![]() |
vriendin?
Ik heb een hele goeie vriendin. Ze is echt heel belangrijk voor me. Alleen heeft ze meerdere keren mijn vertrouwen gebroken. 3x heeft ze erge dingen over mij doorvertelt. Na elke keer zei ze dat ze het nooit meer zou doen en of ik haar alsjeblieft nog een kans wou geven enzo. Ik heb haar dit vergeven, maar de laatste tijd lijkt het wel alsof ze niet anders kan dan mij pijn doen. Hierdoor doe ik vaak onaardig en vertrouw ik haar niet meer 100%. Onze vriendschap gaat gewoon kapot als het zo doorgaat, en van mij hoeft het soms ook niet meer, ik heb het idee dat het haar toch allemaal niks uitmaakt en ze mij alleen maar wil kwetsen. Wat moet ik nu doen?
Van mijn ouders mag ik eigelijk al niet meer met haar omgaan, en iedereen zegt dat dat ook beter is, omdat ze een slechte invloed op me zou hebben. Ik ga tegen alles in en heb echt vaak ruzie om haar. Maar misschien moet ik maar gewoon stoppen met deze vriendschap. Ze is echt mijn leven, ik heb heel veel dingen voor haar opgegeven, en ik weet dat ze dat ook waard is, maar zo kan het echt niet doorgaan. We gaan er allebei aan kapot. Ik geef echt heel veel om haar en wil haar niet kwijt. Zonder haar ben ik niks. |
Je topic past beter op L&R, dus ik heb hem even verplaatst. :)
|
Laat haar barsten en werk aan je onzekerheid.
|
Maar ik kan haar toch niet zomaar laten stikken. Ze heeft best veel dingen meegemaakt en nog steeds veel problemen. En steeds als ik zeg dat het beter is als we niet meer met elkaar omgaan zegt ze dat ze dan zelfmoord pleegt en dat ze echt niet zonder me kan.
|
Citaat:
|
ze naait jou 3x en jij moet haar helpen om uit de problemen te komen??
Na 1x genaait te zijn help ik hem/haar niet meer.. Als ze je al 3x genaait heeft zal ik me afvragen of ze strax als het beter gaat je niet laat vallen... |
Citaat:
|
Ik ben ervan overtuigd dat een relatie, of dat nou op liefdes- of vriendschappelijk gebied is, in evenwicht moet zijn. Wanneer ik het idee heb dat ik maar geef en geef en geef, het me al mijn energie kost, ik moe wordt van iemand en daar staat voor mijn gevoel niets tegen over, dan houdt het voor mij op. Je kan wel door blijven gaan, met als gevolg dat je op een gegeven moment je allemaal maar gaat zitten ergeren en het uitloopt op een knallende ruzie.
Ze is al die tijd je vriendin geweest en dat was mooi, maar dat is nu voorbij, leuke herinneringen aan, maar je gaat verder. Als iemand me zo vaak bedonderd heeft, het vertrouwen weg is, ik ruzie aan het maken ben om haar terwijl ik het zelf ook niet meer zo zie zitten en als ze dan ook nog eens de emotionele chantage kaart op tafel gooit zou het al helemaal over zijn. Zo ga je niet met mensen om. En als ze inderdaad echt zelfmoord wil plegen, moet ze hulp gaan zoeken, maar dan bij een professional. En het is fijn dat je haar al die tijd geholpen hebt, maar een vriendschap gebasseerd op medelijden of uit schuldgevoel is geen fijne vriendschap zoals het kan zijn. |
lees je eigen stukje nog eens objectief over en vraag jezelf af: is dit een gezonde vriendschap? waarin twee mensen zeggen dat ze niet zonder elkaar kunnen? ik vind dat persoonlijk in een liefdesrelatie al om te kotsen, maar als twee 'beste vriendinnen' al zelfmoord plegen als ze niet meer met elkaar om mogen gaan ga je toch echt een brug te ver (n)
óf je verandert hoe je tegen jullie relatie aankijkt, óf zoek een nieuwe vriendin.. en ga bij jezelf eens na: wie heb ik nodig om verder te kunnen leven? ik hoop echt dat alleen jezelf en evt je ouders in aanmerking komen. |
dit is inderdaad niet zo heel erg gezond.
mensen die zeggen dat ze zelfmoord willen plegen doen dat meestal gewoon om aandacht te krijgen. |
Duidelijk zeggen tegen haar wat je ervan vindt... Dat je het klote vind dat ze je bedriegd etc
Rustig aan doen met de vriendschap en kijken of ze het vertrouwen nog waard is, anders dumpen. |
Citaat:
dit is geen vriendin van je |
Ik kan het fout hebben, hoor, maar als ik zo tussen de regels doorlees is zij jouw enige echte vriendin? Ik kan me voorstellen dat dit het lastiger maakt om de vriendschap te verbreken. Wel denk ik dat je hier niet gelukkig van wordt. Zeg haar dat ze hulp nodig heeft als ze echt niet zonder jou kan leven en dat je haar niks verschuldigd bent gezien wat zij jou heeft aangedaan.
|
Ik sluit me aan bij snoopy. Als zij doorgaat zoals ze nu doet, dan laat ze in mijn ogen bovendien niet zien dat ze om jou geeft, integendeel zelfs. Als ze werkelijk om je geeft en jij zoveel voor haar betekend, dan moet ze stoppen met hoe ze nu doet. Dat zou ik haar sowieso duidelijk maken. En kan ze dat niet, dan lijkt het me beter om idd niet meer met haar om te gaan.
