![]() |
Vraagje over het sommatieteken.
Normaal geeft het getal boven de Sigma de bovenste limiet aan staat eronder waar je index variabele moet beginnen.
Nu kom ik deze tegen: ∑1i=n (-1)n-ii² = N(N + 1)/2 voor alle n >= 1 n wordt dus op een gegeven moment groter dan de bovenste limiet. Maar kan ik zeggen dat de 1 in sommatieteken een onderste limiet is? Dus als ik n = 2 neem, dat ik dit krijg: ∑1i=2 (-1)n-ii² = (-1)2-22² + (-1)2-11² = 2² - 1² Het klopt wel, maar ik weet dus niet of ik zo mag aftrekken ipv optellen. :p |
Wat wordt ermee in de praktijk berekend, met die formule, misschien kun je het daaruit afleiden wat je moet doen. (Die formule is toch wel echt vreemd, hoor, want volgens mij impliceert dit echt gewoon dat n kleiner dan 1 moet zijn, dat aftrekken lijkt me niet zo'n goed idee (tenzij dat sommatieteken slechts formeel er staat om die functie eenvoudiger te schrijven, maar dan staat dat normaal wel vermeld).
|
Citaat:
|
Deze notatie ken ik niet. Ik heb altijd geleerd dat je stapjes van één integer naar boven moet maken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ben een sukkel
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ικ weet alleen dat '' Σ '' in grieks de '' S '' is, -_-'' omdat ik toevallig ook van de Balkan kom, trouwens, ik heb echt bewondering voor de mensen die dit snappen, ik snap er echt niets van.
Ik weet het: off-topic gezeur |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22. |