![]() |
Kan een vrachtwagen ook een automaat zijn?
Ik had vandaag een discussie over of een vrachtwagen ook een automaat kan zijn ( niet hoeven te schakelen dus, voor degene die 'm nog niet doorhadden ). Ik dacht zelf dat dit wel kon, bussen hebben het immers vaak ook, waarom vrachtwagens niet, right? Bestaan vrachtwagens als automaat?
|
Drivetrain
Small trucks use the same type of transmissions as almost all cars which have either an automatic transmission or a manual transmission with synchronisers. Bigger trucks often use manual transmissions without synchronisors which are lighter weight although some synchronised transmissions have been used in larger trucks. Transmissions without synchronisors require either double clutching for each shift, (which can lead to repetitive motion injuries,) or a technique known colloquially as "floating," a method of shifting which doesn't use the clutch, except for starts and stops. Although widely used, due to the tiring nature of double clutching, floating is technically illegal. Common North American setups include 10, 13 and 18 speeds. Automatic and semi-automatic transmissions for heavy trucks are becoming more and more common, due to advances both in transmission and engine power. The trend in Europe is that more new trucks are being bought with automatic or semi-automatic transmission. This may be due in part to lawsuits from drivers claiming that driving a manual transmission is damaging to their knees.[citation needed] And the fact that you can lower fuel consumption and improve the durability of the truck http://en.wikipedia.org/wiki/Truck |
natuurlijk zijn er automaten.
hou er rekening mee dat als je afrijd op een automatisch geschakelde vrachtwagen, dat je een aantekening "automaat" krijgt op je rijbewijs C. |
Die zijn er:)
In de meeste nieuwere afgeleverde vrachtwagens zoals Daf Volvo (I-Shift) Scania, leveren ze al gewoon automaat. Lijkt mij een flink nadeel, aangezien je met een flinke lading niet echt meer de bak in eigen hand hebt. |
sja, die lading heb je met een handgeschakelde bak ook niet in de hand hoor. Met een bak + aanhanger rijdt een vrachtwagen die begrensd is op 80 km/u ook gewoon 100+ naar beneden hoor.... ;)
|
Bussen zijn naar mijn weten wel al vrijwel allemaal automaat.
|
Had ik dus toch gelijk ;) Bedankt allemaal!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een automaat zal in principe wel afgesteld staan zodat hij ook genoeg toeren maakt om dat koppel te halen. Maar als je wagen in hoge toeren veel koppel heeft en de autmaat schakelt te vroeg/economisch over dan is dat wel vervelend ja :P Maar diesels doen het over het algemeen beter in lage toeren. |
Citaat:
|
Komt nog eens bij dat die dingen wanneer ze geen snelheid hoeven te maken al 1 op 3 rijden, dus te veel toeren maken is ook vanuit economisch oogpunt niet wenselijk.
|
mijn st.vati heeft een automaat.. Dus het kan..
Die conclusie was al getrokken, zie ik. |
Citaat:
|
als er geld uitkomt wel
|
Citaat:
dat het voor elke individuele categorie opgaat lijkt me nogal wiedes. OT : een CVT is juist ideaal geschikt om op het ideale moment (koppel) te blijven zitten, dan hoef je helemaal niet zelf te schakelen om het beter te doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar kan een CVT het vermogen van een vrachtwagen wel aan? ik ben niet thuis is vrachtwagens, maar bij scooter slijt een snaar verrot hard bij meer vermogen. Of is een nog een andere manier van CVT? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.