Los van wat je met die vriendin doet, lijkt het me idd een goed idee om te gaan werken aan je zelfvertrouwen. Het is nl onzin dat je zonder haar niets bent. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je dat in gaat zien. |
Thnx voor de reacties! Ik ga denk ik maar eens met haar praten, want die is niet leuk voor ons allebei. En ik heb ook wel andere vrienden, maar daar heb ik niet zo heel veel contact mee. Ik heb ze denk ik een beetje verwaarloosd omdat ik dacht dat ik aan haar genoeg had, en als ik een keertje bij hun was, was ik aan het smsen met haar. Ik heb me echt dom gedragen. :s
Volgens mij vergeef ik mensen gewoon iets te snel... |
Het is natuurlijk superlief dat je zoveel voor een vriendin over hebt gehad, maar zij moet dat ook kunnen teruggeven. Zal zij er voor je zijn als je er iets ergs met je gebeurt of met een familielid van je?
Dat is belangrijk. Daarnaast vraag ik me af of dat soort patronen van 'ik pleeg zelfmoord als..' etc niet een beetje besmettelijk kunnen zijn. Soms kunnen depressieve mensen je heel erg meetrekken in hun verdriet. Daarmee zeg ik niet dat je zo'n iemand direct moet laten vallen, maar als je merkt dat het je eigen grenzen over gaat, dan is het belangrijk om je daarvan bewust te zijn en misschien voor je eigen bestwil een persoon wat meer met rust te laten. |
Jaa... Maar jullie horen nou eigelijk maar 1 kant van het verhaal en van haar. Ik bedoel, ze kan echt heel aardig zijn, en ik weet dat ze er ook wel voor me is als ik haar nodig heb, maar ik zal zelf niet zo heel snel meer naar haar toe gaan, omdat ik bang ben dat ze het weer doorverteld enzo. En dan daarna doet ze weer heel aardig en heeft ze heel veel spijt, alleen vraag ik me soms af of ze dat wel meent. Ik bedoel, je kan 1 keer een fout maken, maar 3 keer gaat eigelijk best wel ver.
|
Toen ik je verhaal las moest ik aan de vriendschap van Florien en Nina in GTST denken. Als jij telkens belazert wordt voel jij je vervelend. Ook als jij de vriendschap verbeek dan voel jij je vervelend. Als jij haar loslaat dreigt ze met zelfmoord. Het zijn allemaal vervelende dingen waarom jij niet durf en wil breken. Je hebt een verleden en dat is waardevol, maar je toekomst nog waardevoller. Kies voor jezelf en kies verstandig, maar dat is juist het probleem. :bloos: Ten eerste: Je moet haar uitleggen dat je jullie 'vriendschap' niet meer niet zitten. Ten tweede moet je elkaar even loslaten door elkaar even niet meer te zien en te spreken. Als zij een vriendin is kan ze voor deze situatie begrip opbrengen, want ze weet nadat jij uitleg hebt gegeven, dat ze je zo kwijt raakt. Als ze dan dreigt met zelfmoord dan is dat een vorm van aandacht. Aandacht tekort vertaalt zich in 3 dingen, namelijk: roddel, gemaakte psychische problemen, (zoals hyperventilatie), dreiging met gevolgen op gevolgen( bijvoorbeeld: als je me nu aan de kant zet, dan zet ik je morgen in de vriendengroep voor lul). De dreiging van zelfmoord is waarschijnlijk dus een dreiging van gevolg op gevolg. Als ze echte psychische problemen heeft zal je dat ongetwijfeld hebben gemerkt. Ze probeert dus als -ECHTE- vriendin te vechten voor jullie vriendschap. Als ze dat niet doet dan is het geen echte vriendin. Als een vriend of vriendin in de knel zit dan doe je er alles aan om te helpen. Als ze jouw als echte vriendin wilt houden, dan zal ze daar voor willen vechten. Als ze dit alles niet wilt begrijpen, dan is ze de vriendschap van jou niet waard. Dan zal ze nooit meer als echte vriendin functioneren, omdat de problematiek in het verleden nooit opgelost is. Het zal een obstakel blijven waar je met tegenslag over zal kunnen vallen. Het is dus verstandig om goed te relativeren wat de voordelen en nadelen zijn van haar. Het enige probleem bij scheiding van jullie vriendschap is jullie verleden. Dat zal als dubbel tegen alle nadelen opwerken. Weeg alles af en probeer in goed gesprek met haar te komen. Vriendschap betekent veel, maar als jij telkens de offers van onvertrouwen moet brengen is dat shcadelijk voor jezelf. Je merkt aan mij dat ik van een scheiding uit gaat, maar als je andere gaten of kansen ziet, pak ze dan aan. Maar passeer nooit jezelf want dat kan tot blijvende schade worden.
PS: Hyperventilatie is niet altijd aanstellerij maar ook vaak een oorzaak van psychische problemen Groetjes Bryan :) |
Citaat:
Ze is het blijkbaar niet waard om jou vriendin genoemd te worde.. je moet het haar eigelijk gewoon zeggen dat ze echt compleet fout bezig is, waarschijnlijk zegt ze dat het niet zo bedoelt is en dat ze je niet wilde kwetsen .. maar ze heeft (dat heeft ze 3 keer bewezen) blijkbaar een andere opvatting van hoe je met vrienden omgaat probeer wel iemand anders in vertrouwen te nemen dan dit meisje..., en praat hier over met anderen anders krijg je inderdaad het gevoel dat dit meisje te belangerijk is.. probeer zoveel mogelijk te doen met anderen en houd het gezellig :) Dit meisje hoort jou vriendin niet te zijn |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55. |