Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   enquete OV (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1542408)

gaming champion 12-02-2007 10:12

enquete OV

wat vind jij

MTpower 12-02-2007 11:55

Haha, wat een enquete...

TRA 12-02-2007 11:57

Drie woorden en er dan nog één verkeerd spellen... ;)

En dit is toch geen enquete?

Ik vind trouwens van niet.

Gimme more beer 12-02-2007 12:09

Daar ben ik al heel lang voor, maar dit is geen enquête.

Ivo 12-02-2007 12:10

Gratis OV kan niet bestaan. Tenzij je er ineens gratis bussen uit de lucht vallen (dus niet door iemand anders gesponsorde bussen), gratis benzine/diesel uit de grond komt spuiten en er een heel groot leger vrijwillige chauffeurs beschikbaar is.

Voor 'gratis' OV zal iemand moeten betalen. De belastingbetaler. Dat gaat er op neer dat de mensen die er het minst gebruik van zullen maken wel het meest aan meebetalen, omdat die toevallig een beter betaalde baan hebben. Door dit soort maatregelen gaat een land steeds meer lijken op een communistische staat, waarin de regering dus maar bepaald waar het geld naartoe gaat, en niet de burger die er voor gewerkt heeft.

En ja, er moet wel geinvesteerd/gesubsidieerd worden bij het OV. Doe je dat niet, dan wordt het ongeveer 2 keer zo duur als de huidige tarieven en prijst het OV zichzelf dus de markt uit. Waardoor op de weg nog meer files zullen ontstaan.

TRA 12-02-2007 12:46

Citaat:

Ivo schreef op 12-02-2007 @ 13:10 :
Gratis OV kan niet bestaan. Tenzij je er ineens gratis bussen uit de lucht vallen (dus niet door iemand anders gesponsorde bussen), gratis benzine/diesel uit de grond komt spuiten en er een heel groot leger vrijwillige chauffeurs beschikbaar is.

Voor 'gratis' OV zal iemand moeten betalen. De belastingbetaler. Dat gaat er op neer dat de mensen die er het minst gebruik van zullen maken wel het meest aan meebetalen, omdat die toevallig een beter betaalde baan hebben. Door dit soort maatregelen gaat een land steeds meer lijken op een communistische staat, waarin de regering dus maar bepaald waar het geld naartoe gaat, en niet de burger die er voor gewerkt heeft.

En ja, er moet wel geinvesteerd/gesubsidieerd worden bij het OV. Doe je dat niet, dan wordt het ongeveer 2 keer zo duur als de huidige tarieven en prijst het OV zichzelf dus de markt uit. Waardoor op de weg nog meer files zullen ontstaan.

:D

Mag ik je er wel op wijzen dat een aantal Belgische steden al jarenlang succesvol gratis OV kent? Mensen die met het OV komen geven gemiddeld meer geld uit in binnensteden, dus winkeliers zijn daar erg blij met gratis OV.

Mensen uit het sociaal isolement (65+) halen is weliswaar niet in geld uit te drukken en daarom wordt het ook maar vergeten.

Momenteel wordt OV ook al gesubsidieerd, omdat 'wij' in het westen er van overtuigd zijn dat mobiliteit een basisbehoefte is, terecht mijn inziens.

T_ID 20-02-2007 11:53

Citaat:

TRA schreef op 12-02-2007 @ 13:46 :
Mag ik je er wel op wijzen dat een aantal Belgische steden al jarenlang succesvol gratis OV kent? Mensen die met het OV komen geven gemiddeld meer geld uit in binnensteden, dus winkeliers zijn daar erg blij met gratis OV.
Je opvatting is wel erg simplistisch. De vraag naar verschillende soort verplaatsing en vervoer zit zeer gecompliceerd in elkaar en is niet zomaar lineair structuralistisch te benaderen aangezien er meer dingen meespelen.

Kijken we iets verder dan de horizon, dan zien we vervolgens dat wijk- en buurtwinkelcentra geript worden door gratis OV omdat iedereen naar het centrum reist. Winkeliers daar lijden er meer onder dan dat er in het stadscentrum verdient wordt. Los daarvan is het natuurlijk onwenselijk, gaat de buurtsuper over de kop, dan móeten mensen wel verder reizen voor hun boodschappen.
We zien tevens dat mensen de auto niet laten staan door gratis OV omdat de tijdsbezwaren en bereikbaarheidsbezwaren tegen het OV (hub and spoke principe) blijven bestaan.
De toename in reizigers vooral komt vanuit door kosten onderdrukte, maar al wel bestaande vervoersstromen zodat de impact op verkeersvolume nul is. Dat is vanuit de theorie simpel af te leiden, maar ook proeven in Nederland toonde dit aan. Een onderzoek naar transferia gaf een dergelijke uitslag in reizigersmotivatie.

