![]() |
Pinnend betalen in het buitenland
Ik heb op vakantie iets raars meegemaakt. Ik was op Tenerife en toen ik wilde afrekenen in een drogisterij wilde ik met pin betalen. De kassière pakte mijn pinpasje, deed hem ergens doorheen en drukte toen op een groen knopje. Tot mijn grote verbazing rolde er een bonnetje uit de machine en gaf ze mijn pasje terug waarna ze mij nog een fijne dag wenste!
Geschrokken van het feit dat er zomaar met mijn pasje betaald kon worden zonder dat ik mijn pincode heb gebruikt heb ik gelijk de volgende dag op mijn internetrekening gekeken of het bedrag wel klopte met het bedrag dat op het doosje stond dat ik gekocht had. Dit klopte gelukkig ook. Nou ben ik dus nieuwsgierig hoe zij dit kunnen doen en in hoeverre dit betrouwbaar en veilig is. Ik had voor mijn vakantie een groot bedrag op deze rekening gestort en ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren wanneer ik mijn pasje was verloren. Heeft iemand enig idee hoe dit kan of dat dit in meer landen gebeurt? |
Moest je het bonnetje ook niet ondertekenen?
Want in Duitsland, gebeurt dit ook en dan moet je gewoon nog tekenen zoals bij visa |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hollanders op vakantie. :cool:
|
Zeur niet zo, het principe van een pinpas is dat je hem niet kwijt raakt, en er zorgvuldig mee omgaat. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van de kassajuf. Daarnaast ben je verzekerd tegen diefstal en verlies d.m.v. je reisverzekering, tenminste, als je zo verstandig bent om die af te sluiten.
|
Citaat:
|
Volgens mij heb ik mn pincode ook neit elke keer ingetoetst in Ierland.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou ja, als een ondernemer in Nederland jouw naam en rekeningnummer kent, kan hij ook geld van je rekening afschrijven. Zo bijzonder is dat niet.
|
In Amerika wordt er bijna nooit naar je handtekening gekeken als je met je CC betaald en ik heb het ook een flink aantal keren gehad dat als het bedrag minder dan $ 20 dollar is dat er dan niet eens getekend hoeft te worden.
Vreemd vind ik het dat je niet je Pincode hoefde in te toetsen, want er wordt tussen nu en de zomer een nieuw systeem ingevoerd voor betaling met CC in Europa, je hebt dan ook een Pincode daarvoor nodig. Alleen handtekeningen zetten is veel te fraude gevoelig. |
Ik gebruik alleen CCD in het buitenland, CCD bedrijven bieden meestal een soort verzekering tegen fraude... dat als iemand zijn vingers op jou CCD nummer krijgt, jij niet voor de diefstal (gebruik van CCD) hoeft te betalen. Met mijn pinpasje kunnen ze zo aan mijn cash... ick.
|
volgens mij is hier al eerder een topic over geweest, half jaartje terug ofzo? het is schijnbaar vrij normaal in het buitenland.
|
officieel moeten ze je paspoort vragen geloof ik en moet je idd tekenen maar dit gebeurt niet altijd.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25. |