![]() |
6vwo niet halen.. wat nu?
Een goede vriendin van mij zit nu in 6VWO. Ze is al een keer in klas 2 blijven zitten. Dit jaar gaat ze haar diploma 100% zeker niet halen door persoonlijke problemen. De vraag is, wat nu verder? Ze kan niet nog een keer het jaar overdoen op die school, omdat ze ergens anders gaat wonen.
Ze wil graag Taalwetenschap studeren, mogelijk via het hbo (Logopedie).. Het is sowieso al zeker dat ze dit jaar iig niet afmaakt. Opties: 1. Andere middelbare school zoeken en daar nogmaals VWO6 doen.. Probleem is alleen dat ze dan weer met vakken zit, sommige vakken worden op sommige scholen niet aangeboden, andere profieleisen bij C&M, etc 2. Vavo doen en zo HAVO of VWO halen.. Wat zijn de opties? En dan in Nijmegen of Groningen? En kost dat geld? Etc 3. Iets anders? Hopelijk kunnen jullie me helpen, het is iets wat echt speelt, en er moet een oplossing gevonden worden. |
Wat wil ze zelf het liefst? Dat lijkt me het belangrijkste.
|
Citaat:
|
Er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom dat niet mag.
Als ze sociaal niet sterk is kan ze wat dat betreft juist beter wel naar school gaan, denk ik. :o Logopedie lijkt me voor een sociaal niet sterk iemand niet zo'n heel passende opleiding btw... :o Maar goed, vavo zou idd kunnen. De meeste ROC's bieden vavo aan (staat dan wel op de website ed), laat haar eens een ROC uit de buurt bellen om om informatie te vragen. Alles kost geld, gewoon middelbaar onderwijs ook. Vavo zal wel duurder zijn, maar volgens mij niet totaal onbetaalbaar oid. |
En via google (op vavo nijmegen en vavo groningen):
http://www.roc-nijmegen.nl//educatie/index.php http://www.groningen.nl/functies/pag...?parameter=500 |
Citaat:
|
Misschien zijn deelcertificaten wat voor haar? Dan kan ze de vakken gewoon bij elkaar sprokkelen en ze desnoods volgend jaar afnemen.
|
Citaat:
|
Bestaat er geen regeling dat een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo gelijkwaardig is aan een havo-diploma? Volgens mij bestond er voor 4 naar 5 havo wel ooit zo'n regeling voor een mavo diploma. Ik weet ook verder niet of dit ook meegenomen is naar het vmbo. Er staat me simpelweg heel vaag iets van bij, misschien dat iemand hier er meer over weet.
|
Citaat:
|
Citaat:
(En sowieso staat een overgangsbewijs nooit gelijk aan een diploma. Het geeft je misschien wel toegang tot een vervolgopleiding, maar het staat niet gelijk aan een diploma). |
VAVO is net zo duur als normaal middelbaar onderwijs. Misschien zelfs iets goedkoper, omdat je geen schoolreisjes en minder faciliteiten hebt en al die onzin. Je gaat puur voor je schoolvakken, niks meer niks minder.
Voordeel is ook dat je 4 & 5 HAVO in één jaar kan doen, evenals 5 & 6 VWO in één jaar. En als je een (of meerdere) vakken niet haalt met je eindexamen kan je het jaar erop gewoon die vakken opnieuw doen. Voor je voldoendes krijg je certificaten. Bijna ieder ROC in Nederland biedt VAVO aan, dus zoek gewoon even naar het ROC bij je in de buurt en informeer daar dan. Nuff' said :) |
Als ik nu 1-2-3 zou moeten kiezen zou ik voor vavo gaan. Dan ben je toch van een middelbare school af en haal je een goed diploma.
|
Citaat:
Ik zit zelf in Groningen op 't vwo-sprint.. Voor mij wel erg druk doordat ik geen vrijstellingen heb - maar alsnog heb ik er goede ervaringen mee. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32. |