![]() |
Auto kopen: waar let je op?
Stel: je gaat een (tweedehands) auto kopen. Wat zijn de dingen die je standaard na loopt om te checken of de auto in orde is?
|
pfff; ff denken
-banden -remmen(schijven en blokken) -alle ruiten,geen sterren/pitten -roest -hoe ziet het blok eruit? -rekeningen/historie aanwezig?APK! -staat van het interieur etc etc |
Punt 1a, er mag geen olie in het koelwater zitten!
Punt 1b, er mag geen koelwater in de olie zitten! (te herkennen aan witte belletjes bij de olie)! Punt 2, kijken of de auto rechtdoor gaat als je het stuur loslaat, je hebt geen zin om je auto nog te laten uitlijnen. Kijk dan ook meteen als je remt of de auto dan netjes rechtdoor blijft gaan. Punt 3, afslijting van de banden, mag niet 1 hoek afschuren. Punt 4, koppeling moet goed zijn! Er zijn genoeg manieren om dit te controleren. Punt 5, uitlaat mag niet lek zijn. Ook genoeg manieren om te controleren. Punt 6, Roestvorming in en bij de wielkassen / Dorpels moeten ook goed zijn. En verder moet ie natuurlijk goed zijn. En als je van plan bent er eentje te kopen, ik ben nog wel eens in Groningen, dus ik wel wel met je mee om een auto te kopen als je daar behoefte aan hebt. |
Citaat:
|
die volvo uit het show topic zeker?
meer specs plz. :o |
Ik let er op of ie er een beetje leuk uitziet en of het lekker rijdt, of er airco+airbag in zit en dat er niet al te veel km op staan. De technische dingen mag mijn vader naar kijken :p
|
Lekker rijd + ik laat iemand met verstand er na kijken aangezien ik niks snap van auto's.
|
Citaat:
Gaaf ding hoor! |
Naaste de al genoemde dingen:
* hoe start ie? * is het blok al warm bij aankomst? (kan duiden op slecht startende koude motor) * doet de verwarming het fatsoenlijk? * sluit alles zoals dat zou moeten? * is de versnellingsbak geen "soepkom"? * NAP pas opvragen bij twijfel over echtheid km-stand. * Eventueel andere keuring over de staat van de auto. En verder eventuele typegerelateerde zwakke plekken goed nakijken. |
Ik heb nog een puntje wat nog niet genoemd is: controleren of er geen speling op het stuur staat en of het stuur niet scheef trekt (bijv. als je het stuur los laat, moet de auto rechtdoor blijven rijden / bij hard remmen mag het stuur ook niet trekken). Het is trouwens ook een apk afkeurpunt.
|
En of de stoelen nog een beetje normaal werken. Het kostte mij een aantal dagen klussen voordat het kreng binnen zijn rail naar achteren wilde en daar ook bleef zitten. Stoel helemaal naar boven of zelfs los in de rail is namelijk niet relaxt als je zoals ik een beetje lang bent. (maar voor iedereen is het natuurlijk belangrijk dat je de stoel zo in kunt stellen dat je goed bij het stuur kunt)
|
Citaat:
Indien iemand hem altijd goed heeft warmgereden en veel snelwegkm's heeft gemaakt is de auto beter met bijv 200k dan een auto waarmee met koude motor hard is gereden en alleen klein stukjes en waar maar 100k op de klok staat. Verder goed luisteren naar de auto als je erin rijdt, dus NIET de radio aanzetten tijdens je proefrit. Overige opmerkingen zijn goed. Indien mogelijk de auto op de brug zetten en met een looplamp bekijken op bijv olielekkage |
Citaat:
Volvo 850 T-5, turbo motor dus. 2.3 liter, vijf cilinder, 20v, 225 pk, trekt in 7,4 naar de 100, 240 km/h max. 239 dkm op de teller, dus daar moet nog heel wat bij kunnen. Auto is prima in orde, moet alleen binnenkort de distributieriem (laten) vervangen en de olie en filters. |
hoeveel kratten bier er in de kofferbak passen
|
Citaat:
Nu nog wachten totdat Jon een S.com Hummer heeft gekocht. |
zo, das niet mis zeg, goede keus (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
Krijgen we straks een extra status op het forum naast medewerker. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou zelf suggereren iets in de trant van: "circa 240.000 op de teller" |
Citaat:
overigens is dkm gewoon een afkorting, geen officiele eenheid. (o mijn god, ik denk al net zo als jou...) |
Citaat:
km is ook een afkorting... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ach, laat maar. het antwoord is waarschijnlijk bijzonder onzinnig en tóch geloof je het zelf... |
of er ooit wel banden onder hebben gezeten
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://i47.photobucket.com/albums/f1.../Hank-Nerd.jpg |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://zooi.phoxvideo.nl/1337/LOLint...oliticians.jpg |
Citaat:
Net zoals ik zou zeggen: Binnen dit bedrijf heb ik de grafiek van salesmanager. |
Jezus, dit gaat echt nergens over.
|
Citaat:
0,00021 care. Waar het uiteindelijk allemaal om begonnen was is waar je op moet letten bij het kopen van een (2e hands) auto. Iemand nog ideeën? :) |
Citaat:
|
Hoe is het trouwens met je MX-3?
|
Citaat:
|
Citaat:
Je bent zelf fb, geef het goede voorbeeld en ga er dan niet op in maar voeg iets toe aan het topic met je posts. Waar ik verder op let, overigens is het meer gewoon alvast voorwerk: Fora afstruinen van het merk auto dat je overweegt te gaan kopen om te kijken wat de sterke en zwakke punten van het model zijn. Dan weet je beter waar je op dient te letten zodat je geen miskoop begaat. Ook kijk ik altijd even hoe lang de auto al in het bezit is (bij particuliere aankopen). Auto's die net 2 maanden geleden gekocht zijn en dan eigenlijk net iets té goedkoop weg zouden kunnen gaan laat ik links liggen. Allemaal onder het motto "If it looks too good to be true, it ís too good to be true". |
Citaat:
Wordt natuurkundeleraar of zo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik wil nu graag dat dit topic verder ontopic doorgaat, met tips over waar je op moet letten als je een auto koopt.
|
Is het haalbaar om een auto te kopen tussen de 500-700 euro en die voor een autovakantie van een maand in Scandinavie te gebruiken? Ik dan te denken aan een suziki swift eind jaren tachtig, of een nissan micra, fiat panda peugot 106 etc.
Die zijn echt pokkelelijk en ms met roest aan de buitenkant en met nog een halfjaar apk. Maar is het aanemelijk dat ze nog normaal rijden? En dat ze binnen die ene maand niet uitelkaar vallen. Hoe zit het met de mogelijkheden om zo een auto nadien weer te verkopen? Wat raden jullie aan. Ik ben a technisch en vrouw. Oh en kan dat hele off topic geziek van LL verwijderd worden? |
Citaat:
|
Citaat:
Let er vooral op dat met name de autotjes in het formaat wat jij noemt niet altijd voorzien zijn van comfortabele stoelen. Iets wat mij toch wel belangrijjk lijkt als je er zo'n lange reis mee gaat maken. Maak dus proefritten in verschillende merken auto's, zodat je de verschillen in comfort ook echt merkt. Voor wat beterft betrouwbaarheid moet je het voornamelijk zoeken in de japanse merken (over het algemeen gevoeliger voor roest dan europeanen, maar met zeer betrouwbare techniek). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43. |