![]() |
Ouders wantrouwen cito-toets
Het aantal ouders van basisschoolleerlingen dat geen vertrouwen heeft in de uitslag van de Cito-toets, is stijgende. Daarom zien commerciële bureaus die schooladviezen afgeven hun klandizie hard groeien. Dat bericht het AD na een rondgang bij deze bureaus.
De Cito-toets wordt de komende drie dagen afgenomen op 80 procent van de basisscholen onder 157.000 leerlingen in groep 8. De test zal in belangrijke mate bepalen welk vervolgonderwijs deze kinderen mogen volgen. Arnold Groos, een orthopedagoog die in Den Haag een praktijk voor onderwijsleerproblemen voert, vertelt dat hij dit jaar zestig verzoeken voor een schoolkeuzeonderzoek kreeg, twee keer zoveel als vorig jaar. Ook andere bureaus zien een significante stijging in de klantenkring. Over de oorzaak verschillen zij echter van mening. De één stelt dat ouders veel mondiger zijn geworden en een schooladvies niet zomaar voor lief nemen. De ander wijt de stijging aan het negatieve imago van het vmbo. "Ouders zien het liefst dat hun kind naar havo/vwo gaat". Hoewel geen exacte cijfers bekend zijn, signaleren de bureaus dat hun adviezen regelmatig afwijken van het schooladvies. Groos: "We constateren dat leerlingen dyslectisch zijn, faalangst hebben of juist hoogbegaafd zijn. Zij scoren bij klassikale testen vaak laag omdat ze niet zo snel informatie verwerken." Ouders betalen voor een externe schooladvies een bedrag tussen de 350 en 700 euro. "Geldklopperij" vindt Directeur Rob Limper van VOO, de oudervereniging in het openbaar onderwijs. Maar hij kan de onrust van ouders wel begrijpen. "De Cito-uitslag is jammer genoeg steeds vaker doorslaggevend bij de toelating tot een middelbare school." |
alleen een toets mag dan ook nooit doorslag geven. er komt zoveel meer kijken dan het inzicht op dat moment. kinderen kunnen boven dat inzicht of niveau presteren, eronder. bevestigt het belang van een instroombrugklas. daarom moeten ouders (hoewel hun rol vaak disctabel is) en leerkrachten een belangrijk aandeel kunnen nemen in de uiteindelijk keuze.
ik vind het een vervelend fenomeen dat ouders kinderen willen brengen waar ze niet kunnen komen. aan de andere kant wordt "de toets" door deskundigen ook niet al te serieus genomen, gezien oa bovenstaande voorbeelden. maar niet minder dan vroeger, lijkt me, dus ik vind de twee oorzaken die genoemd zijn wel tot de mogelijkheden behoren. helaas dan. |
wat erger is is dat leraren ook hun advies baseren op de citoscore mijn zusje bijvoorbeeld had een hoge citoscore en kreeg vwo advies terwijl aan begin van het jaar de leraar nog vertelde dat het een havo advies zou worden
gelukkig ben ik succevol dankzij wantrouwende cito ouders mavo cito score ftw :cool: |
Je bent als school natuurlijk slecht bezig als je een vervolgstudie baseert op zo'n momentopname.
Van de mensen die ik ken zijn er echter weinig tot geen die op basis van alleen de Citotoets een advies kregen, het ging veel vaker om de ontwikkeling door de jaren. Is er ook een reden waarom scholen dan steeds vaker de Cito als uitgangspunt nemen? |
Ik heb nooit een cito toets gehad (y) :p
En het is inderdaad een slechte zaak als ouders bureaus om andere toetsen gaan vragen in de hoop dat hun kind hoger advies krijgt, wat heb je daaraan als je kind het toch niet aankan en vervolgend 2 keer blijft zitten (n) |
een school moet in hun advies natuurlijk nooit alleen afgaan op een Cito-toets, maar dit is wel een handig onderdeel van de hele beoordeling van een kind.
