![]() |
Chocolade fondue
Heeft iemand dit wel eens gedaan?
Ik wil het misschien dit weekend gaan doen, maar ik vraag me af wat voor soort chocola ik hiervoor moet gebruiken. Gewoon repen of bestaat er iets speciaals voor? En wat zijn behalve fruit lekker dingen voor erbij? |
van die lange koekjes,
fruit natuurlijk andere koekjess cake.. ik heb het niet gedaan maar wil het zeker wel een keer doen (een keer bijna gedaan, maar konden het echt niet opbrengen) |
Ingrediënten voor 6 tot 8 personen:
* 250-300 gram chocolade, puur, melk of wit * 1-2 deciliter (slag)room (of Blue Band Finesse voor Koken) * 2 eetlepels cognac of ander likeur bijvoorbeeld: Chocoladefondue Sinaasappel * diverse fruitsoorten:aarbeien, banaan, ananas, meloen,appel, peer,perik * marshmallows * koekjes * lange vingers * cake * partjes sinaasappel * abrikozen (vers of gedroogd) * partjes mango * bitterkoekjes * botertongen of krakelingen * met slagroom gevulde soesje Bereidingswijze 1. Chocolade in stukjes breken en met de slagroom in een kleine pan. 2. Voorzichtig en rustig (Au-bain-marie) onder voortdurend roeren verwarmen, tot alles gesmolten is. 3. Cognac toevoegen 4. chocolade overdoen in fonduepan of andere kleine vuurvaste schaal. Deze warm houden boven waxinelichtje(s) of warmhoudplaat. 5. Fondue serveren met frui, koekjes, marshmallows enzovoorts. Voor 6-8 personen maken het een klein nagerecht. Met zijn vieren is het ook weg te krijgen. Dit gerecht is ook een prachtige smeerboel voor een kinderfeestje, alleen heb ik nog geen idee van de hoeveelheden die je dan nodig hebt. Ik hoor het graag. Uiteraard laat je dan de alcohol weg. Bereidingswijze 2 1. Smelt de chocola in de magnetron op laag vermogen 2. Meng er vervolgens de room door Bereidingswijze 3 1. Kook de room 2. Haal de room van het vuur en rasp de chocolade er doorheen Tips 1. De verhouding room chocolade is een kwestie van smaak. 2. Groot fruit in stukjes snijden. 3. Fruit dat verkleurt vlak voor gebruik snijden of in citroensap dopen. 4. Als kindermaaltijd de drank weglaten. 5. In plaats van cognac kan ook andere drank gebruikt worden bijvoorbeeld vieux,wiskey,rum,grand marnier. 6. Voeg grof gehakte (hazel)noten toe. 7. Gebruik Toblerone 8. heel zacht fruit en citrus vruchten blijven minder goed aan prikkers zitten. U kunt ze wel op een (gewone) vork in de chocola laten zakken. 9. Je kunt de helft van de room door melk vervangen dan wordt het een minder calorierijk geheel 10. Voeg klontje ongezouten roomboter toe, door de gesmolten chocola roeren. 11. Maak de fondue niet te heet |
^ recept heb ik ook gevonden op internet.
Maar er staat niet duidelijk in wat voor chocola je het best kunt gebruiken. Repen, een blok (weet niet of het bestaat, maar zoals je kaas hebt voor een kaasfondue) of ...? |
Citaat:
Dus ik denk dat je gewone repen chocolade meot gebruiken:P wanneer ga je het doen? en laat je ons weten hoe en wat? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zal wel vertellen of het lekker was :p |
ik heb wel eens gefondut. Ik vond vooral peer lekker, spekjes niet zo. Marsepein is ook niet zo. ALs je erg zoete dingen erin doopt kan je het beste extra pure chocola nemen met wat room. Dan is het niet zo zoet en proef je de smaken beter.
|
hey!
