BlackWolf |
26-02-2007 20:34 |
Vasthouden van voorwerpen
Ok. Het is een gare topictitel, maar ik kon niks anders verzinnen. Het zal vast ook wel een gare vraag zijn. Hoe komt het dat wij dingen vast kunnen houden? Je denkt van wat een onzin vraag. Maar ik zal het even onderbouwen.
Wij weten dat alles uit moleculen bestaan. Of je vindt dat het harde balletjes of "lege" golfverschijnselen moet je zelf weten. Maar er "cirkelen" om elk molecuul elektronen (ze zijn onderdeel van een molecuul maar je snapt vast wel wat ik bedoel). Elektronen stoten elkaar af. Als er bijvoorbeeld een object op de grond staat, dan gaat het erom dat de elektromagnetische krachten in de grondmoleculen de grond intact houden zodat het object er niet doorheen zakt. Daarnaast vormen de elektronen een lading, dat de moleculen van het object de grondmoleculen nooit echt raken, maar het afstoten voordat deze in aanraking komen (ook al is er op moleculair niveau niet echt aanraken mogelijk).
Als je hiervan uit gaat, en je pakt een object, zoals bijvoorbeeld een bierglas ofzo, aan de zijkant, hoe komt het dat je het op kan tillen terwijl je het niet eens aanraakt, en daarnaast jou eigen lichaam het object afstoot? Geen enkel object is perfect glad, maar als je het niet aanraakt denk ik niet dat dat een rol speelt, of wel? Het zou dan toch gewoon zomaar op de grond moeten donderen? Of eigenlijk zou je het niet eens op moeten kunnen tillen. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is :P
|