het nare aan dit artikel vind ik dat het weer een voorbeeld is van ouders die het gezag en de kennis van de school negeren. dit is een lichte vorm van de ouders die een leraar in elkaar slaan omdat hun zoontje een uur moest nablijven uit straf. als de uitslag ons niet bevalt, dan gaan we door met testen totdat het een keertje per ongeluk wel goed is. vertrouw je niet op de kundigheid van de school, stuur je kind dan naar een andere school, maar denk niet dat jij de leercapaciteiten van je kind beter kunt beoordelen dan de leraar die er elke dag mee bezig is. verschrikkelijk die ouders die zeggen "mijn kind is beter dan het vmbo" alsof er iets mis is met kinderen die naar het vmbo gaan? ik vind het respectloos tov je eigen kind om hem naar de havo/ het vwo te sturen als het daar niet helemaal thuishoort. |
Citaat:
het niveau van de gemiddelde basischool leraar(es) is nou niet om over naar huis te schrijven zie alle commotie rond rekentoetsen etc |
Citaat:
ik zeg alleen dat als de basisschool adviseert om een kind naar het vmbo te sturen, dat het dan slecht is dat ouders hun kind naar de havo sturen omdat ze zich anders schamen voor hun vrienden en kennissen (want ja, die ouders heb je heel veel in dit land) veel ouders kennen hun kind amper, maar willen gewoon dat het goed presteert. het rekenniveau van de basisschoolleraar is niet echt van belang imo. de leraar is iedere dag met het kind bezig en kan beter inschatten wat het kind kan. dit in combinatie met de citotoets (want die wordt niet door slechte pabo-studenten gemaakt) is meer waard dan een ouder die per se wil dat zijn kind havo of vwo doet. als je al niet meer op de school gaat vertrouwen, wat dan nog? en ik kan me indenken dat veel ouders die privétesten (en wie waarborgt daar trouwens de kwaliteit?) alleen geloven als het de gewenste uitslag oplevert. |
Een citotoets alleen is geen goed beeld, maar je bent ook wel raar als je het gaat 'wantrouwen', de citotoets geeft namelijk wel degelijk een goed beeld van wat een kind op het moment van groep acht kan op het gebied van rekenen, taal en verbanden leggen.
Dat hoeft niet de maximumcapaciteit te zijn, maar wat koopt een kind ervoor dat het meer kan als het wel van school moet omdat dat er niet uit komt? Wat je wel moet wantrouwen zijn zelfbenoemde experts die wel denken te weten wat een kind kan, en op basis van een paar daagjes observeren dat al denken te weten. Dat zijn de werkelijke retards. Zelf adviseerde zo'n 'expert' mijn ouders mij maar naar een lomschool te sturen. Puur een resultaat dat de man te dom was om te bevatten waar ik me tegen die tijd al mee bezig hield, want hoeveel van dat soort amateur-onderzoekers weten nu hopen over paleontologie? Maar ja, het beeld is duidelijk denk ik. De citotoets is niet alles, maar wel zeer bruikbaar. |
Scholen moeten ook gewoon iedereen toelaten. De CITO-toets zegt wel iets over de intelligentie en het leervermogen van het kind, maar dan vooral t.o.v. de klasgenoten. De score wordt voor het grootste deel bepaald door het niveau van de basisschool, niet van de leerling. Daarom kan een slimme leerling die op een slechte basisschool zit vaak nog best havo of vwo aan, terwijl de cito-score op vmbo duidt.
Reden te meer om de CITO-toets verplicht te stellen voor alle leerlingen, en scholen met consistent lage scores aan te pakken. |
Citaat:
ongefundeerde onzin in nederland zijn moeders gemiddeld het meeste tijd van europa met hun kind bezig participatie van vader s is ook heel hoog etc de leraar zit in een klas met 30 kinderen waarom zou die automaisch eenbeter beeld hebben dan de ouders duie hun kind iedere dag prive zien helemaal als je het ouders zijn die hoger opgeleid zijn dan de leerkracht ja wnals een leraar de havo heel moeilijk vond heeft die vaaak een vertekend beeld van het vwo eh de meeste van die testen zijn standaard testen en die zijn echt wel van goede kwaliteit natuurlijk heeft de school het niet altijd fout ofzo en er zijn ook ouders met een blinde liefde voor hun kind of een prestratie drang maar ik zie niet waarom je zon absoluut blind vertrouwen in de school wil hebben ze zijn niet heilig ofzo |
Citaat:
op gymnasium waar ik op zat was de minimum score 543 ofzoiets |
Citaat:
Een lerarenopleiding is niet zo gek veel waard, maar dat zul je ze toch na moeten geven. ;) |
Citaat:
hoezo kwaliteiten ? ouders kunnen ook een opleiding hebben ? de ouders die actie ondermen zijn namelijk grappig genoeg meestal zeer hoog opgeleid de tokkies luisteren gewoon naar de school dus daar hebben we het niet eens over nou nee de pabo levert echt diep trieste gevallen af ik ken meerdere voorbeelden uit mijn omgeving waar het oordeel van de leraar er toch enigzins naast zaat (ik zelf bijvoorbeeld;)) |
Cito toets = crap.