Het milieu gaat er per saldo op achteruit doordat bussen en treinen via motor of opwekking van hun brandstof wel degelijk fossiele brandstoffen gebruiken.

Op den duur is te verwachten dat de kwaliteit eronder gaat leiden omdat A het prijsmechanisme uitgeschakelt wordt, B de vervoersstroom te groot zal worden, veel soorten OV zitten ruimtelijk gezien nu al op 'peak performance', C de kosten op blijven lopen omdat de markt niet voorziet in de nodige investeringen en het dus volledig op de overheid valt.

Daar staat ook nog eens tegenover dat het invoeren nu al miljarden en nog eens miljarden zou kosten, naast de miljarden die al nodig zijn om wel werkende maatregelen voor de infrastructuur te treffen.

Tenzij iemand van mening is dat bejaarden laten winkelen in het stadscentrum in plaats van bij de buurtsuper zoveel toegevoegde waarde heeft dat het een dergelijk uitgave en alle nadelen rechtvaardigt is gratis OV een slechte maatregel.

deadlock 23-02-2007 00:46

Citaat:

T_ID schreef op 20-02-2007 @ 12:53 :
Je opvatting is wel erg simplistisch.
Zegt er ook een wat.

Citaat:

Kijken we iets verder dan de horizon, dan zien we vervolgens dat wijk- en buurtwinkelcentra geript worden door gratis OV omdat iedereen naar het centrum reist. Winkeliers daar lijden er meer onder dan dat er in het stadscentrum verdient wordt. Los daarvan is het natuurlijk onwenselijk, gaat de buurtsuper over de kop, dan móeten mensen wel verder reizen voor hun boodschappen.
De supermarkt om de hoek gaat hier niet aan onderdoor, simpelweg omdat je niet naar het centrum van de stad gaat om je dagelijkse boodschappen te doen. Daarnaast is het erg handig als er een Hans Anders of een Gall & Gall op loopafstand in de buurt zit.
Mensen geven per capita marginaal meer uit, en wel het geld dat normaliter aan de bus/trein besteedt wordt.
Maar opgeteld is dat een hoop geld, iets wat zeker weer terugkomt in de economie.

Citaat:

We zien tevens dat mensen de auto niet laten staan door gratis OV omdat de tijdsbezwaren en bereikbaarheidsbezwaren tegen het OV (hub and spoke principe) blijven bestaan.
De toename in reizigers vooral komt vanuit door kosten onderdrukte, maar al wel bestaande vervoersstromen zodat de impact op verkeersvolume nul is. Dat is vanuit de theorie simpel af te leiden, maar ook proeven in Nederland toonde dit aan. Een onderzoek naar transferia gaf een dergelijke uitslag in reizigersmotivatie.

Bron? En welke proeven in Nederland? De experimenten zijn nu allemaal nog bezig. Het enige andere experiment betrof een enkele gratis buslijn ergens in het westen.

Citaat:

Het milieu gaat er per saldo op achteruit doordat bussen en treinen via motor of opwekking van hun brandstof wel degelijk fossiele brandstoffen gebruiken.
Dan begrijp jij niet hoe de elektromotren van treinen werken, maar daar ga ik niet over met je in discussie.
Een bus die nu 20 reizigers trekt en met gratis ov 30% meer, dus 26 reizigers, gaat niet 30% meer verbruiken en al helemaaaaal niet 30% meer uitstoten.

Citaat:

Op den duur is te verwachten dat de kwaliteit eronder gaat leiden omdat A het prijsmechanisme uitgeschakelt wordt
Je kan altijd 1e klas nog houden, en mensen daarvoor laten betalen, daarnaast is het prijsmechanisme in het OV er sowieso niet, aangezien de overheid het grootste gedeelte van je kaartje al betaald. Daarnaast is er nihil concurrentie in het OV. Of zie jij twee maatschappijen dezelfde rit rijden en stunten met prijzen?(Bij ons nu voor 1 strip van Apeldoorn naar Zwolle!!!!!!eeneen!!!11!!)

