![]() |
lessenserie over surrealisme
ik heb de opdracht gekregen een serie lessen te geven over surrealisme in groep 7 op een basisschool. ik vind het een ontzettend leuke opdracht maar ik weet niet hoe ik aan 5 lessen ga komen. de lessen moeten uit de volgende delen bestaan:
* beschouwen (een schilderij/foto bekijken en er over praten met de klas) * theorie ( de kinderen iets vertellen over een kunstenaar/stroming en daar vragen over stellen achteraf) * praktijk ( kinderen doen zelf iets, tekenen/schilderen/schrijven) *reflectie ( napraten over het eigen werk) ik wil in ieder geval een les doen over dali en een les over magritte(geïnsprieerd op "nocturne") maar veel verder kom ik niet.. ik wil ze ook een droom laten tekenen/schilderen en een surrealistisch opstel laten schrijven. heeft er nog iemand tips? |
Wat nu heel erg op opkomt volgens mij is het "pop surrealisme". Vooral voor jongeren is dat erg leuk, omdat het een mix is tussen een ietwat hippere stijl(modern strip/sprookjes achtig) en realistische stijl.
Bijvoorbeeld Zie hier een filmpie met de bekendere Pop Surrealisten: http://www.youtube.com/watch?v=pjXTTUCUkws Andere kunstenaars op dit gebied zijn volgens mij: - Joe Sorren - Jeff Soto - Tim Mccormick - Aaron Jasinski etc etc.... Ik denk serieus ook dat dit de meest invloedrijke kunststroming gaat worden in de toekomst, Het mainstream publiek zal het veel meer aanspreken, omdat het meer raakvlakken heeft met moderne vormgeving op het gebied van TV, Magazines en websites (MTV shizzle) en bovendien veel herkenbaarder is dan die Abstracte Arty Farty stijl die veel kunstenaars de laatste jaren hebben gehanteerd. Een ieder ziet wat wordt uitgebeeld. Maar goed dit is gewoon een amateuristisch voorspellinkje, want heb totaal geen verstand van wat speelt in de kunstwereld.. |
Zelf doen is het leukst (y). Dus zou ik zeggen laat ze zelf twee lessen bezig zijn.
Daar naast een les over dali en inspiratie op doen. De laatste les zou je kunnen benutten om het afteronden en met zijnallen het werk van andere gaan beoordelen. Of is dit te lastig voor groep zeven? |
ik weet nog dat ik in de lagere school helemaal weg was van magritte. Onze lerares op de tekenschool had zo'n groot boek met al zijn schilderijen erin en iedereen vond ze echt heel leuk :)
|
Jah dat ken ik ook, en dan gingen we allemaal dat namaken en wie het dan het beste kon. NIet erg orgineel maar jah ik was klein;)
|
Surrealisme gaat vaak uit van droomwerelden. Je kan met ze wat gaan doen over hun eigen dromen en daar een beeldende verwerking van maken.
|
Dali heeft ooit in samenwerking met Disney een animatiefilm gemaakt, getiteld 'Destino'. Dit is op enkele schilderijen geinspireerd. De film is niet bepaald voor kinderen geschikt maar je kunt wel de bijbehorende schilderijen laten zien, en daarna vertellen over het surrealisme en de interesse in het onderbewuste. Drugs en Hypnose zijn dan niet zo geschikte onderwerpen, maar het idee om kinderen vervolgens hun eigen droom te tekenen vind ik erg goed klinken! Kinderen van die leeftijd beseffen al wel dat dingen in een droom soms raar, en onnatuurlijk kunnen zijn.
De combinatie van plaatjes en een stukje film is voor hen ook prettig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
les 1: surrealisme in het algemeen en salvador dali, tekenen van een "droom" les 2: magritte, beschouwen van een schilderij en aan de slag met muziekpapier en verf les 3: pop-surrealisme, bekijken van afbeeldingen en een "gek" verhaal schrijven in groepjes van 2, kinderen schrijven een week lang elke rare gebeurtenis op uit hun dromen als inspiratie. les 4: het verhaal omzetten in een stripverhaal. beelden bekijken van pop-art en stripverhalen les 5: afsluitende les. moet ik nog even over nadenken. misschien een algemene beschouwing van alle lessen en gemaakte werken, kinderen lezen hun stripverhaal voor en laten de tekeningen zien aan de klas. bedankt voor de inspiratie mensen! |
Citaat:
|
Ik heb een heel leuk boek over kunst en kinderen, ik zal straks even kijken of er ook iets in staat over surrealisme.
|
Citaat:
'Mijn' boek heeft het ook oa over Magritte en dan over het creëren van een fantasiewereld vanuit een alledaags onderwerp (in het boek een schoen). Verder over Dali, hierbij worden foto's uit tijdschriften 'op een onverwachte manier' gecombineerd met tekeningen van de kinderen zelf. Als afsluitende les zou ik eerder kiezen voor een soort van tentoonstelling dan alle kinderen individueel hun stripverhaal voor te laten lezen en hun tekeningen te laten zien...dat duurt enorm lang en je ziet in een kring vaak ook heel weinig van de tekeningen ed. Als je ze in het lokaal of op de hal ophangt kan iedereen er langs lopen en op zijn gemak er naar kijken ed. |
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar:
http://ict.slo.nl/service/mk05.doc http://ict.slo.nl/praktijk/beeldend/ep02.html http://www.webquests.nl/matrix/wq045/ http://users.poink.be/surrealistischeverleiding/ http://www.cultuurnetwerk.org/PUBLIC.../Kunst4-12.pdf http://www.pixelpad.nl/ckv/scholen/E...college/droom/ |
Ik denk dat door dat je in een les veel verschillende dingen doet dat door dat je van teorie naar voorbeelden van voor beelden naar zelfdoen dat er dan tijd verloren gaat. En als je dan maar een uur per week handen arbeid hebt kan dat verveelend zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb je geen handleiding over hoe je een lessenserie maakt? Dat je eerst doelen bedenkt en het thema verder uitdiept enzo? Het boek "Effectief lesgeven voor vakdocenten" van Ton Rijkers is daar wel heel handig voor. Dat maakt het waarschijnlijk wel wat gemakkelijker, denk ik... |
leonoor, idd. Wat doeloos van mij :rolleyes:
|
vandaag heb ik de eerste les gegeven over surrealisme en Dalí. het was een succes! vooral de beschouwing van het werk "de stierenvechter"was erg leuk, ik heb de kinderen laten zoeken naar de verborgen plaatjes en ze waren erg verrast toen ze de man en de stier zagen. de resultaten van het werk van de kinderen waren ook erg leuk.
de volgende les over magritte wordt iets minder theorie en iets meer praktijk. dit is vooral omdat de lessen 's middags meteen volgen na een geschiedenisles. met veel theorie wordt het te veel van het zelfde en raken ze verveeld. over de handleiding voor de lessen, die is niet nodig. ik heb een aantal lessen gehad over het geven van beeldende lessen en de indeling hiervan. ook heb ik lesvoorbereidingsformulieren die ik in kan vullen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.