![]() |
van Dale kuist woordenboeken.
Van Dale kuist woordenboek
Door een onzer redacteuren Rotterdam, 1 febr. Woordenboekenmaker Van Dale komt in maart met een gekuist schoolwoordenboek. Het pocketwoordenboek Nederlands voor het christelijk basisonderwijs bevat geen schuttingwoorden, vloeken, vulgaire taal en seksueel getinte woorden. Het nieuwe woordenboek is een initiatief van directeur B. Hoeve van de Ds. Harmen Doornveldschool, en H. Hoek, administratief medewerker van vijf reformatorische scholen in Staphorst. „Er was geen woordenboek dat we met goed fatsoen aan onze leerlingen konden overleggen”, zegt Hoeve. „Vorig jaar hebben we contact opgenomen met Van Dale Lexicografie. Daar werd het probleem herkend en erkend.” Elk van de vijf scholen kreeg een deel van het woordenboek toebedeeld. Dit deel werd door drie verschillende leerkrachten bekeken. Het eindresultaat is door de vijf directies vastgesteld. Er zijn, volgens Hoeve, „zo’n tweehonderd woorden geschrapt”. Van andere woorden is de beschrijving aangepast. ‘Gay’ wordt omschreven als homo en niet als homoseksueel. De geaardheid wel, de seksuele daden niet. Hoeve: „We hebben de bijbel als richtsnoer genomen.” Het nieuwe woordenboek is niet alleen voor de reformatorische scholen bestemd. „Daar kwamen zelfs niet eens de eerste enthousiaste reacties vandaan”, zegt Hoeve. „We hebben ook vrijgemaakt gereformeerde en protestants-christelijke scholen aangeschreven. Wat goed is voor onze kinderen, is voor anderen ook niet slecht. Verschillende van die scholen reageerden heel snel en heel positief.” Om een uitgave rendabel te maken, moesten de vijf scholen zich garant stellen voor afname van 2500 exemplaren. Hoeve: „Toen we van vijftig scholen een toezegging binnen hadden, konden de drukpersen gaan draaien.” Het nieuwe woordenboek is – door de kleinere oplage – 2 euro duurder dan een standaard woordenboek van 11,95 euro. Hoeve: „Maar dat is het dubbel en dwars waard. Voor dat bedrag komt er een woordenboek bij de kinderen op de tafeltjes te liggen dat verantwoord is en waarbij kinderen niet het grootste plezier over schuttingwoorden of seksuele grapjes hebben.” De Besturenraad, een overkoepelende adviserende organisatie van het christelijk onderwijs, zegt geen voorstander te zijn van een apart gekuist christelijk woordenboek. „Christelijk onderwijs staat midden in de samenleving, dan moet je geen woordenboeken gaan aanpassen aan je eigen wereldbeeld”, zegt een woordvoerder van de Besturenraad. conservatisme viert hoogtij de laatste tijd. :( |
Wat je niet leest, bestaat niet. Wat niet in je woordenboek staat komen je leerlingen niet te weten, dus kunnen ze er niets mee...
Heeeeele diepe gedachte. Naja, als zij dat zo graag willen. |
Sinds wanneer is 'kuisen' een Nederlands-Nederlands woord? ;)
De Besturenraad heeft trouwens gelijk, christelijk Nederland moet niet zeiken en zich gewoon aanpassen aan de hedendaagse realiteit. Of denken die lui van die basisschool echt dat kinderen niet zelf achter de woorden komen die ze zo angstvallig uit het woordenboek hebben gehaald? |
Als ze in Staphorst wonen niet.
Ik vind dit ethisch reveil van klein christelijk Nederland maar niks. En vooral dat er nog op ingegaan wordt ook. Naja, als je maar betaalt he. (De leerkrachten en ouders hadden toch net zo goed met tipp ex de schoolwoordenboeken kunnen behandelen? Leuk werkje voor op de ouderraadvergadering.) |
Gaan ze ook de bijbel aanpassen? De hoer van Jericho? De uitspattingen in Sodom en Gamorra? En wat de heren van Sichem met Dinah deden?
|
tiswah
christentuig :rolleyes: |
Komen andere goden er ook in voor, of worden die ook geschrapt?
|
tja, ik vind het belachelijk. maarja, van dale wil gewoon meer boekjes verkopen.
|
Tegen indoctrinatie op school. Mijn naam is Napoleon als die scholen daadwerkelijk goed en onpartijdig onderwijs bieden als ze dit soort dingen financieren.
