar hij blijft zo hangen omdat ie vies is. pervers :o

Citaat:

oranje laarsjes
om aan te modderen, je kan
de boom in naast de schuur
Dit stukje vind ik erg leuk, simpele maar fijne woordspelingen (Y)

Quis 31-01-2007 14:35

Ik kan weinig nieuws toevoegen aan bovenstaande. Prachtig en gruwelijk.

@ Nippel: ik denk dat ze met die zin bedoelt dat het meisje zich opkrult. Hoe je zeg maar beweegt als je aan het stoeien bent.

Ekleor 31-01-2007 14:47

Ik had pas heel laat door dat het de incest kant opging. (Naïef als ik ben. ;) )

Ik hou van de laarsjes en het aanmodderen.
Ik vind het heel mooi geschreven. Maar achteraf blijft natuurlijk toch inderdaad 'bah bah bah' hangen.

Ave 31-01-2007 15:45

Citaat:

Ekleor schreef op 31-01-2007 @ 15:47 :
Ik had pas heel laat door dat het de incest kant opging. (Naïef als ik ben. ;) )

Ik hou van de laarsjes en het aanmodderen.
Ik vind het heel mooi geschreven. Maar achteraf blijft natuurlijk toch inderdaad 'bah bah bah' hangen.

ik had het ook niet door, waardoor het bahbahbah gevoel alleen maar erger werd. ik dacht dat het gewoon een liefleuklentezacht gedicht zou worden :(

Porcelain 31-01-2007 16:24

Citaat:

Ave schreef op 31-01-2007 @ 16:45 :
ik had het ook niet door, waardoor het bahbahbah gevoel alleen maar erger werd. ik dacht dat het gewoon een liefleuklentezacht gedicht zou worden :(
Ja :(

Toddish 31-01-2007 18:38

Jah goed geschreven

Shoarm 31-01-2007 22:05

Goede zaak dit. De Iehl reactie ontgaat me een beetje, veel respect & lof!

Reynaert 01-02-2007 11:05

Citaat:

Shoarm schreef op 31-01-2007 @ 23:05 :
Goede zaak dit. De Iehl reactie ontgaat me een beetje, veel respect & lof!
Uhm, nu ben ik toch wel nieuwsgierig naar wat jij in dit gedicht leest.

Verder zoals ook al gezegd is knap dat je hier over kan schrijven, maar het is dus absoluut niet plezierig om te lezen. Je zet de lezer heel erg op het verkeerde been waardoor de 'klap' des te harder aankomt. Lastig om zoiets de eerste keer te waarderen, maar als je je eenmaal realiseert hoe knap het is om dat voor elkaar te krijgen dan komt die waardering vanzelf.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.