Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Technische automatisering:P (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1541035)

roosjje 08-02-2007 20:22

Technische automatisering:P

Hooi,
ik had even een vraag:

veel automaten of onderdelen van automaten bestaan uit ene elektrische schakeling, zon schakeling moet dan bijv. reageren op veranderingen in temperatuur, lichtsterkte, en geluidsterkte.

Dan moet je bij de volgende grootheden, het onderdeel in een schakeling noemen dat daarop reageert en hoe het onderdeel reageert op veranderingen in die grootheid.

Dus bij temp. had ik een NTC, maar dat kan toch ook een PTC zijn. Antwoordenboekje zegt nl. alleen NTC.

Bij lichtsterkte??

en bij geluidsterkte is het een microfoon neem ik aan. Klopt het trouwens dat hoe groter de geluidsterkte is, des te groter is de spanning die de microfoon afgeeft? Hoe werkt dit eigenlijk in een grove omschrijving?

Alvast heel erg bedankt!
Roos

fosje 08-02-2007 20:34

Citaat:

roosjje schreef op 08-02-2007 @ 21:22 :
Hooi,
ik had even een vraag:

veel automaten of onderdelen van automaten bestaan uit ene elektrische schakeling, zon schakeling moet dan bijv. reageren op veranderingen in temperatuur, lichtsterkte, en geluidsterkte.

Dan moet je bij de volgende grootheden, het onderdeel in een schakeling noemen dat daarop reageert en hoe het onderdeel reageert op veranderingen in die grootheid.

Dus bij temp. had ik een NTC, maar dat kan toch ook een PTC zijn. Antwoordenboekje zegt nl. alleen NTC.
Als de vraag niets specificeerd en het alleen heeft over temperatuur zou het ook een PTC kunnen zijn ja.

Citaat:

Bij lichtsterkte??
Een weerstand afhakelijk van de hoeveelheid licht die erop valt is een LDR (light dependent resistor)

Citaat:

en bij geluidsterkte is het een microfoon neem ik aan. Klopt het trouwens dat hoe groter de geluidsterkte is, des te groter is de spanning die de microfoon afgeeft? Hoe werkt dit eigenlijk in een grove omschrijving?
Klopt, hoe harder het membraar van een microfoon trilt hoe meer spanning er opgewekt wordt.

Citaat:

Alvast heel erg bedankt!
Roos
geen probleem

roosjje 08-02-2007 21:15

Heeej Fosje,
Nogmaals heel erg bedankt!:D;)

roosjje 08-02-2007 21:45

nog iets:D

tegenwoordig zijn steeds meer dingen digitaal ipv analoog

maar waarom maken ze bijv. de snelheidsmeters in auto's niet digitaal ipv analoog, en waarom zijn de afstandmeters in auto's digitaal?

Danku:D

edjkfsi; 09-02-2007 12:59

Je hebt anders auto's met digitale snelheidsmeters hoor!

fosje 09-02-2007 17:33

Citaat:

roosjje schreef op 08-02-2007 @ 22:45 :
nog iets:D

tegenwoordig zijn steeds meer dingen digitaal ipv analoog

maar waarom maken ze bijv. de snelheidsmeters in auto's niet digitaal ipv analoog, en waarom zijn de afstandmeters in auto's digitaal?

Danku:D

je hebt ze inderdaad wel en je ziet ze steeds meer. Maar ik geloof dat ze lange tijd analoog gemaakt zijn simpel om het feit dat het goedkoper is/was als digitaal maar dat weet ik niet zeker.

Supersuri 09-02-2007 17:37

Digitale sensoren meten vaak analoog maar dan zit de ADC geintergreerd in de sensor zelf, waardoor het output signaal digitaal is.

ssdkfj 13-02-2007 00:40

IMHO, is het niet zo dat alles analoog gemeten wordt voor het al dan niet omgezet wordt in digitaal?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.