Maar ja, gristentuig, tiswah. |
Ik vind homo trouwens onchristelijker dan homoseksueel, aangezien dat laatste de nadruk legt op de sesuele practijken, en niet op het algemene zijn des persoons.
|
Stelltje whiners, die christenen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gristenen hebben geen priesters. Daar zit het verschil hem juist in. Daar ging die hele sakkerse reformatie over, of je een priester nodig had als bemiddelaar tussen de mens en God zelf. De RK kerk vond van wel, Luther vond van niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik vind het zo leuk dat die mensen dus wél eerst alle "vieze" woorden hebben op zitten zoeken en waarschijnlijk zelfs hebben besproken waar de grens lag.
"homoseksualiteit mag er niet in staan hoor" "nee inderdaad, seks is vies en homo's zijn niet zoals god het bedoeld heeft" "en sexy dan?" |
Vond het ook nogal overtrokken. Toen ik op de basisschool een ZAKwoordenboek kreeg van de meester, heb ik daar met mijn tafelgenoot smakelijk om gegniffeld, evenals om de woorden die erin staan. Het is gewoon hoe je ermee omgaat.
Gisteren op het Jeugdjournaal ook een meisje dat zei "er niet van gediend te zijn om woorden als nitwit, seksisme (<- seksisme = discriminatie op grond van man- of vrouw-zijn!) en pik in het woordenboek stonden". Penisnijd misschien? Onee, staat niet in het woordenboek, dus weet ze niet... Maar je kunt heerlijk gaan censureren, zoals de eufemisten der Aarde, de Amerikanen, naar hartelust doen. Het lost alleen zo weinig op, want het begrip blijft. Van loo via bathroom en men's room naar washroom, toch blijft het een pisbak. |
Citaat:
|
Citaat:
En ik vind het onzin. Kinderen gniffelen toch wel en krijgen toch wel hier en daar wat mee. En ik kan me overigens niet herinneren dat wij vroeger speciaal op zoek gegaan zijn naar 'spannende' woorden. De simpele dagelijkse woorden als aftrekker waren al genoeg voor een lachstuip. En zoals juno zegt, wat met de Bijbel, die is ook niet zo lief? |
tiswah (n)
het is niet te vraag wat er uit een woordenboek gaat, maar wat er in een woordenboek moet staan. alle woorden zijn er ooit ingekomen en het is zinloos woorden er in te houden die geen betrekking hebben op het noodzakelijke leren van het kind. "ze komen het toch wel te weten", juist, daarom. de primaire taak van de school ligt ergens anders, dus deze woorden er wel in zetten heeft weinig betekenis. als die dingen dan uberhaupt niet stroken met de opvoeding, lijkt het me nog zinlozer ze er wél in te plaatsen. en wat zál de algemene ontwikkeling achterblijven, als de kindertjes niet geconfronteerd worden met "schuttingwoorden, vloeken, vulgaire taal en seksueel getinte woorden". geen seks meer op tv voor een bepaalde tijd? kom nou, kinderen moeten toch weten wat er speelt. neu, laat ze liever nog even afstand nemen van "schuttingwoorden (..)". |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ai, die definitie is op elke denkbare manier in conflict met hun handelen. |
Ik vind het een spijtige evolutie, maar ouders zijn bij deze ook geïnformeerd en ik vind dan ook dat er een plicht bij de ouders rust.
