![]() |
HELP ME PLEASE >>> bij het gedicht analyse
kan iemand mij helpen bij het gedicht analyse, ik heb de gedichten maar ik kom niet uit met het analyse.
thanks bye |
Je hebt hierover al een topic geopend, maar wat voor soort gedicht is het? Als je ze nu even hierzo neerzet dan kunnen we je denk ik beter helpen.
Er zitten meestal ik gedichten ook Thema's en Motieven net zoals in boeken. |
En het is DE analyse http://forum.scholieren.com/tongue.gif http://forum.scholieren.com/wink.gif
|
Het gedichten:
1. Ik voel me…… Ik voel me altijd eenzaam als een trein vertrekt en mensen op de kaden blijven staan mensen op de kaden wuiven met de hand naar mensen in de treinen voor het buitenland ik voel me eenzaam als ik met de trein moet gaan ik voel me eenzaam als ik op de kaai blijf staan als een trein vertrekt zijn er eenzamen voor en achter de ramen. 2. Vlucht Ik ben ontsnapt uit prangende corset van huizen straten wegen ik ben ontsnapt en heb mijn geest gered uit huizen nat van regen ik ben gevlucht ’n droombeeld jaagt me heen naar wezens zacht en weder ik ben gevlucht uit dit corset van steen maar eenmaal moet ik weder geen mens ontsnapt dit noodlot door een vlucht want altijd zijn er huizen straten onder regenlucht. 3. Dromen Lange armen zoeklichten van mij dromen tasten langs sterren planten en maan grote monden grijnslachen om mijn dromend zoek naar dingen die niet bestaan woorden zonder essentie zijn mijn dromen sterren waar nooit zoeklichten komen. ik moet deze vragen beantwoorden.>>>> 1. ANALYSE: 1. Is het een tradioneel gedicht of een vrij vers?? 2. Welke soorten rijm herken je?? 3. Wat is het rijmschema??? 4. Is het rijm orgineel of voorspelbaar?? 5. Wat is het metrum?? 6.Is er ergens sprake van antimetrie?? zoja wat is het effect?? 7. Is er sprake van een enjambement?? 8. Is er een indeling in strofe?? 9. Is er sprake van beeldspraak?? zoja welke?? 10. Herken je stijlfiguren?? zoja welke?? 11. Herken je motieven?? zoja welke?? 2. INTERPRETATIE = hoe jij met gedicht omgaat. 1. Is het gedicht open of gesloten?? 2. Wat dragen de titel, de motieven, de beeldspraak en de stijlfiguren bij aan de betekenis van het gedicht?? Als jullie mij kan helpen bij het analyse wil ik graag wat horen alvast bedankt marlies en stefano |
ik ga het even voor je proberen, maar gedichten zijn niet mijn sterkste punt
1. Volgens mij zijn het vrije verzen. 2. klinkerraam(assonantie), medeklinkerrijm. 3. eerste gedicht: abca efgf aaaa bhih Volgens mij moet het zo maar dit weet ik niet zeker. 4. voorspelbaar 5. Ik kan deze even niet uit mijn hoofd sorry 6. eerste gedicht: ja, (bijv. en mensen,voor) 7. Ja zeer zeker je moet heel erg doorlezen naar de volgende regel. 8. ja het is ingedeeld in strofes. 9. ja (bijv. mensen in de treinen voor het buitenland) 10. ja.. Heb je hier geen stencil van? 11. sorry kan ik ook niet uit mijn hoofd. 2. 1. Het zijn open gedichten 2. ? Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik heb mijn best erop gedaan. Die vragen over stijlfiguren en beeldspraak, moet je nog maar eens een stencil bij houden, want het is een tijd geleden dat ik dat gehad heb en die weet ik niet meer uit mijn hoofd. als je nog vragen hebt, stel ze gerust ik hoop dat ik je kan helpen. |
Dag Marlies,
heel erg bedankt van antwoorden die je gaaf. het kan me best helpen en nu zit ik tenminste op de goede spoor. ik had nog een vraagj,,,, ik weet het niet zeker bij welke gedichten hoort de antwoorden die je gaaf >>>>>bij gedicht 1,2, of 3?? volgens mij bij 1 maar toch ik woude het weten voor zekerheid. thanks bye bye |
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door marlies (03-01-2002).] |
oke dankje
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21. |