![]() |
Muziek zet aan tot Agressie?!?!?
Ik las pas een artikel dat muziek aanzet tot agressie, nou weet ik ook wel dat dit altijd al een onderwerp tot discussie is bij velen, maar ik ga hier een artikel voor school over schrijven en zou graag jullie mening hierover willen horen.
Dusssss --> brand los…!!!! Alvast bedankt :) |
?!?!?! zet aan tot Agressie.
|
Groen Links zet aan tot agressie.
|
Citaat:
:confused: |
Citaat:
|
Klopt. Als ik bijv. eyehategod opzet wil ik de mensheid vernietigen.
|
-willekeurig iets- zet aan tot -bepaald gedrag- als de persoon daar vatbaar voor is.
|
Citaat:
|
Zo gauw ik muziek opzet wordt het helemaal rood voor m'n ogen :)
|
Citaat:
|
Ik wou eerst een onzinnig antwoord geven, maar omdat ik in een goede bui ben:
Ten eerste, bedoel je nu alle muziek, of alleen bepaalde soorten muziek? Ik kan me niet voorstellen dat iets als mozart bijvoorbeeld doorgaans agressie opwekt bij mensen. En wat voor agressie? Je kan stellen dat moshpits behoorlijk agressief kunnen zijn, maar zoek je wel dat soort agressie? Dus als je iets onderzoekt, maak duidelijk waarover het gaat en gebruik niet zo'n brede term als 'muziek'. Daarna zoek je naar concrete artikelen over dit thema en leest wat daarover gezegd wordt en wat de conclusies zijn. Let daarbij dat de artikelen gebaseerd zijn op goed uitgevoerde, wetenschappelijke onderzoeken. Meest logische zijn psychologische onderzoeken. Deze artikelen moet je zelf maar vinden. Zelfs met goede wetenschappelijke artikelen moet je nog rekening houden dat het zowat onmogelijk is om een directe causale relatie tussen muziek en agressie te vinden. Zo kan het dat een bepaalde persoonlijkheid tot een muziekkeuze leidt en niet andersom. Hoe vind je dan de causaliteit? Je kan niet verwachten dat er op dit forum veel mensen zitten die hier veel verstand van hebben en ik snap dus niet echt wat je met deze topic wil. |
Ja.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
slaat nergens op muziek zet helemaal niet aan tot agressie... wel als je bijv. iemand hoort die echt k*t muziek aan het draaien is, of muziek die JIJ zelf haat..maar echt aanzetten tot agressie :|
|
Jouw post, net als die post hierboven, díe zetten aan tot agressie.
|
Heerlijk toch?
|
agressie zet bij mij aan tot muziek
|
muziek KAN aanzetten tot agressie maar dat is verschillend per muzieksoort en tis meestal persoonlijk welke muziek het is,
ik luister zelf metal en als ik een wedstrijd moet spelen luister ik bepaalde nummers om me "agressiefer" te maken voor een wedstrijd bijv. maar dat is persoonsgebonden en kan je niet zeggen, iedereen is een ander persoon:) |
er zijn verschillende studies die zich hier op hebben gericht, maar ik kan dat nu niet even opzoeken. Er is in ieder geval bewezen dat mensen harder autorijden wanneer het aantal bpm stijgt.
|
TS zet aan tot agressie
|
Citaat:
|
Citaat:
|
en wat precies is een confounder?
|
ik weet van niks, maar er zijn onder de hardcore luisteraars nogal wat minder bedeelden wat intelligentie betreft (volgens mij). mensen met mindere intelligentie beseffen het belang van rustig rijden minder goed, of zijn net dom genoeg om er schijt aan te hebben.
|
Een correlationeel verband is niet per definitie een causaal verband.
|
Citaat:
en moya: Confounders: Een confounder of "verstorende variabele" is een factor, die in verband staat met de te onderzoeken factor of blootstelling en die tevens de uitkomst beïnvloedt. Een confounder kan een verband tussen blootstelling en uitkomst verzwakken of versterken of zelfs een in werkelijkheid afwezig verband suggereren. Bijvoorbeeld, een geobserveerd verband tussen het drinken van koffie en een verhoogd risico op myocard infarct kan in werkelijkheid veroorzaakt zijn door het effect van roken op hart- en vaatziekten. Rokers drinken over het algemeen meer koffie dan niet-rokers. Door de onderzochte populatie van koffiedrinkers te stratificeren in rokers en niet-rokers controleert men het verstorende effect van de confounder roken. Zie ook: stratificatie maar dat wist je met je vriend google ook wel |
ik heb geen vrienden :(
|
Citaat:
|
:d :d
|
nog maar ff OFFtopic dan... een confounder hoeft toch niet causaal te zijn?
"Rokers drinken over het algemeen meer koffie dan niet-rokers." van koffie drinken ga je roken? of andersom... nee toch? (en theedrinkers roken soms ook? (zakenmensen en hardrijden)) leg me eens beter uit waarom het geen confounder kan zijn? (edit: er stond ontopic) |
Wat er dus bedoeld wordt is dat er in het voorbeeld een (correlationeel) verband is gevonden tussen koffie drinken & myocardinfarcten. Maar het is ook heel goed mogelijk dat er een niet in het onderzoek meegenomen variabele (i.c. roken) de verhoogde kans op myocardinfarcten veroorzaakt.
Analoog zou, als intelligentie een cofounder is, een lage intelligentie d'r voor zorgen dat mensen én harder rijden én snelle muziek luisteren. En dat is (waarschijnlijk, ik heb het onderzoek zelf niet gelezen) niet het geval; puur het opvoeren van BPM zorgt er blijkbaar voor dat mensen harder gaan rijden. |
ah thx
|
*Slayer aanzet*
|
War enseeeeeeembleeeeeee
|
Citaat:
|
slayer
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zegt ligt het aan mij of probeert Joss mee te lopen?
|
Citaat:
|
Of misschien een combinatie van factoren.
|
nee slayer heerst gewoon, maar het zet wel aan tot agressie :D
|
Citaat:
OT: vele gothics zijn al voorgegaan.. cradle of filth zet aan tot satanisme |
Hardcore zet bij mij aan tot madeliefjes plukken.
|
Ik luister veel muziek en ik ben niet agressief. Dus het antwoord is nee.
Ik rook al 40 jaar en heb nogsteeds geen longkanker. Dus van roken krijg je geen langkanker. Ik rijd elk weekend met een flinke borrel op en nog nooit iemand aangereden. Dus ik kan gewoon alcohol drinken want ik krijg toch geen ongeluk. Lalalalala. |
'T zou best kunnen... maar ik denk dat 't gewoon gelul is ! :evil:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ben het volkomen met je eens (y) Bewezen feit: Muzikanten, met in het bijzonder zij die zelf muziek ontwerpen, stimuleren hiermee het dorsolaterale deel van de prefrontale cortex. ff in het Nederlands: De prefrontale Cortex (zijn de voorste hersenkwabben) mixt de emotionele kant met het werkgeheugen. |
En door die stimulantie worden ze emotioneel labiel, gaan ze aan de drugs en sterven ze voor hun 28e?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37. |