|
Citaat:
|
Geen gekuist woordenboek Van Dale
Uitgever Van Dale komt terug van zijn besluit om een christelijk woordenboek uit te brengen. Een gekuist woordenboek zonder vloek- en schuttingwoorden zal de onafhankelijkheid van Van Dale in gevaar brengen, vindt de directie nu. Gisteren nog maakte de uitgever bekend dat vijf reformatorische basisscholen in Staphorst om de gekuiste Van Dale hadden gevraagd. Ze hadden beloofd om minimaal 2500 exemplaren te kopen. Van Dale zou de pocketuitgave volgende maand op de markt brengen. Volgens de directie blijkt uit de vele reacties dat de geloofwaardigheid van Van Dale op het spel stond. http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007...87C1F7E5A.html |
Citaat:
even een paar leuke woorden voor staphorst :) co·pro·fa·gie (de ~ (v.)) 1 het eten van uitwerpselen cun·ni·lin·gus (de ~) 1 seks, bestaande uit het stimuleren van de vrouwelijke geslachtsorganen met de tong ona·nie (de ~ (v.)) 1 masturbatie van mannen pe·nis (de ~ (m.), ~sen) 1 mannelijk geslachtsorgaan => fluit, het derde beentje, het mannelijk lid, jongeheer, leuter, lid, lul, mannelijkheid, piel, piemel, pik, pisser, plasser, potlood, sannie, snikkel, tamp, tampeloeres, zwengel be·krom·pen (bn.) 1 beperkt in opvattingen => benepen, dun, enggeestig, enghartig, geborneerd, huisbakken, klef, klein, kleindenkend, kleingeestig, kleinsteeds, kleinzielig, kneuterig, pietluttig; <=> onbekrompen 2 krap poes1 (de ~, ~en/poezen) 1 vrouwtje van de kat => kattin 2 kat 3 knappe vrouw => stoeipoes 4 [inf.] vagina 5 troetelnaam dis·cri·mi·na·tie (de ~ (v.)) 1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde kenmerken => achterstelling 2 onderscheiding |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, ontopic is het leuk om te zien dat de ophef de uitgave van dat gecensureerde woordenboek kon voorkomen, het betekend dat er nog wel degelijk een vuist te maken is tegen fundamentalisme. |
Waarom kan ik me hier toch niet druk om maken?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij jouw reactie moet trouwens wel worden aangetekend dat niet elke gelovige zijn dominee/pastoor/whatever blindelings volgt. |
Citaat:
Citaat:
|
Lekker boeiend zeg. Als die mensen zo'n woordenboek willen hebben, nou en? Er zijn genoeg andere dingen waar we ons druk om moeten maken.
|
Citaat:
(en nee, dat is helaas geen slippery slope-drogreden, omdat het in sommige gevallen wel degelijk zo is dat scholen foutieve informatie onderwijzen uit overtuiging) |
Citaat:
|
Citaat:
Feit is dat er bepaalde fundamentalistische groepen zijn die invloed hebben op scholen of hun best doen dat te bereiken, om dat te gebruiken voor propagandadoeleinden. Dat is de reden voor mijn lidmaatschap van de Bond Tegen de Bond Tegen het Vloeken en dat ik zo val over een apart woordenboek. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar op zich heb je gelijk. El Moumni is marginaal met een aanhang van een stuk of tien. Gristentuig van de Veluwe is een groep van een formaat dat ze een serieuze bedreiging voor de vrijheid kunnen vormen, wat zich ook regelmatig uit in allerlei pogingen de rechtstaat aan te tasten. Te hopen is dat dat snel uitsterft en de nieuwe generatie minder fundamentalistisch ingesteld is. |
Ach ende wee, welck een dramae!
|
even tussendoor. een woordenboek op de basisschool is toch enkel bedoeld voor het om leren gaan met een woordenboek? that´s makes the difference: ca. 15.000 tegenover 268.826 trefwoorden. volgens mij is het discutabel kinderen op déze manier kennis te laten maken met de wereld van seks- en schuttingwoorden (de laatste lijkt me al niet van toepassing). als je ervoor kiest het kind niet de volledige van dale, en dus het volledige begrip van de nederlandse taal aan te bieden, lijkt me de stap tot het onthouden van kennis van dingen die niet noodzakelijk zijn, ook klein. noodzakelijk hangt af van het leerdoel wat met een woordenboek op de basisschool beoogd wordt.
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Complete onzin om een woordenboek zijn woordenschat te beperken. Maar Staphorst kennende laten ze het woord incest wel staan. ;)
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28. |