Maar dat wist ik al langer :) |
Citaat:
|
Er zit ook zo iemand in mijn klas. Zijn vader/moeder wilden per se dat hij naar gymnasium zou doen en lieten hem een toelatingstest doen. Maar nu heeft hij wel, ondanks hard te leren, zes onvoldoendes op z'n rapport.
|
Bij mij klopte hij wel, bij al mijn vrienden ook, maar bij mijn stiefbroertje echt helemaal niet. Die had een zeer bedroevende score en doet nu VMBO (hoogste niveau) en gaat door naar de HAVO... Mijn school had volgens mij het beleid om alle resultaten, de cito-toets en de indruk van de leraar alledrie 1/3 mee te laten tellen geloof ik. Ik vind het wel een goede toets dus, want ik ken maar 1 iemand waarbij deze niet kloppend was.
|
pff bullshite. ik vond eerlijkgezegd dat de cito het beter had als de school. de leraren van mn basisschool vonden dat ik misschien net T kon doen, mn cito van 545 zei dat ik naar havo/atheneum kon.
nu surf ik met het groostse gemak door havo, ik heb meer vertrouwen in de cito dan in leraren. |
o, mijn broer zou naar het vroegere ivbo moeten. mijn ouders (ik weet niet wat de school verder vond) hebben hem op vbo c (dat onder die mavo) neergezet en hij heeft pasgeleden zijn hbo gehaald. zulke zaken zijn wel uitzonderingsgevallen (ik denk zowel faalangst als dyslectie, toen waren die begrippen denk ik nog niet zo populair), maar blindelings volgen is ook vaak dom.
dat je de zaak niet aan ouders toe kunt vertrouwen, zie je bij darkiekurd, ouders zijn verre van objectief. de school zou dat wel moeten zijn. die externe schooladviezen vind ik ook reiken naar geldklopperij: je ziet toch aan een doodnormaal rapport wel hoe een kind presteert? volgens mij hoef je geen pedagoog of onderwijskundige te zijn om de link te leggen tussen kunnen en willen of presteren en zo tot een oordeel te komen. ik haalde vroeger altijd tienen en wás (:o) leergierig, nu zit ik op het vwo, simpel. toen ik in groep 8 zat hadden we trouwens twee verschillende toetsen, en de uitkomsten verschilden behoorlijk, dacht ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
1. ze willen dat hun kinderen minimaal net zo hoog opgeleid zijn. als dat er niet bij de cito-toets uitkomt zoeken ze toch gewoon even verder totdat er een test is waar het kind wel slim lijkt, anders is het slecht voor hun eigen status. 2. hoogopgeleide ouders hebben grappig genoeg vaker het voorrecht om over wat meer geld te beschikken, zodat ze zo'n second opinion te kunnen laten doen. en wat laat jou denken dat er zo veel diep trieste gevallen van de pabo afkomen? iedereen zegt dat, dus dan zal het wel zo zijn? grappig genoeg maak je zelf trouwens nog een aantal basisschool-spelfouten, dus zo hoog is je niveau niet. misschien ben je niet verkeerd beoordeeld, maar een beetje over het paard getild door je ouders. diep trieste gevallen zijn dat, ouders die hun kinderen altijd op het hoogste niveau willen hebben. zielig voor de kinderen ook, dat worden vaak van die betweterige kinderen die altijd gelijk denken te hebben en zichzelf slimmer vinden dan de "tokkies" of anderen die minder scholing gehad hebben, terwijl ze dat niet zijn. |
Haal dan wel álle fouten eruit.
|
Citaat:
|
Dat zijn altijd van die paupers die gaan janken over een 'momentopname'.
|
Citaat:
Had ik ook hoor |
Citaat:
|
Tsja, als ouders dat nodig vinden. Goed voor de betreffende business lijkt me.
|
Ik snap opzich wel dat die ouders zich niet zo snel neerleggen bij die adviezen. Ik heb zelf 2 oudere zussen die uit de Cito een Havo-advies kregen, om vervolgens beide met moeite de Mavo af te ronden, en nu allebei een HBO-diploma op zak hebben. Zelf had ik een matige Havo-score uit de Cito en kreeg het advies om Mavo te gaan doen op de middelbare school. Uiteindelijk heb ik bijzonder makkelijk het VWO gehaald en ben ik nu een redelijke WO-student. Het ligt er volgens mij grotendeels aan de ontwikkeling die een kind doormaakt in de middelbare schooltijd. Welk niveau gaan zn vriendjes doen (kan zowel motiverend als demotiverend werken), hoe gaat het thuis, word het kind voldoende gestimuleerd om zn best te doen.. Ik zou als ouder sowieso nog zo'n 2e test laten doen als second opinion. Heel jammer van die 500 euro als er precies hetzelfde uitkomt, maar het kan een hoop gedoe schelen.
