Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Kan een vrachtwagen ook een automaat zijn? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1543090)

Bart 13-02-2007 18:05

Kan een vrachtwagen ook een automaat zijn?
 
Ik had vandaag een discussie over of een vrachtwagen ook een automaat kan zijn ( niet hoeven te schakelen dus, voor degene die 'm nog niet doorhadden ). Ik dacht zelf dat dit wel kon, bussen hebben het immers vaak ook, waarom vrachtwagens niet, right? Bestaan vrachtwagens als automaat?

Hulk 13-02-2007 18:29

Drivetrain
Small trucks use the same type of transmissions as almost all cars which have either an automatic transmission or a manual transmission with synchronisers. Bigger trucks often use manual transmissions without synchronisors which are lighter weight although some synchronised transmissions have been used in larger trucks. Transmissions without synchronisors require either double clutching for each shift, (which can lead to repetitive motion injuries,) or a technique known colloquially as "floating," a method of shifting which doesn't use the clutch, except for starts and stops. Although widely used, due to the tiring nature of double clutching, floating is technically illegal. Common North American setups include 10, 13 and 18 speeds. Automatic and semi-automatic transmissions for heavy trucks are becoming more and more common, due to advances both in transmission and engine power.

The trend in Europe is that more new trucks are being bought with automatic or semi-automatic transmission. This may be due in part to lawsuits from drivers claiming that driving a manual transmission is damaging to their knees.[citation needed] And the fact that you can lower fuel consumption and improve the durability of the truck


http://en.wikipedia.org/wiki/Truck

phoxetis 13-02-2007 18:31

natuurlijk zijn er automaten.

hou er rekening mee dat als je afrijd op een automatisch geschakelde vrachtwagen, dat je een aantekening "automaat" krijgt op je rijbewijs C.

Moonspell 13-02-2007 18:38

Die zijn er:)

In de meeste nieuwere afgeleverde vrachtwagens zoals Daf Volvo (I-Shift) Scania, leveren ze al gewoon automaat.

Lijkt mij een flink nadeel, aangezien je met een flinke lading niet echt meer de bak in eigen hand hebt.

phoxetis 13-02-2007 21:16

sja, die lading heb je met een handgeschakelde bak ook niet in de hand hoor. Met een bak + aanhanger rijdt een vrachtwagen die begrensd is op 80 km/u ook gewoon 100+ naar beneden hoor.... ;)

Poor twisted me 14-02-2007 13:57

Bussen zijn naar mijn weten wel al vrijwel allemaal automaat.

Bart 14-02-2007 15:15

Had ik dus toch gelijk ;) Bedankt allemaal!

Timmert 14-02-2007 17:52

Citaat:

Moonspell schreef op 13-02-2007 @ 19:38 :
Die zijn er:)

In de meeste nieuwere afgeleverde vrachtwagens zoals Daf Volvo (I-Shift) Scania, leveren ze al gewoon automaat.

Lijkt mij een flink nadeel, aangezien je met een flinke lading niet echt meer de bak in eigen hand hebt.

Je kunt die dingen ook gewoon met de hand schakelen hoor :)

Anton aus Tirol 14-02-2007 21:39

Citaat:

Timmert schreef op 14-02-2007 @ 18:52 :
Je kunt die dingen ook gewoon met de hand schakelen hoor :)
Ja, maar daar wordt je niet vrolijk van! Ik heb ooit als vakantiebaantje als bijrijder gewerkt, en als je ziet hoeveel versnellingen er op zo'n ding zitten... :confused:

Quantes 14-02-2007 23:29

Citaat:

Poor twisted me schreef op 14-02-2007 @ 14:57 :
Bussen zijn naar mijn weten wel al vrijwel allemaal automaat.
In Duitsland heb je nog handgeschakelde, in Nederland zijn ooral touringcars nog handgeschkeld, lijnbussen nauwelijks.

KIET 15-02-2007 00:24

Citaat:

Anton aus Tirol schreef op 14-02-2007 @ 22:39 :
Ja, maar daar wordt je niet vrolijk van! Ik heb ooit als vakantiebaantje als bijrijder gewerkt, en als je ziet hoeveel versnellingen er op zo'n ding zitten... :confused:
Dat heeft geloof ik te maken met het koppel (kracht) van de motor. Een motor levert zijn maximale koppel in een bepaald toerental. Door zoveel versnellingen kan je makkelijker in dat toerental blijven, en heb je dus in principe altijd je maximum (of zoveel mogelijk) koppel. Atlhans, zo werkt het wel met hoge en lage gearing bij terreinwagens.

Een automaat zal in principe wel afgesteld staan zodat hij ook genoeg toeren maakt om dat koppel te halen. Maar als je wagen in hoge toeren veel koppel heeft en de autmaat schakelt te vroeg/economisch over dan is dat wel vervelend ja :P Maar diesels doen het over het algemeen beter in lage toeren.

Ivo 15-02-2007 15:00

Citaat:

KIET-2 schreef op 15-02-2007 @ 01:24 :
Maar diesels doen het over het algemeen beter in lage toeren.
Daarbij zijn de grote diesels in vrachtwagens en bussen ook nog eens laagtoerige motoren. 200-300 tpm stationair en rond de 2000 tpm max. Het ideale toerental (= 90% van het koppel of meer) ligt dan grofweg tussen de 1000 en 1500 toeren. Daar moet je dus tussen blijven om een beetje vlot op te trekken met een volle laadbak/trailer.

Dittrich 15-02-2007 18:09

Komt nog eens bij dat die dingen wanneer ze geen snelheid hoeven te maken al 1 op 3 rijden, dus te veel toeren maken is ook vanuit economisch oogpunt niet wenselijk.

coopergirl 15-02-2007 18:51

mijn st.vati heeft een automaat.. Dus het kan..
Die conclusie was al getrokken, zie ik.

Dukko 15-02-2007 20:07

Citaat:

phoxetis schreef op 13-02-2007 @ 19:31 :
natuurlijk zijn er automaten.

hou er rekening mee dat als je afrijd op een automatisch geschakelde vrachtwagen, dat je een aantekening "automaat" krijgt op je rijbewijs C.

Niet alleen bij je rijbewijs C.

Repelsteeltjuh 26-02-2007 01:12

als er geld uitkomt wel

MightyMarcel 26-02-2007 10:24

Citaat:

Dukko schreef op 15-02-2007 @ 21:07 :
Niet alleen bij je rijbewijs C.
als je C-automaat afrijdt krijg je natuurlijk geen automaat-aantekening voor je categorie B.

dat het voor elke individuele categorie opgaat lijkt me nogal wiedes.

OT : een CVT is juist ideaal geschikt om op het ideale moment (koppel) te blijven zitten, dan hoef je helemaal niet zelf te schakelen om het beter te doen.

kalinho 19-04-2007 23:20

Citaat:

Quantes schreef op 15-02-2007 @ 00:29 :
In Duitsland heb je nog handgeschakelde, in Nederland zijn ooral touringcars nog handgeschkeld, lijnbussen nauwelijks.
wat op zich logisch is.

JCG 20-04-2007 23:58

Citaat:

MightyMarcel schreef op 26-02-2007 @ 11:24 :
OT : een CVT is juist ideaal geschikt om op het ideale moment (koppel) te blijven zitten, dan hoef je helemaal niet zelf te schakelen om het beter te doen.
*krijgt nachtmerries van truck met mallosi stickers*

Maar kan een CVT het vermogen van een vrachtwagen wel aan? ik ben niet thuis is vrachtwagens, maar bij scooter slijt een snaar verrot hard bij meer vermogen. Of is een nog een andere manier van CVT?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.