Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Nieuwe CRT, mogelijk? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1537880)

D@mien 01-02-2007 23:34

Nieuwe CRT, mogelijk?

Een paar maandjes geleden heb ik ook al eens een topic aangemaakt over een nieuwe monitor. Toen was ik er vrijwel zeker van dat ik een TFT wilde hebben, maar aangezien mn trouwe CRT schermpje het toen nog goed deed zag ik nog geen echte noodzaak om er 1 te kopen.

Nu heeft m'n schermpje het klassieke 'Ik ga dood-syndroom'. (Mn scherm is soms helemaal geel..eerst loste een paar rossen dat wel op maar nu niet meer..)
Ik heb dus nu echt een nieuwe monitor nodig.

Mijn opvatting is sinds een paar maanden geleden veranderd t.o.v schermsoort.
Ik weet nu zeker dat ik een CRT scherm wil hebben die hoge resoluties aankan, omdat dat met het gamen zeer chill is.

Ik vraag me alleen af of er in de winkels nog wel CRT schermen te krijgen zijn, en zo ja welke er dan goed is.
Het liefst heb ik een 19" scherm.
Ik heb alleen nog maar een scherm van de Philips gezien maar of dat wat is weet ik niet..
Kwa prijs zal het volgens mij niet hoger hoeven dan zo'n €150.
Hebben de nieuwere CRT schermen ook een DVI ingang, of maakt dat voor CRT geen hol uit?

Nocturnal 01-02-2007 23:45

Ik zou eerst eens proberen om een goede tweedehands CRT te zoeken, die kosten tegenwoordig geen drol meer ook al werken ze nog perfect. Helaas voor je heb ik net mijn 19" Eizo verkocht voor €50,- ivm met de aanschaf van een laptop.

Hakuna 02-02-2007 01:20

Wie wil er anno 2007 nog CRT hebben, veel LCD monitoren hebben al een hoge resolutie. Het enigste waar CRT (nu nog) beter in is tov LCD is de kleurweergave en helderheid, maar dat wordt bij LCD met het jaar steeds beter. ;)

]{ing 02-02-2007 09:26

Citaat:

Cornel schreef op 02-02-2007 @ 02:20 :
Wie wil er anno 2007 nog CRT hebben, veel LCD monitoren hebben al een hoge resolutie. Het enigste waar CRT (nu nog) beter in is tov LCD is de kleurweergave en helderheid, maar dat wordt bij LCD met het jaar steeds beter. ;)
Dat is niet perse waar, kleurweergave bij LCD kan ook heel goed zijn, daar betaal je alleen meer voor dan CRT:

Citaat:

Expanded Color Space Meets Professional Needs

Color Reproduction AreaGraphics professionals are well aware that a totally digital workflow and the ability to do soft proofing results in higher efficiency and lower costs. Many also want to switch to space-saving LCD monitors, but are hesitant to do so because of concerns regarding the color accuracy required for professional color work. EIZO's solution is the ColorEdge CG221: an LCD monitor that covers the Adobe RGB color space. It thus encompasses not only the sRGB color space, widely supported by many computer monitors, operating systems and digital cameras, but also the ISO-coated and US web-coated CMYK color spaces used in printing. This ultra-high-performance monitor finally provides all the color reproduction capabilities graphics professionals have been seeking, in the compact LCD format.

http://www.eizo.com/products/graphic...repro_area.jpg
Nu weer ontopic: een nieuwe CRT is zeker mogelijk, maar je kunt slechts uit een aantal modellen/merken kiezen.. Het nut van een DVI ingang op een CRT zie ik niet in. CRT's werken nog altijd analoog, dus een DVI ingang zou betekenen dat het signaal intern alsnog geconverteerd moet worden terug naar een aanaloog signaal.