ik hbe ook wel es gechocoladefonduet! we hadden kersen en stukjes appel in de fondue gedoopt, en het was echt lekker, maar wel supermachtig hoor! wij hadden gewone melk chocoladerepen gekocht, en die in hele kleine stukjes gebroken. daar een beetje room bijgedaan en dan telkens een minuutje in de magnetron en dan even roeren, weer een minuutje erin, enz. je ziet vanzelf wel wanneer ie goed is. of even proeven tussendoor kan ook natuurlijk :p. pure chocolade gebruiken lijkt me trouwens ook wel erg lekker! |
Ik heb ook dat ook wel eens gedaan. Wat wij in de fondue deden waren aardbeien, stukjes peer en ananas en ook chips en popzorn later op de avond (koekjes niet omdat het meisje bij wie we het deden glutenallergie had dus ja..) Ikzelf was er niet zo kapot van, maar de rest vond het wel lekker. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
|
geen cake oid nemen iig, dat zuigt zo veel chocola op dat je direct misselijk bent :D
|
Citaat:
Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik allemaal nodig heb. Ik ga denk ik alleen voor fruit en lange vingers. |
Citaat:
|
en marshmellows (y)
ik heb wel ooit een bakje gehad dat alleen maar in de magnetron hoefde. Maar dat was niet echt succesvol omdat de chocola in de magnetron veel te ongelijkmatig verwarmd wordt. Het was in het midden al gekarameliseerd toen het aan de randjes nog niet gesmolten was. |
Even verslag ;)
We hebben het als volgt gedaan (vriendje en ik) W hebben 3 repen van 75 gram pure chocola in stukjes gebroken en in een aardewerken fonduepannetje op het fornuis laten smelten. Beetje room erbij gedaan. En alles goed door elkaar geroerd. En dat pannetje vervolgens op een rachaudje warm gehouden. Het was behoorlijk puur, ondanks de room en je had ook maar een heel klein chocladedipje nodig anders was het bijna te puur. We hebben er stukjes appel, peer, ananas en banaan bij gedaan en stokbrood, lange vingers en stukjes wafel. Ik dacht dat het veel te weinig zou zijn, maar het was inderdaad erg machtig en dus meer dan genoeg. Uiteindelijk hadden we ook nog behoorlijk wat chocola over, maar dat is uiteindelijk ook opgegaan bij het toetje: vanille ijs met kersen en warme chocola :p (we hadden wat te vieren ;)) |
Citaat:
het lijkt me echt super |
Lekker. (y)
|
Citaat:
Het is wel echt een aanrader hoor, wij gaan het zeker nog eens doen (y) |
chocoladefondue lijkt me echt ultiem smerig
|
Citaat:
het lijtk me echt super |
ik hou niet van pure chocolade en niet van een dikke warme chocoladedrab (warme chocolademelk is een uitzondering maar dat is altijd nog dunner) en het lijkt me veel te machtig en ik haat dat vieze volle gevoel.
kaasfondue daarentegen hmm. |
Tip:
neem allerlei chocolade door elkaar, mijn ideale combinatie is 1 reep wit, 1 reep melk, 1 mars en 1 reep butterscotch. |
Ik ga vanavond chocolade fondue'en :eek:
Het lijkt me alleen ontzettend vet enzo. 250gr pure chocolade 125 ml slagroom 125 ml melk 15 gram boter bereiding: Breek de chocolade boven een hittebestendige kom in stukjes en voeg de room en melk toe. Zet de kom in een pam met zacht kokend water. Roer het mengsel af en toe door, maar pas als de chocolade begint te smelten! Neem de kom uit de pan en roer de boter door de saus. *Serveer de fondue direct op een rechaud en doop de dingen erin. Volgens mij wordt je dodelijk ziek/misselijk als je dit doet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Oeh, ik heb een chocoladefontein maar ik heb hem nog steeds nog nooit gebruikt. :o
|
OMG dat klinkt zo stoer!! :-)
|
Citaat:
|
Er bestaat tegenwoordig ook speciale 'kook-chocolade', die smelt makkelijker enzo. Schijnt erg fijn te zijn bij chocofondue e.d.!
|
Citaat:
|
Ik vind zelf de cote d'or pure chocolade het fijnste voor dit soort dingen en dan smelten met melk. Hoe meer melk hoe dunner de chocola.
|
Aardbeien en chocola is een hele goede combinatie. :D
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30. |