![]() |
is kotsen slecht voor je?
nou zie vraag, is kotsen slecht voor je
ik ben al een tijdje ziek en ik kots me wat af, maar ik was benieuwd of het nou ook schade toebrengt (aan jezelf, dus niet aan anderen ;)) alvast bedankt |
Het kan je slokdarm irriteren en het is niet goed voor het glazuur van je tanden, maar een normaal griepje zal doorgaans geen blijvende schade aanrichten.
|
hoeveel kotsen doet dat dan wel?
heb hier al 2 weken last van namelijk ;) |
Die klachten ontstaan bijvoorbeeld bij mensen met een eetstoornis die daar bij braken, echt langere termijn dus.
Maar als je al 2 weken klachten hebt en niks binnenhoudt zou ik even langs de huisarts gaan. |
ik ben eergister ook al geweest ;)
en ik ben aan de betere hand, maar ik was gewoon benieuwd, want men maag staat wel op zen kop :P maar bedankt voor de snelle reactie |
wat bloem zegt.
plus dat ik iig altijd last heb van spierpijn als ik dagen lang heb gekotst (gelukkig al jaren geleden voor mij). En een vervelend gevoel bij het stukje tussen mijn neus en keel...zurig en naar. beterschap :) |
Gevolgen van frequent en langdurig braken:
- Uitdroging en de verschijnselen die daarbij horen (droge huid, brosse nagels, dun en droog haar) veroorzaakt door vochtverlies. - Een verminderde vulling van de bloedvaten/Een te lage bloeddruk veroorzaakt door vochtverlies en het verlies aan elektrolyten. Een te lage bloeddruk veroorzaakt een verminderde doorbloeding van de huid en de extremiteiten waardoor deze een blauwpaarse kleur krijgen, duizeligheid en flauwvallen. - Bradycardie (een te lage hartslagfrequentie) veroorzaakt door verlies aan met name kalium (een van de belangrijkste elektrolyten); kalium is noodzakelijk voor contractie van hartspiercellen. Daarnaast nemen de hartspiercellen in volume af (hypoplasie) en in aantal (hypotrofie). - Mechanische schade. Braken kan gepaard gaan met flink wat geweld en drukverhoging; in zeldzame gevallen kan dit leiden tot maagbloeding, scheurtjes in de slokdarm, ribfracturen en lucht tussen pericard en hart, tussen pleura en long of onder de huid. - Schade aan de maag, slokdarm, keelholte, speekselklieren en gebit door de bijtende werking van het maagzuur. - Metabole alkalose: er gaat veel zuur verloren waardoor de pH van het bloed stijgt. Dit verschijnsel wordt versterkt door uitdroging aangezien er dan ook via de nieren veel zuur verloren gaat. - Een tekort aan magnesium. Dit geeft klachten als verwardheid, spierzwakte, kramp en hartritmestoornissen, en bevordert bovendien het verlies van kalium via de urine. - Botdemineralisatie, veroorzaakt door een tekort aan met name fosfaat, calcium en eiwit. - Stijging van de concentratie van endogene opïoden in het bloed. Dit is mogelijk de biologische component die het ontstaan van verslaving aan opgewekt braken bevordert. Daarnaast stimuleren deze stoffen de eetlust. - Het ontstaan van oedeem. Bij vochtverlies produceert de hypothalamus ADH (Anti-Diuretisch Hormoon) dat aldosteronproductie door de bijnieren stimuleert, en aldosteron zorgt ervoor dat de nieren de urine meer concentreren; op die manier gaat er minder vocht verloren en kan er oedeem ontstaan. Vooral nadat het braken gestaakt is, is deze oedeemvorming opvallend, omdat de ADH-afgifte nog enkele dagen tot weken hoog blijft. Overigens blijkt bij braken ongeveer de helft van het gegeten voedsel verteerd te worden. Hmja, dit is héél veel informatie die misschien niet eens van toepassing is op de vraag die de TS heeft, I know :o.. Maar ik stond er echt versteld van dat braken zo véél negatieve effecten heeft op je lichaam, en dat wilde ik met jullie delen. Sorry :bloos: :p. |
Citaat:
|
Mja je verliest voedingsstoffen en vocht. En zoals Bloem al zei: het is slecht voor je tanden.
2 weken ziek en kotsen is niet goed (sowieso niet), maar je zal er geen schade door oplopen. Misschien is het wel een optie om wat voedingssupplementen te slikken? Ik weet het niet.. ik roep ook maar wat. :) Maar ik kan me voorstellen dat dat het gebrek aan voedingsstoffen gedeeltelijk oplost en je gezondheid verbetert. |
Citaat:
|
Ik zie ook niet echt fouten hoor, dus ik ben ook benieuwd...
|
Citaat:
|
Toen ik een keer zwaar ziek was, heb ik daar gekneusde ribben aan overgehouden :o
|
en het feit dat je metabolisme op hongerstand schakelt, waardoor je daarna ipv gewoon je eten verteert veel meer als vet op gaat slaan (zo kom ik aan mn buikje)
|
Typisch geneeskundig automonteur gelul weer
Geneeskundige boeken kloppen vaak geen zak van, althans niet als je naar de details gaat kijken ;) |
Citaat:
Ik zou toch maar wat blij zijn als mijn motortje blijft lopen en alles goed gesmeerd blijft. Typische opmerking :p |
die oedeemvorming zie je toch ook bij kinderen in de derde wereld? (of haal ik nu wat door elkaar? ) alleen is dat door tekort aan voedinsstoffen e.d. wat uiteindelijk ook een gevolg is van veel kotsen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51. |