![]() |
Huurtoeslag
Ik heb even op de site van de belastingdienst gekeken (of eigenlijk op toeslagen.nl) en een proefberekening gemaakt en vroeg me iets af.
Stel, je wordt half februari van dit jaar 23. Moet je dan tot januari 2008 wachten voor je huurtoeslag van een 23 jarige krijgt? (Je kunt dan nl ook bij een hogere huur huurtoeslag krijgen). Of gewoon per 1 maart ofzo? |
Het lijkt me dat de huurtoeslag afhankelijk is van je inkomen, als je in een duur huisje woont en je inkomen net laag genoeg is, maar de woning waar je woont de goede maat heeft voor jou (e.g. je woont niet alleen in een huis van 200 m2 ofzo) en niet veel duurder dan je kan betalen, krijg je lijkt mij huurtoeslag. Het enige wat ik weet in verband met leeftijd is dat als je onder de (23/24, zoiets) bent, je toetsingsinkomen niet wordt meegerekend ALS het onder de 4000 (ofzo, ik weet het niet precies uit mijn hoofd) ligt.
Over andere leeftijd-gerelateerde regels heb ik niet gehoord, maargoed, ik weet ook niet alles... Als het zo is dat je als 23 jarige meer toeslag krijgt, lijkt het mij dat je dat vanaf Februari krijgt, je kan toch immers ook vanaf februari in een huis gaan wonen en daar dan pas toeslag voor vragen? Dan gaan ze echt niet Januari uitbetalen ofzo, maar je hebt er wel recht op. (ik zou het wel vreemd vinden, als 23 jarige ben je of student, en een 23 jarige student heeft gemiddeld niet veel meer of minder dan een 20 jarige student, of je werkt, en dan lijkt het me dat het afhankelijk is van je inkomen....of je doet niks, tja... dan heb je ook niet méér recht op huurtoeslag vind ik) |
Citaat:
Ik weet verder niet of ze het per jaar of per maand vaststellen. Bij de belastingtelefoon kunnen ze je zonder twijfel verder helpen. 0800 - 0543 |
Citaat:
|
Volgens mij moet een huis 'passend' zijn: dwz, niet te groot voor je. Maar wat de regels daarvoor precies zijn weet ik niet. En boven de 605 euro (en tot 23 boven de 330 ofzo) krijg je uberhaupt geen huurtoeslag.
|
wat is dat voor vreemde regeln dat je onder de 23jaar geen of minder toeslag krijgt?
iemand meer info/praktijkervaring? |
Citaat:
Geen idee waarom.. maar meer info heb ik wel voor je
http://download.belastingdienst.nl/t..._2_bijlage.pdf |
Citaat:
Citaat:
|
Offtopic:
lol, tegelijk :) |
:d
|
Citaat:
Ondertussen moest ik een gezin tweeverdieners, ieder iets boven minimumloon, vertellen dat ze met hun kinderen op een wachtlijst terecht kwamen, omdat die lammeling van een uitkeringstrekker in een huis werd gezet dat hij nooit zal kunnen betalen en überhaupt niet verdiende. Maar... de reorganisatie van de huur en de huursubsidie is dan afgeblazen omdat de voormalige oppositie er anders a la migratiebeleid een demissionaire beleidswijziging doorheen ramt.. Dat zou sociaal zijn. Blegh, oneerlijk. |
Maar wat mijn vraag dus is: 'meten' ze je leeftijd per kalenderjaar (dus als je op 1 jan 22 bent, ben je dat verder voor hun het hele jaar), of kijken ze per maand oid (dus als je op 1jan 22 bent maar bv in februari 23 wordt, dat je dan als 23 wordt gerekend bv vanaf 1 maart ofzo).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36. |