B de vervoersstroom te groot zal worden, veel soorten OV zitten ruimtelijk gezien nu al op 'peak performance', [/b][/quote]
De treinen en de bussen zijn halfleeg. Dat jij als VVD'er vindt dat je in een Auswitz trein zit als je met zijn vieren moet zitten op een voor vier personen bestemde plek, als de spreekwoordelijke haringen in een tonnetje, jammer dan (n).

Citaat:

C de kosten op blijven lopen omdat de markt niet voorziet in de nodige investeringen en het dus volledig op de overheid valt.
Wie zegt dat het ingevoerd moet worden in het huidige systeem? En wááár voorziet de markt niet in wélke investeringen? Dit is zo'n lekker loze politieke kreet van de bovenste plank, uit de oude doos van Ruud en Jan Peter. Je schrijft dingen op, die inhoudelijk totaal geen betekenis hebben en draait om de kern van de zaak heen.
Het principe van openbaar vervoer dat gratis is, leunt sowieso ongelofelijk op de overheid. Bedrijven zullen zonder overheidsstimulatie niets doen om hun medewerkers te bewegen met het OV te gaan, onder andere.

Citaat:

Daar staat ook nog eens tegenover dat het invoeren nu al miljarden en nog eens miljarden zou kosten, naast de miljarden die al nodig zijn om wel werkende maatregelen voor de infrastructuur te treffen.
Ik zou mezelf hier kunnen kwooten uit een topic op N&A, waar je niet meer op gereageerd hebt, maar ik denk dat ik het even gewoon schreeuw: ER IS NIETS MIS MET DE INFRASTRUCTUUUUUUUUR.

Citaat:

Tenzij iemand van mening is dat bejaarden laten winkelen in het stadscentrum in plaats van bij de buurtsuper zoveel toegevoegde waarde heeft dat het een dergelijk uitgave en alle nadelen rechtvaardigt is gratis OV een slechte maatregel.
Nogmaals, het gaat niet om het laten winkelen van bejaarden, want die gaan echt de moeite niet nemen om eerst naar de bushalte te wandelen (die net zo ver weg is als de dichtstbijzijnde supermarkt in het gemiddelde stadsdeel van Nederland. Zie jij Oma A. al van Oud Zuid, zeg, Stadionkade, eerst naar Lijn 16 of 24 tippelen om vervolgens naar de Nieuwe Zijdse te gaan, want die Albert Heijn achter het Paleis, dieswelzomoooooooooi. Misskien zie je de kunnegin nog wa!

Ga toch weg. De albert heijn aan de Beethovenstraat is even goed, zo niet beter.

T_ID 23-02-2007 10:23

Citaat:

deadlock schreef op 23-02-2007 @ 01:46 :
Bron? En welke proeven in Nederland? De experimenten zijn nu allemaal nog bezig. Het enige andere experiment betrof een enkele gratis buslijn ergens in het westen.
De proef Leiden-Den Haag werd stopgezet omdat er geen effect op autogebruik was. Kosten voor de belastingbetaler zijn onderhand wel 600 miljoen. Voor datzelfde geld hadden ze de gehele problematiek rond de aanvoerswegen op kunnen lossen.

Artikel daarover van een hoogleraar transportbeleid in Delft:
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j36/n30/18991
Citaat:

Dan begrijp jij niet hoe de elektromotren van treinen werken, maar daar ga ik niet over met je in discussie.
Ik denk eerder dat jij iets verder moet denken, want waarmee wordt de stroom voor die elektromotoren opgewekt? Juist ja: kolen en olie.
Citaat:

Een bus die nu 20 reizigers trekt en met gratis ov 30% meer, dus 26 reizigers, gaat niet 30% meer verbruiken en al helemaaaaal niet 30% meer uitstoten.
Maar ze gaan wel meer uitstoten. Niet minder, want het autoverkeer neemt niet af.
Citaat:

De treinen en de bussen zijn halfleeg.
Reis eens in of rond de spits en zeg dat nog eens.

Volg je het nieuws niet? EenVandaag berichtte dat het zelfs regelmatig gevaarlijke vertoningen oplevert.
Citaat:

ER IS NIETS MIS MET DE INFRASTRUCTUUUUUUUUR.
http://www.elsevier.nl/artimg/200612/File-snelweg.jpg
http://www.societies.cam.ac.uk/dutch...vertraging.jpg
Citaat:

Nogmaals, het gaat niet om het laten winkelen van bejaarden, want die gaan echt de moeite niet nemen om eerst naar de bushalte te wandelen (die net zo ver weg is als de dichtstbijzijnde supermarkt in het gemiddelde stadsdeel van Nederland.
Is dat zo? Welk onderzoek staaft dat?

