Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [SK] Hoe zuren / basen te herkennen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1550872)

nijn-01 03-03-2007 22:53

[SK] Hoe zuren / basen te herkennen
 
ivm ziekte moet ik thuis leren. Normaal gaat me dat prima af, maar nu kom ik er echt niet uit.

Ik zit in hoofdstuk 9 van Chemie voor VWO bovenbouw. In dit hoofdstuk word nog geen aandacht besteed aan sterk/zwak.

Hoe herken ik of een bepaald deeltje een base is?
Voorbeeld: Chemie noemt het beeltje NO3(-) neutraal, maar CO3(2-) weer wel een base. Ze kunnen toch beide een H(+) deeltje opnemen? :S Helaas geeft Chemie hier geen duidelijke uitleg over.

mathfreak 04-03-2007 10:54

Citaat:

nijn-01 schreef op 03-03-2007 @ 23:53 :
ivm ziekte moet ik thuis leren. Normaal gaat me dat prima af, maar nu kom ik er echt niet uit.

Ik zit in hoofdstuk 9 van Chemie voor VWO bovenbouw. In dit hoofdstuk word nog geen aandacht besteed aan sterk/zwak.

Hoe herken ik of een bepaald deeltje een base is?
Voorbeeld: Chemie noemt het beeltje NO3(-) neutraal, maar CO3(2-) weer wel een base. Ze kunnen toch beide een H(+) deeltje opnemen? :S Helaas geeft Chemie hier geen duidelijke uitleg over.

HNO3 is een sterk zuur omdat dit in water volledig in ionen splitst. In tabel 49 van Binas vind je een overzicht van de zuur- en baseconstanten. Links op de bladzijden staan de zuren en rechts de basen die ontstaan als je een H+-ion van het zuur afhaalt. De zuren die boven H3O+ staan vermeld zijn allemaal sterk, en dat betekent dat de bijbehorende base zeer zwak is, dus die basen nemen niet of nauwelijks een H+-ion op. Deze ionen of iongroepen kunnen dus als neutraal worden beschouwd

Evatjuhhhh 04-03-2007 10:59

Als ik jou was zou ik hoofdstuk 9 + 11 tegelijkertijd doen, want hoofdstuk 11 bracht voor mij ontzettend veel verheldering. En inderdaad gebruik tabel 49, daar zie je of iets een zuur/base is en dan snap je in combinatie met hoofdstuk 11 ook wanneer iets sterk/zwak is. Hoofdstuk 9 is wat dat betreft echt bagger en hoofdstuk 11 is naar mijn idee in het begin een herhaling van hoofdstuk 9. Kijk daar eens naar zou ik zeggen.

Oh, en hoofdstuk 15 gaat ook nog over zuren/basen mara dan met buffers, dat zou ik er niet direct bij pakken en eerst 9 + 11 goed beheersen.

nijn-01 04-03-2007 21:36

Bedankt voor de tips. Na beide hoofdstukken gedaan te hebben krijg ik sterk de indruk dat de makers van Chemie in hoofdstuk 9 iets te veel ervan uitgegaan zijn dat leerlingen niet doordenken.

Evatjuhhhh 04-03-2007 21:43

Citaat:

nijn-01 schreef op 04-03-2007 @ 22:36 :
Bedankt voor de tips. Na beide hoofdstukken gedaan te hebben krijg ik sterk de indruk dat de makers van Chemie in hoofdstuk 9 iets te veel ervan uitgegaan zijn dat leerlingen niet doordenken.
Jah, dat denken ze bij chemie wel vaker. Ik weet niet of je scheikunde 1 of scheikunde 1,2 doet want als je schei1,2 doet dan moet je hoofdstuk 13 + 21 ook samen doen want dat werkt véél beter.

sdekivit 05-03-2007 15:38

je moet eigenlijk veel opgaven maken. Dan ga je de meeste zwakke zuren/basen ook wel herkennen. Er staat vast en zeker wel een rijtje sterke zuren/basen in je boek die je echt uit je hoofd moet weten.

Voor de rest: zuren herken je doordat ze meestal H hebben (zie bvijoorbeeld HCO3(-) ) en basen zijn meestal hydroxiden (OH) of oxiden (O)

En anders kun je altijd in tabel 49 kijken of het ion /molecuul in de lijst van zuren of basen staat. Let op: sterke zuren/basen met K >> 1 hebben enkel aflopende reacties in 1 richting (dus geen evenwicht)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.