Gimme more beer 02-02-2007 11:25

Citaat:

D@mien schreef op 02-02-2007 @ 00:34 :
Hebben de nieuwere CRT schermen ook een DVI ingang, of maakt dat voor CRT geen hol uit?
DVI is TFT-only en dat is ook heel logisch :)

nare man 03-02-2007 01:53

Ik heb recentelijk een Viewsonic P227f gekocht. 22" perfect flatsquare CRT, eigenlijk 'het definitieve model'. 20.5" visible, maximale resolutie 2048 x 1536 @ 80 Hz, ik gebruik 'm zelf op 1280 x 960 @ 120 Hz. Gruwelijk scherp en stabiel beeld, totale resolutievrijheid, geen gezeik met dode pixels, vertraging, ghosting of backlight bleeding. Kost je wel vijfhonderd eu, maar dan heb je ook wat.

Wil je meer info, PM of mail even, ik heb niet zo'n zin om weer met allerlei nerds de TFT vs CRT-discussie te gaan voeren hier.

JBX 04-02-2007 00:45

Ik gebruik op dit moment een CRT monitor van hp (de v72): wat een mooi ding is vind ik, werkt goed en is 17inch. Kan 1280x1024 perfect aan.

Ivm ruimte wil ik een TFT gaan kopen, dus als jij mijn scherm wilt kopen...

Maar, als je persé een nieuwe wilt: KIJK HIER. Alhoewel ik niet echt begrijp waarom je zoveel geld aan een CRT zou uitgeven. Maarja, dat is mijn mening.

SisterOfMercy 04-02-2007 07:08

Citaat:

Ja, en contrast en reactiesnelheid en en en en..

Wat leuk is: Een 24" breedbeeld CRT monitor. Ze zijn er. En niet alleen dat ouwe barrel van dell. Sony of Compaq maakte die dingen.

]{ing 04-02-2007 15:27

Citaat:

JBX schreef op 04-02-2007 @ 01:45 :
Maar, als je persé een nieuwe wilt: KIJK HIER. Alhoewel ik niet echt begrijp waarom je zoveel geld aan een CRT zou uitgeven. Maarja, dat is mijn mening.
Is nog altijd beter dan een TFT van hetzelfde geld dacht ik zo.

Dittrich 04-02-2007 20:09

Er bestaan meer winkels dan enkel alternate.
Kijk anders eens gewoon hier.
Echt heel veel CRTs zijn er idd niet meer te koop, maar ze zijn er wel degelijk, gewoon een kwestie van wat zoekwerk :)

nare man 05-02-2007 23:34

Citaat:

]{ing schreef op 04-02-2007 @ 16:27 :
Is nog altijd beter dan een TFT van hetzelfde geld dacht ik zo.
Klopt. De verschillen lopen nogal uiteen per prijspeil. Als je op 200 euro zit, dan heb je voor dat geld een goed 19" TFT-scherm, weliswaar TN, maar toch acceptabel voor huis-, tuin- en keukengebruik. In elk geval veel beter dan een 19" CRT-bakkie van 200 eu. Maar ga je op de 450+ euro zitten, dan heb je voor dat geld een veel betere 22" CRT, die op alle vlakken beter presteert dan een vergelijkbare 19" PVA-TFT (bijv. Viewsonic VP930, EIZO S1931).

Pr0xy 07-02-2007 01:14

Citaat:

Ik zou ook voor CRT gaan als mijn huidige scherm ermee zou stoppen. Ik vind een groot nadeel van TFT nog steeds dat als je iets anders gaat zitten, de kleuren meteen veel vager worden. Verder hou ik sowieso niet van standaard resoluties in de verhoudingen 16:9, 16:10 en 5:4, bij smalbeeld (TFT-)beeldschermen is dat laatste regelmatig in gebruik, namelijk 1280x1024 i.p.v. het logische 1280x960.

CRT's zijn nog wel te krijgen, al komen ze in veel lijsten van computerbouwers niet meer voor. Maar dat wil dus niet zeggen dat ze deze schermen niet hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.