Het enige onderzoek dat gratis OV en zijn effect nog niet kraakt is dat van Groenlicht Verkeersadvies in Eindhoven, en dat onderzoek loopt nog, voor de rest is de teneur allemaal hetzelfde: geen effect autoverkeer, slechtere dienstverlening, zeer hoge kosten, negatieve bij-effecten..

Ivo 23-02-2007 13:03

Citaat:

De supermarkt om de hoek gaat hier niet aan onderdoor, simpelweg omdat je niet naar het centrum van de stad gaat om je dagelijkse boodschappen te doen. Daarnaast is het erg handig als er een Hans Anders of een Gall & Gall op loopafstand in de buurt zit.
Mensen geven per capita marginaal meer uit, en wel het geld dat normaliter aan de bus/trein besteedt wordt.
Maar opgeteld is dat een hoop geld, iets wat zeker weer terugkomt in de economie.

Als een grotere toegankelijkheid tot mobiliteit niet de oorzaak is van het verdwijnen van buurtwinkels, hoe verklaar je dan de enorme afname van deze bedrijven in de afgelopen 50 jaar. Zoals je zelf al zegt kiezen mensen bij het boodschappen doen voor gemak. Dus als de gratis bus voor de huisdeur stopt en die brengt je naar het centrum van de stad waar je voor de supermarkt uitstapt, dan gebruik je die optie, omdat de buurtwinkel 3 straten verderop toch een eindje lopen is met die zware boodschappentas, en daarbij is de grote supermarkt vaak ook nog goedkoper. Nu wegen de kosten van een buskaartje wellicht niet op tegen het prijsverschil, waardoor je nog wel naar de buurtwinkel gaat.

Citaat:

Net zoals waterstof voorlopig nog de grootste nonsense is, zorgt ook een trein voor flink wat uitstoot. Het enige voordeel van zowel watersofauto's en electrische voertuigen is dat de plaats van die uitstoot niet afhankelijk is van de plaats van het voertuig, maar door de overheid gekozen kan worden. Zolang er niet genoeg "schone" energiebronnen zijn om in de huidige electriciteitsbehoefte te voorzien, zal het toepassen van electro- en waterstofmotoren alleen maar zorgen voor extra uitstoot ten opzichte van benzine, diesel of lpg-motoren. Het rendement over het totale traject ligt immers lager.

Vice 24-02-2007 20:59

Citaat:

Gimme more beer schreef op 12-02-2007 @ 13:09 :
Daar ben ik al heel lang voor, maar dit is geen enquête.

J-roenn 25-02-2007 12:15

gratis hoeft het van mij niet, maar een stuk goedkoper mogen ze het van mij wel maken ( zeg ongeveer de helft van wat je nu betaald ).

MightyMarcel 25-02-2007 13:00

Gratis bestaat niet.

Stel, ik stel voor dat mijn autokosten door 16 miljoen mensen opgebracht moeten worden via de belasting, dan is dat ook 'gratis'...

ik ben voor kwalitatief goed, betrouwbaar en comfortabel OV. Daar hoort dan een redelijke vergoeding tegenover te staan. Op die manier voorkom je ook een chronische overbelasting van het systeem - voor zover dat nu nog niet zo is.

Wel vind ik dat de trein - voor mensen zover OV-jaar-kaart - veel te duur is. Ik heb ooit uitgerekend dat de trein, bij een normaal tarief, mij ongeveer 1500 euro MEER per jaar zou kosten als de auto, als ik geen OV zou hebben. De trein moet natuurlijk wel net zo duur of goedkoper zijn als de auto, om te kunnen concurreren.

Sylph 04-03-2007 23:41

Gratis OV is niet gratis, daardoor ben ik alleen voor 'gratis' OV voor specifieke doelgroepen, in het bijzonder 65-plussers.

MTpower 05-03-2007 00:18

Citaat:

MightyMarcel schreef op 25-02-2007 @ 14:00 :
Wel vind ik dat de trein - voor mensen zover OV-jaar-kaart - veel te duur is. Ik heb ooit uitgerekend dat de trein, bij een normaal tarief, mij ongeveer 1500 euro MEER per jaar zou kosten als de auto, als ik geen OV zou hebben. De trein moet natuurlijk wel net zo duur of goedkoper zijn als de auto, om te kunnen concurreren.
Voor die 1500 eu kun je ook een jaarkaart kopen :o

T_ID 05-03-2007 00:52

Citaat:

MTpower schreef op 05-03-2007 @ 01:18 :
Voor die 1500 eu kun je ook een jaarkaart kopen :o
Hij zei € 1500 duurder dan een auto plus kosten daarvan.