|
Citaat:
Is het eindexamen niet min of meer vergelijkbaar? :) |
Citaat:
punt 2: ik zeg niet dat de school heilig is, daarom is het ook een advies dat ze geven. als ouder stuur je je kind naar een school omdat je het een (basis) opleiding wil meegeven. ga dan niet achteraf zeuren over de kwaliteit van de school (na het "tegenvallende" advies dus). het advies dat kinderen meekrijgen is meer een statussymbool dan dat mensen er nuttige waarde aanhechten. alsof het advies een bindend advies is en een garantie voor de toekomst van een kind. je weet nooit hoe een kind van 12 zich gaat ontwikkelen, dus ga niet lopen zeiken als het kind op zn 18e een gymnasium-diploma heeft, terwijl het in groep 8 een vmbo-advies kreeg. dat betekent niet zonder meer dat het advies of de cito-uitslag fout waren. en over "dat gedoe over "momentopname": in het grote mensenleven draait het ook om momentopnames. sollicitatiegesprekken, jaarresultaten, sportprestaties. laat die ouders dan ook gaan klagen dat Nederland "eigenlijk" de WK-titel verdient. zo'n toernooi is ook maar een momentopname :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: een advies is een advies: je zit er niet je hele leven en vast maar je kunt er op dat moment wel je voordeel mee doen. |
Citotoets is prima, maar niet doorslaggevend. Iemand die onder de 530 haalt zal hoogstwaarschijnlijk geen academicus worden, dat lijkt me duidelijk, verder is er niet veel uit te halen. Ik haalde 'maar' 544 maar heb met 2 vingers in de neus het gymnasium afgesloten terwijl mensen met 550 al in het eerste jaar afhaakte.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind het wel jammer dat ouders altijd maar denken dat hun kinderen koste-wat-het-kost een hoger niveau moeten doen. Ik ken namelijk kinderen die al ploeterend hun Havo diploma hebben gehaald en toen MBO zijn gaan doen omdat ze dat veel beter lag. Deze wereld wordt niet gebouwd op de promovendi, maar op de metselaars en andere vaklieden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik sluit me aan bij meph: openstellen, instromen en vanaf daar verder begeleiden. |
Middelbare scholen kunnen leerlingen ook meer kansen geven. Mijn school geeft over het algemeen veel kansen aan leerlingen, wat tot gevolg heeft dat er veel zittenblijvers zijn. Maar als leerlingen het echt willen, dan moet je de kans als school geven. Alleen door die hoeveelheid zittenblijvers wordt de school door de inspectie op dat punt lager beoordeeld en dat is dus jammer, want mijn school geeft kansen aan leerlingen. Mijn school is hierdoor ook wel wat aan het veranderen. Eerst was er een grote brugklas en in die brugklas werd bepaald naar welk niveau je moest gaan. Dus citoresultaten werden verwaarloosd, zolang de school maar minimaal een VMBO-theoretisch advies gaf. Maar tegenwoordig heeft ook mijn school een VMBO-Havo brugklas en een Havo-Vwo brugklas.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik bedoel, als ik examens in kijk van het VMBO dan zie ik dat je bij aardrijkskunde vorig jaar punten kon verdienen met het bepalen van de grootste groep in een cirkeldiagram.. Is de rest van de wereld dan opeens zo slim of gaan ze er van uit dat de mensen die die examens moeten maken zo dom zijn? Om de een of andere manier kan ik ook de indruk niet van me af schudden dat alle naamsveranderingen en reoganisaties bedoeld waren om het LBO (Lager Beroeps Onderwijs, werd later VBO) hoger te laten klinken. |
Grote vraag blijft natuurlijk dat als een kind op zo'n CITO-toets niet normaal kan presteren, wat ie dan met de toetsen op de middelbare school gaat doen. Het zijn altijd en overal momentopnames.
|
Citaat:
|
Een chirurg kan wel schoonmaken, maar een schoonmaker kan geen openhartoperaties uitvoeren.
Maar het is wel zo dat alle mensen in principe nodig zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.