![]() |
Proefwerk verplicht herkansen
Hallo,
Ik heb een proefvertaling Grieks gemaakt op school, en mijn leraar wil geen cijfer geven op mijn toets omdat ik deze zou hebben gespiekt omdat mijn vertaling te veel zou lijken op een internetvertaling van www.latijnengrieks.com. Nu moet ik deze van hem verplicht herkansen. Dus ik heb dit aangevochten bij de coordinator, welke de leraar gelijk geeft en we dus een probleem hebben. Nu is mijn vraag: In hoeverre kan een leraar je verplicht laten herkansen als hij je niet gesnapt hebt tijdens het spieken? Ik ben op zoek naar ECHT bewijs, weet iemand of hier regels voor bestaan? Groeten Klaas |
Nee, er bestaan geen echte regels voor, echter je kan wel naar de examencommissie bij je op school stappen (of naar de daadwerkelijke rector). Deze staat nog altijd bóven de afdelingscoördinator/leider en maakt het uiteindelijke besluit.
|
Een proefvertaling herkansen?
Ik zou even in het leerlingenregelement ofzo kijken, als daar iets in staat. Ik ken de verdere details natuurlijk niet, maar het lijkt me onredelijk dat een leraar een sanctie kan opleggen gebaseerd op iets dat hij alleen maar denkt. |
Probleem is dat we op dit moment zonder rector zitten. Er zit nu wel een interim, maar deze houdt zich niet met leerlingzaken bezig.
|
Gaat het om een proefvertaling, of een vertaling die als SE meetelt?
|
Citaat:
|
Het lijkt me toch meer luiheid van je leraar dat hij zijn eigen toetsen niet maakt. Dat jij je dan goed voorbereid door teksten van het internet alvast te oefenen, lijkt me dan zijn probleem.
En mocht je het niet hebben gebruikt om te oefenen, dan zou ik het bij je examencommissie toch op die manier aandragen ;) Voor maatschappijleer gebruikte mijn docent trouwens ook oude examens. Die maakte ik van te voren en ik heb zo wel eens achten en negens gehaald. Daar kan hij dan toch weinig tegen inbrengen: ik had alleen maar geoefend! |
Latijnengrieks.com, de nostalgie :cool:
En ja, het is onwijs lullig voor je als je het er inderdaad niet vandaan hebt gehaald. Maar heb je enig idee waarom je leraar dat denkt? Want tja...dit is nogal vaag, het komt een beetje neer op de onzinredenering 'ik denk dat je hebt afgekeken want je antwoord is hetzelfde als op mijn antwoordmodel'. |
Ik zit in Gymnasium 5, het was een vertaling als voortgangtoets. Dus in principe gelden er geen examenregels.
|
Citaat:
|
Ik heb het idee dat je leraar je deze vertaling mee heeft gegeven naar huis en niet in de klas hebt moeten maken.
Klopt dat? (hoe kan je anders op een website spieken) |
Nee deze leraar heeft deze vertaling niet meegegeven naar huis of wat dan ook. Het was gewoon een vertaling in de klas als toets.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Vertaling uitprinten en erbij houden. En uit ervaring kan ik vertellen dat het niet opvalt.
|
Citaat:
|
Ik zeg niet excact hoe ik gespiekt zou hebben, want de mogelijkheid bestaat dat de desbetreffende leraar dit forum leest. Hij zegt dat hij het recht heeft om te zeggen van: 'Ik geloof niet dat je dit zelf gemaakt hebt, herkans maar!' Ik vraag me alleen af in hoeverre hij dat recht ook echt heeft.
|
Citaat:
|
Maar als je niet gespiekt hebt en de stof gewoon beheerst, dan is het toch ook niet erg om te herkansen? Haal je gewoon weer een voldoende.
|
Nee opzich snap ik het ook wel, en haal ik waarschijnlijk wel weer een voldoende, maar op deze toets had ik 0 fout en dus eigenlijk een 10.
|
Citaat:
|
Mwah valt mee, op de vorige proefvertaling had ik een 8.3
|
Hmm als ik het zo lees heb je dus wél gespiekt?
Anders is het haast onmogelijk om een 10 te halen voor een vertaling, er is altijd wel íets dat nét anders had gemoeten. Als je wel gespiekt hebt -> niet zeiken, gewoon herkansen en je dan vooral heel goed voorbereiden voor die herkansing want het komt een beetje lullig over als je nu een 6je haalt. Als je niet gespiekt hebt -> er werk van maken (hogerop zoeken, desnoods bij die interim) want dan heb je gewoon recht op die 10. |
Oh en volgende keer beter spieken! Dus geen hele zinnen overschrijven, de antwoorden in je eigen woorden omzetten en altijd een paar foutjes laten zitten. Zo deed ik dat altijd op de middelbare school :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16. |