En daarvoor heb je geen vertragingen meer, geen wisselstoringen, geen debiele chauffeurs met abrupte remacties, geen staanplaatsen, geen overvolle perrons, geen asociale dwergen die peuken in je gezicht drukken.

Zelfs naast het kosten en tijdsaspect is het geen wonder dat je met geen geweld mensen uit de auto krijgt.

MTpower 05-03-2007 15:57

Citaat:

T_ID schreef op 05-03-2007 @ 01:52 :
Hij zei € 1500 duurder dan een auto plus kosten daarvan.
Ja, maar dat kan ik me niet voorstellen :o
Voor nog geen 3000 euro kan je een jaar lang onbeperkt treinen.
Volgens mij is een auto met alle kosten daarvan (belasting, benzine, onderhoud, afschrijving, verzekering etc. etc.) een stuk duurder dan 1500 eu per jaar :o
Zeker als je veel kilometers maakt (en met dat abonnement is het aantal kilometers dus zoveel je er maar kan/wil maken).

Maar ik snap ook dat mensen liever de auto pakken, heb zelf ook niet zo'n hoge pet op van het ov :)

T_ID 05-03-2007 16:32

€ 500 voor een rotauto.. Laat nog € 1000 over voor WA verzekering, belasting en brandstof. Dat moet best kunnen als je reissituatie die van de gemiddelde forens benadert.

Als ik a 2-3 maal college iedere keer een vol tarief treinkaartje moest kopen was dat € 7 per dag, plus tien strippen van een strippenkaart t.w.v. € 4,40. Ik weet dat mijn benzinekosten rond de € 8 zitten voor hetzelfde ritje.

€ 3,40 per dag over om WA verzekering plus wegenbelasting te dekken.

MTpower 05-03-2007 17:53

Citaat:

T_ID schreef op 05-03-2007 @ 17:32 :
€ 500 voor een rotauto.. Laat nog € 1000 over voor WA verzekering, belasting en brandstof. Dat moet best kunnen als je reissituatie die van de gemiddelde forens benadert.
Bij een auto van 500 euro heb je meestal toch wel de nodige onderhoudskosten :o
Dat risico heb je met elke auto wel, en als er iets kapot gaat is meestal meestal vrij prijzig om te laten repareren...
Dat risico heb je met ov niet...

Maar nogmaals, ik snap wel waarom mensen liever de auto pakken :P
Ga zelf ook liever met de auto :)

gaming champion 06-03-2007 10:42

Citaat:

T_ID schreef op 05-03-2007 @ 17:32 :

Als ik a 2-3 maal college iedere keer een vol tarief treinkaartje moest kopen was dat € 7 per dag, plus tien strippen van een strippenkaart t.w.v. € 4,40. Ik weet dat mijn benzinekosten rond de € 8 zitten voor hetzelfde ritje.

€ 3,40 per dag over om WA verzekering plus wegenbelasting te dekken.

jonge koop een voordeel uren abonement
40% korting na 9 uur + in het weekend heel de dag

T_ID 06-03-2007 13:14

Citaat:

gaming champion schreef op 06-03-2007 @ 11:42 :
jonge koop een voordeel uren abonement
40% korting na 9 uur + in het weekend heel de dag

Daar heb ik ook zo veel aan als mijn meeste college's om 9 uur beginnen en ik met het OV al om 7.25 op de bus moet zitten om überhaupt een kans te maken om op tijd te komen. :rolleyes:

Met de auto moet ik dan zo tegen 8.15 een keer uit mijn nest komen, zodat ik tegen 8.35-8.40 achter het stuur kan kruipen, om daarna dik op tijd te komen.

MH 06-03-2007 23:55

Ik zeg iets met een studenten-ov...

gaming champion 07-03-2007 10:06

Citaat:

T_ID schreef op 06-03-2007 @ 14:14 :
Daar heb ik ook zo veel aan als mijn meeste college's om 9 uur beginnen en ik met het OV al om 7.25 op de bus moet zitten om überhaupt een kans te maken om op tijd te komen. :rolleyes:

Met de auto moet ik dan zo tegen 8.15 een keer uit mijn nest komen, zodat ik tegen 8.35-8.40 achter het stuur kan kruipen, om daarna dik op tijd te komen.

terug reis

bootz 10-03-2007 18:27

Ja, misschien dat dan meer mensen er gebruik van gaan maken

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.